|

جمعی از نابینایان کشور در نامه‌ای به رئیس کل بهزیستی کشور خواستار شدند

تلاش برای بقای یک کتابخانه محبوب

کتابخانه صوتی نابینایان رودکی یکی از مهم‌ترین مراکز فرهنگی نابینایان کشور است. مجموعه‌ای که با وجود محدودیت‌های فراوان تلاش می‌کند تا دسترسی نابینایان کشور را به کتاب‌های صوتی فراهم کند.

کتابخانه صوتی نابینایان رودکی یکی از مهم‌ترین مراکز فرهنگی نابینایان کشور است. مجموعه‌ای که با وجود محدودیت‌های فراوان تلاش می‌کند تا دسترسی نابینایان کشور را به کتاب‌های صوتی فراهم کند. این مجموعه اما چند سالی است که دستخوش تغییراتی در مدیریت و مالکیتش شده که می‌تواند آن را تا مرز تعطیلی هم پیش ببرد. گروهی از نابینایان و فعالان این عرصه اما در همه این سال‌ها تلاش کردند تا با راه‌اندازی کمپین‌هایی مانع از رخ‌دادن چنین اتفاقی شوند. با این حال در این روزها هم بار دیگر صحبت‌هایی درباره تغییر مالکیت این کتابخانه در جریان است. از همین رو جمعی از نابینایان در نامه‌ای به رئیس بهزیستی کل کشور خواستار رسیدگی به وضعیت این کتابخانه و تلاش برای بقای آن شدند. متن این نامه به شرح زیر است:

حضور ارجمند ریاست محترم بهزیستی کل کشور جناب آقای قادری

با سلام احتراما به استحضار می‌رساند: قریب نیم‌قرن است که مجتمع خدمات-بهزیستی نابینایان رودکی از مهم‌ترین مراکز تولید کتب گویا و بریل برای افراد نابینا بوده و در ارتقای حیات علمی- فرهنگی این قشر نقش بسیار مؤثر و بسزایی داشته است. اما متأسفانه چند سالی است که فعالیت مرکز بسیار کم‌رنگ شده، کارمندان آن که بالغ بر 60 نفر بودند به کمتر از یک‌سوم تقلیل و در نتیجه تولید کتب به شکل چشمگیری کاهش یافته و مرکز در حال بلاتکلیفی به سر می‌برد.

لذا جهت روشن‌شدن هرچه بیشتر این امر تاریخچه برون‌سپاری و بازگشت ناقص مرکز رودکی به دامان دولت را ذیلا ذکر می‌نماییم:

در سال 87 در اثر تصمیمات غیرکارشناسی برخی از مدیران بهزستی مرکز فرهنگی مادرتخصصی و منحصربه‌فرد رودکی بی‌آنکه در لیست هیئت واگذاری خصوصی‌سازی قرار گیرد بدون طی تشریفات قانونی بی‌آنکه در لیست هیئت واگذاری خصوصی‌سازی قرار گیرد بدون طی تشریفات قانونی مناقصه به بخش خصوصی یعنی مؤسسه نیکوکاری ریحانه که هیچ دانش و تخصصی در تولید کتب برای نابینایان نداشته واگذار گردید.

در اوایل دهه 90 که بهزیستی پست‌های پرسنلی خود را بازتعریف می‌نمود، رودکی را در چارت جدید خود حذف کرده و با این کار این مرکز عملا همه پست‌های خود را از دست داده و در حال حاضر پرسنل موجود همگی با پست‌های ستاره‌‌دار مشغول کارند و این موضوع باعث شد تا در پایان سال 94 که مؤسسه ریحانه، رودکی را به بهزیستی بازگرداند سازمان بهزیستی نتوانست برای رودکی بودجه و نیروی پرسنلی اختصاص دهد زیرا امکان گنجاندن هزینه‌های رودکی در بودجه رسمی بهزیستی وجود ندارد و در نتیجه مرکز در حال بلاتکلیفی به سر می‌برد.

برخی همچنان بر این باورند که مرکز رودکی باید برون‌سپاری شود لکن ما عمیقا معتقدیم که ضمن ضرورت بهره‌برداری از حداکثر ظرفیت‌های مشارکت‌های مردمی و خیرین این مرکز به دلایل زیر باید زیر نظر مستقیم دولت اداره شود:

1-از آنجا که مجتمع فرهنگی رودکی یک نهاد مادرتخصصی و در حد و مرتبه کتابخانه ملی برای نابینایان است، ضروری است مدیریت راهبردی آن نیز همچون کتابخانه ملی در خیابان میرداماد زیر نظر مستقیم دولت صورت پذیرد تا از لطمات فرهنگی به جامعه هدف جلوگیری به عمل آید، زیرا نشر فرهنگ آن هم در بعد وسیع آن از وظایف حاکمیتی است که مقامات بالای نظام نیز به آن تأکید فرموده‌اند.

اگر کتابخانه ملی به دلیل وجود مکتوبات نفیس و ارزنده در‌ آن نباید خصوصی شود که قطعا چنین است کتاب‌های به خط بریل که از حساسیت و ظرافت خاصی برخوردار است شامل همین حکم می‌گردد.

2- در بسیاری از نقاط جهان مراکز تولد کتب بریل برای افراد نابینا دولتی است و از کمک‌های بخش خصوصی نیز منتفع می‌گردند مانند کتابخانه‌های کنگره آمریکا و RNID در انگلستان.

3- تجربه نشان داده است که اداره مرکز رودکی توسط بخش خصوصی به دلیل نداشتن نفع مادی و مقرون‌به‌صرفه‌نبودن به لحاظ اقتصادی نتایج مثبتی نداشته است زیرا افراد نابینا که عمدتا از دهک‌های پایین جامعه می‌باشند به هیچ وجه قادر به خرید محصولات فرهنگی تولیدی مرکز نخواهند بود و کمک‌های افراد خیر نیز ثبات و دوام نخواهد داشت.

لذا استدعا دارد اقدامات مقتضی را مبذول فرموده تا چارت سازمانی مرکز احیا و ردیف بودجه مختص به آن در سازمان امور استخدامی لحاظ گردیده تا مرکز از این بلاتکلیفی درآمده و زیر نظر ستاد مرکزی سازمان بهزیستی کشور به کار خود ادامه دهد.

ضمنا به منظور ادای توضیحات کامل‌تر خواهان ملاقاتی حضوری می‌باشیم.

لازم به ذکر است که مراتب فوق بارها به عرض مقامات سازمان بهزیستی رسانده شده که آخرین بار در نامه شماره 800-1400-15-11-91 به مورخ 13-10-1400 بوده است. با سپاس بسیار و امیدوار به عمل.

انجمن دانشجویان و دانش‌آموختگان نابینا

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها