|

پرسپولیس – ملوان بعد از 2386 روز

هفته دهم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران، امروز و فردا برگزار می‌شود که در حساس‌ترین بازی‌ها، پرسپولیس امروز به مصاف ملوان در انزلی می‌رود و فردا، استقلال با تیم آلومینیوم اراک روبه‌رو می‌شود.

هفته دهم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران، امروز و فردا برگزار می‌شود که در حساس‌ترین بازی‌ها، پرسپولیس امروز به مصاف ملوان در انزلی می‌رود و فردا، استقلال با تیم آلومینیوم اراک روبه‌رو می‌شود. نکته مهم درباره بازی‌های این هفته این است که مطابق هفته‌های اخیر، دوباره بدون حضور تماشاگران برگزار می‌شود. این موضوع تبدیل به ابهامی جدید شده و هنوز مشخص نیست چه زمانی قرار است این محدودیت برداشته شود. به هر روی، امروز تیم‌های پرسپولیس و ملوان در انزلی به مصاف هم می‌روند. این جدال به‌نوعی جدال بین تیم‌های صدرنشین و قعرنشین لیگ برتر ایران است. پرسپولیس بعد از 9 بازی با 18 امتیاز در صدر جدول رده‌بندی ایستاده است. آنها البته به لطف یک تفاضل گل بهتر در مقایسه با استقلالِ رده‌دومی، به صدر تکیه زده‌اند. پرسپولیس هفته گذشته بعد از دو هفته ناکامی موفق شد با تک‌گل لوکادیا که از روی نقطه پنالتی به دست آمد، برنده شود و به میانگین کسب دو امتیاز از هر بازی برسد. در سوی مقابل، ملوان حال‌و‌روز خوشی ندارد؛ این تیم بعد از 9 بازی با کسب تنها پنج امتیاز یکی از دو تیم قعرنشین جدول است و فقط به دلیل تفاضل گل بهتر، در جایگاه یکی مانده به قعر جدول قرار دارد. پرسپولیس و ملوان در تاریخ لیگ و جام حذفی ۵۷ بار تا به حال به مصاف هم رفته‌اند که نتیجه آن ۲۵ پیروزی برای پرسپولیس، ۲۱ تساوی و ۱۱ برد برای قوهای انزلی بوده است. این دو تیم پس از لیگ پانزدهم و به خاطر سقوط ملوان به لیگ یک، دیگر مقابل هم قرار نگرفته بودند؛ اما حالا بار دیگر شاهد این ماجرا خواهیم بود؛ پس از دوهزارو ۳۸۶ روز. ملوان یک بازی کمتر نسبت به پرسپولیس انجام داده و تا به اینجا در مسابقات خانگی‌اش یک برد، یک مساوی و یک باخت داشته است. به عبارت دیگر، تیم مازیار زارع پس از باخت مقابل استقلال در هفته دوم، در دو بازی بعدی‌ خود در ورزشگاه تختی (سیروس قایقران) به یک تساوی و یک برد رسیده است. آنها ۸۰ درصد امتیازات این فصل خود را در انزلی جمع کرده‌اند. تیم یحیی گل‌محمدی اما رقیب فوق‌العاده سرسختی برای ملوان است. پرسپولیس در بازی‌های خارج از خانه خود در این فصل سه برد و دو تساوی داشته و به هیچ تیمی نباخته است. آنها ۱۱ امتیاز از ۱۸ امتیاز کنونی خود را بیرون از آزادی مال خود کرده‌اند و از این حیث فقط سپاهان را در کنار خود می‌بینند.

چهره‌های جذاب این تقابل هم می‌توانند مازیار زارع و کمال کامیابی‌نیا باشند؛ یکی روی نیمکت سرمربیگری ملوان نشسته و دیگری احتمالا فرصت بازی‌کردن را به‌عنوان هافبک پرسپولیس به دست بیاورد. داستان کمال و مازیار مربوط به هفته‌های پایانی لیگ پانزدهم است. ملوان که برای بقا تلاش می‌کرد، روبه‌روی پرسپولیسی قرار گرفت که مدعی قهرمانی بود. کمال کامیابی‌نیا و مازیار زارع در آن مسابقه بارها با هم درگیر شدند. بازیکنان ملوان اعتقاد داشتند کامیابی‌نیا باید از زمین اخراج می‌شد. کمال در زمین ماند و در دقایق پایانی مسابقه گل پیروزی تیمش را زد. مازیار زارع پس از گل پیروزی پرسپولیس، با چند بازیکن این تیم درگیر شد. او پس از بازی مقابل خبرنگاران زخم‌هایش را نشان داد و به کامیابی‌نیا وعده دیدار دوباره داد: «به هر حال در فوتبال هزار اتفاق می‌افتد. این صورت و این پای من است. آقای کمال کامیابی‌نیا، فوتبال اینجا تمام نمی‌شود. ما باز با همدیگر بازی داریم. آقای فردوسی‌پور خواهش می‌کنم به کارشناسان در برنامه‌تان نگویند این صحنه‌ها کارت قرمز داشت، فوتبال کاملا جوانمردانه‌ای بود! یک نفر چه کار باید بکند؟». پرسپولیس در آن فصل به قهرمانی نرسید، اما ملوان به لیگ یک سقوط کرد و وعده دیدار معروف زارع عملی نشد. او بعد از سقوط ملوان، با خونه به خونه قرارداد بست و پس از آن هم از فوتبال خداحافظی کرد. بازگشت ملوان به لیگ برتر هم هشت سال طول کشید؛ کاری که در نهایت خود مازیار زارع به‌عنوان سرمربی انجام داد. کمال کامیابی‌نیا هم در پرسپولیس مانده و سرانجام آنها می‌توانند دوباره با هم روبه‌رو شوند. کامیابی‌نیا پس از هفت سال به انزلی برمی‌گردد. با توجه به ادامه مصدومیت میلاد سرلک، کامیابی‌نیا شانس بالایی برای حضور در ترکیب پرسپولیس دارد. زارع که می‌خواست در زمین جواب او را بدهد، حالا سرمربی ملوان شده و تماشاگری هم در ورزشگاه حضور نخواهد داشت. وعده دیدار طولانی آنها اما سرانجام عملی می‌شود. دو هافبکی که جنگندگی ذاتی‌شان در این سال‌ها عوض نشده و حتی تغییر جایگاه زارع از بازیکن به مربی نیز نتوانسته تغییری در این زمینه ایجاد کند.

استقلال بی‌خیال  صدر  نمی‌شود

در ادامه این بازی‌ها، فردا (جمعه) استقلال در ورزشگاه آزادی میزبان آلومینیوم اراک است. استقلالی‌ها هم این روزها با تغییرات عجیبی روبه‌رو شده‌اند. آنها علی فتح‌الله‌زاده را به‌عنوان مدیرعامل جدید بالای سر دارند و دیگر با مصطفی آجرلو خداحافظی کرده‌اند. استقلالی‌ها با شوک استعفا و بازگشت ریکاردو سا پینتو هم روبه‌رو شده‌اند. با‌این‌حال، آنها نمی‌خواهند به راحتی فرصت رسیدن به صدر جدول را از دست بدهند. این تیم هم‌امتیاز با پرسپولیس در صدر جدول ایستاده و فقط یک تفاضل گل آنها را از یکدیگر جدا کرده است. واضح است که یک پیروزی با تفاضل گل خوب می‌تواند استقلال را قبل از شروع هفته یازدهم به صدر جدول برساند. 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها