|

قطع اینترنت موج مهاجرت را افزایش می‌دهد

بیش از یک ماه است که دسترسی ایرانی‌ها به اینترنت با اختلال‌هایی مواجه است. اگرچه مسئولان وزارت ارتباطات زیر بار نمی‌روند و معتقدند به‌جز ایجاد محدودیت برای دو پلتفرم اطلاع‌رسانی و شبکه‌ اجتماعی در سایر موارد دسترسی به اینترنت با اختلالی مواجه نیست.

بیش از یک ماه است که دسترسی ایرانی‌ها به اینترنت با اختلال‌هایی مواجه است. اگرچه مسئولان وزارت ارتباطات زیر بار نمی‌روند و معتقدند به‌جز ایجاد محدودیت برای دو پلتفرم اطلاع‌رسانی و شبکه‌ اجتماعی در سایر موارد دسترسی به اینترنت با اختلالی مواجه نیست. با این حال سرعت اینترنت، قطعی آن در برخی ساعات روز، سرعت پایین آن و همچنین دسترسی‌نداشتن به واتس‌اپ و تلگرام موجب شده بسیاری از کسب‌وکارها یک ماه سخت را پشت سر بگذارند. وارد‌کردن چنین شوکی به کسب‌وکارها موجب می‌شود که اعتماد سرمایه‌گذاران به فضای کسب‌وکارهای ایرانی به‌ویژه کسب‌وکارهای اینترنتی از بین برود و شاید نتوان بعدها آن را ترمیم کرد. از‌این‌رو برخی فعالان عرصه آی‌تی و همچنین فعالان اقتصادی هشدار داده‌اند که تداوم چنین وضعی می‌تواند به مهاجرت گسترده نیروی متخصص منجر شود.

محدودیت‌های  اینترنت  عامل  مهاجرت  است

علی آذرکار، دبیر رسته توسعه نرم‌افزار، در گفت‌وگو با روابط‌عمومی این سازمان با تأکید بر وابستگی برنامه‌ها و محصولات شرکت‌های نرم‌افزاری به اینترنت گفت: «محدودیت‌های اینترنت، موجب قطع ارتباط نرم‌افزارها با کاربران و سرویس‌های خارجی شده و همین هم باعث شده کارهای روزانه این شرکت‌ها مختل شود و انجام پروژه‌های‌شان به تعویق بیفتد. در نتیجه کارفرمایان این شرکت‌ها هم نتوانسته‌اند خدمات مد‌نظر خود را دریافت کنند». او ادامه داد: «جذب یک مشتری گاهی سه سال طول می‌کشد؛ اما این محدودیت‌ها موجب می‌شود که یک‌شبه مشتری از دست برود. در این شرایط اعتبار شرکت‌های نرم‌افزاری خصوصا نزد مشتریان خارجی از دست می‌رود». او ضمن اشاره به افت کارایی و ناامیدی و سرخوردگی متخصصان از وضعیت فعلی فضای کسب‌وکار افزود: «این محدودیت‌های اینترنت موجب از‌دست‌رفتن سرمایه انسانی و مهاجرت متخصصان می‌شود که خسارت معنوی جبران‌ناپذیری است». آذرکار افزود: «مشکلات در یک نقطه متوقف نمی‌شوند؛ بلکه روزبه‌روز بیشتر می‌شوند. یک روز واتس‌اپ از دسترس خارج می‌شود، روز بعد پیامک‌ها ارسال نمی‌شوند و بعد هم نوبت ایمیل‌ها می‌رسد». او توضیح داد که چنین اتفاقاتی موجب می‌شود که فضا برای شرکت‌ها قابل پیش‌بینی نباشد؛ بنابراین نتوانند برنامه‌ریزی کنند. آذرکار در ادامه گفت: «زمان رفع این مشکلات مشخص نیست و شرکت‌ها روی شبکه‌هایی که از دسترس خارج شده‌اند، سرمایه‌گذاری کرده بودند؛ اما حالا نمی‌دانند باید چه کنند و امیدی هم به بازگشت این شبکه‌ها ندارند». دبیر رسته توسعه نرم‌افزار ضمن اشاره به خسارت‌های مادی و معنوی محدودیت‌های اینترنت گفت: «زنجیره تأمین خدمات فناوری اطلاعات پیچیده است و ذی‌نفعان زیادی دارد که با این محدودیت‌ها همگی دچار خسارت می‌شوند و مشکلات روزمره شرکت‌ها تشدید می‌شود». او افزود: «به طور کلی با ادامه این شرایط شرکت‌های نرم‌افزاری سرمایه انسانی‌شان را از دست می‌دهند و منابع مالی‌شان نیز از بین می‌رود». آذرکار در انتها با اشاره به اقدامات نصر تهران برای رفع این محدودیت‌ها گفت: «نشست‌ها و جلسات بسیاری برگزار شده. نامه‌نگاری‌های متعددی هم انجام شده. بیانیه هم منتشر شده؛ اما گوش شنوایی وجود ندارد، همان‌طورکه مدت‌هاست با وجود راهکارهای پیشنهادی متخصصان در حوزه‌های مرتبط، گوش شنوایی نیست».

تداوم این وضعیت به مهاجرت متخصصان و استارت‌آپ‌ها منجر می‌شود

حسین سلاح‌ورزی، فعال اقتصادی دیگری است که چندی پیش و در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در حضور وزیر اقتصاد به انتقاد از وضعیت اینترنت پرداخت و آن را عامل مهاجرت خواند. نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز گفت کسب‌وکارهای بزرگ به دلیل قطعی اینترنت دچار آسیب شده‌اند. حسین سلاح‌ورزی تصریح کرد: بر‌اساس سهم حوزه آی‌تی در جی‌دی‌پی کشور، هر ساعت قطعی اینترنت یک‌میلیون‌و ۵۰۰ هزار دلار به اقتصاد ضرر وارد می‌کند. 

او با اشاره به اینکه فیلترینگ استفاده از وی‌پی‌ان را ۳۰ درصد افزایش داده است، خاطرنشان کرد: نه‌تنها کسب‌وکارهای کوچک بلکه فعالیت‌های بزرگ با محدودیت اینترنت آسیب دیده‌اند؛ زیرا نمی‌توان تجار خارجی را مجبور به استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی کرد. 

سلاح‌ورزی تأکید کرد: معیشت حدود ۹ میلیون نفر از جمعیت کشور که محصولات خود را به صورت آنلاین عرضه می‌کردند، دچار خطر شده و ادامه این شرایط مهاجرت نخبگان و استارت‌آپ‌ها را افزایش و سرمایه‌گذاری را کاهش می‌دهد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها