|

خط‌و‌نشان‌های رئیس‌جمهور چین با تهدید تایوان و برنامه تشکیل ارتش جهانی

بلندپروازی‌های ‌«شی»

رئیس‌جمهوری چین در سخنرانی افتتاحیه بیستمین کنگره حزب کمونیست ضمن تأکید بر ادامه مبارزه با فساد در میان اعضای این حزب، خواستار تسریع در ساخت یک ارتش مطرح در سطح جهان شد.

بلندپروازی‌های ‌«شی»

رئیس‌جمهوری چین در سخنرانی افتتاحیه بیستمین کنگره حزب کمونیست ضمن تأکید بر ادامه مبارزه با فساد در میان اعضای این حزب، خواستار تسریع در ساخت یک ارتش مطرح در سطح جهان شد. کنگره یک‌هفته‌ای حزب کمونیست چین با حضور حدود دو هزار و 300 نفر از نمایندگان این حزب از سراسر کشور در تالار خلق واقع در میدان تیان‌آن‌من پکن آغاز شده است؛ کنگره‌ای که انتظار می‌رود در پایان آن، شی جین پینگِ ۶۹ساله، سومین دوره رهبری خود را آغاز و جایگاه خود را به‌عنوان قدرتمندترین حاکم چین از زمان مائوتسه تونگ تثبیت کند.

شی جین پینگ، در سخنرانی خود به ارائه بخشی از عملکرد خود اکتفا کرد و گفت: «بیستمین کنگره حزب کمونیست چین در زمان حساسی برگزار می‌شود که تمامی اعضای حزب و مردم چین از هر قومیتی در راه ساختن یک کشور مدرن سوسیالیستی بسیج شده‌اند». رئیس‌جمهوری چین همچنین از لزوم آمادگی برای مقابله با تهدید‌ها در زمان صلح سخن گفت و با متهم‌کردن نیروهای خارجی به مداخله در هنگ‌کنگ به‌عنوان قلمرو ملی این کشور‌ افزود: «چین ساخت ارتشی مطرح در سطح جهانی و تقویت قدرت بازدارندگی استراتژیک خود را تسریع خواهد کرد».

شی در ادامه سخنان خود خواستار تضمین امنیت غذا و انرژی، تأمین امنیت زنجیره تأمین، بهبود توانایی مقابله با بلایای طبیعی و حفاظت از حریم شخصی افراد در فضای مجازی شد و وعده داد که چین در مبارزه با گرمایش زمین «فعالانه» مشارکت کند. او همچنین با دفاع از سیاست «کووید صفر» تأیید کرد که چین، به لطف اجرای این سیاست، بیش از همه کشورها از زندگی شهروندان خود حفاظت کرده است. رئیس‌جمهوری چین در سخنرانی خود همچنین در پاسخ به منتقدانی که او را به استفاده ابزاری از سیاست مبارزه با فساد به‌منظور حذف رقبای خود متهم می‌کنند، گفت: «مبارزه با فساد یک پیروزی قاطع به دست آورده و آسیب‌های متوجه حزب، دولت و ارتش را خنثی کرده است». بر اساس آمار رسمی، تا‌کنون حداقل 1.5 میلیون نفر در جریان کارزار مبارزه با فساد در چین که با پشتیبانی شی در‌ حال اجراست، مجازات شده‌اند.

شی جین‌ پینگ همچنین تهدید کرد که چین از حق استفاده از زور درمورد تایوان چشم‌پوشی نخواهد کرد. رئیس‌جمهوری چین در جمع بیش از دو هزار و ۳۰۰ مقام بلندپایه در تالار بزرگ خلق، گفت ‌حل مسئله تایوان به مردم چین بستگی دارد. او گفت چین همچنین باید مطمئن شود میهن‌پرستان بر هنگ‌کنگ حاکم‌اند و افزود که چین از هنگ‌کنگ برای ادغام در سرزمین اصلی پشتیبانی می‌کند. شی جین‌ پینگ گفت که نظام «یک کشور، دو نظام» برای هنگ‌کنگ بهترین حالت است و در‌ نهایت باید به این نظام پایبند شود. او قرار است در این کنگره سومین بار برای یک دوره پنج‌ساله دیگر رهبر این کشور شود. حال که شی قرار است دوره بعد نیز در قدرت باشد، انتظار می‌رود بسیاری از سیاست‌هایش ادامه یابند؛ از جمله فقدان تحمل نقد به دولتش و سیاست سفت‌وسخت کووید صفر که او در دفاع از آن گفت با این سیاست، «مردم و جانشان بالاتر از هر چیز قرار دارند». منتقدان اشاره کرده‌اند این سیاست سختگیرانه هزینه‌هایی را بر بخش املاک و صنعت گردشگری این کشور تحمیل کرده اما او گفت ‌این سیاست «در مدیریت جلوگیری از همه‌گیری و مهار آن و توسعه اجتماعی و اقتصادی نتایج مثبت چشمگیری داشته است».

او در این کنگره از دستاوردهای پنج سال گذشته سخن گفت و دستاوردهای حزب کمونیست در ریشه‌کنی فقر، برقراری نظام‌های سلامت و تأمین اجتماعی و مقابله با همه‌گیری کووید ‌۱۹ را ستود. او گفت حزبش برای رسیدن به اهدافی که آن را «نوسازی» چین می‌نامد، سخت تلاش می‌کند. به گزارش آسوشیتدپرس، او بر حمایت از بخش خصوصی هم دوباره تأکید کرد و از حزب خواست «نظام اقتصادی بازار سوسیالیستی سطح بالایی» بنا کند. شی گفت: «پنج سال آینده دوره‌ای حیاتی خواهد بود». این در حالی است که اقتصاد چین بر اثر تنش‌های فزاینده با ایالات متحده، ژاپن و هند در‌ حال رکود است.

پکن با همسایگان آسیایی خود هم بر سر مالکیت دریاهای جنوب، شرق چین و بخشی از رشته‌کوه‌های هیمالیا مدام درگیر است و ایالات متحده، ژاپن، استرالیا و هند در واکنش به این کشور گروهی راهبردی به نام کوآد (Quad) تشکیل داده‌اند. شی همچنین خواستار افزایش سرعت توسعه نظامی شد و هم‌زمان اعلام کرد سیاست‌های پرتنش خارجی‌اش با ایالات متحده تغییر نخواهند کرد. شی گفت: «می‌کوشیم وضعیت نظامی خود را از جنبه‌های نظری، نیروی انسانی و اسلحه با سرعت بیشتری نوسازی کنیم و ظرفیت‌های راهبردی ارتش را تقویت خواهیم کرد».

حکومت چین همچنین در آستانه این کنگره اقدام‌های امنیتی را تشدید کرد و نظارت عمومی، سانسور رسانه‌ها و اینترنت را افزایش داد. هفته قبل پست‌های منتشر‌شده در رسانه‌های اجتماعی درباره اتفاق نادر آویختن شعارنوشته‌ اعتراضی از پلی در پکن حذف و حساب‌هایی که این انتقاد از دولت شی را در اپلیکیشن رسانه اجتماعی وی‌چت بازنشر کرده بودند، مسدود شدند.

به گزارش الجزیره در آستانه این کنگره حزب کمونیست، به کارخانه‌های فولادسازی استان هبی واقع در نزدیکی محل برگزاری هم دستور داده‌ شد فعالیت‌های خود را کاهش دهند تا کیفیت هوا بهبود یابد. همچنین طبق گزارش‌ها، اسلاف رئیس‌جمهوری چین در حزب کمونیست شامل هو جیناتو، رهبر قبلی حزب، ون جیابائو، نخست‌وزیر قبلی و سونگ پینگ، پیش‌کسوت ۱۰۵‌ساله حزب نیز او را همراهی می‌کنند.

از نظر تحلیلگران، حضور سایر رهبران حزب کمونیست در این رویداد نشانگر آن است که شی با هیچ مخالفت جدی‌ای مواجه نیست و تمام مخالفان و منتقدان خود را سرکوب کرده است. این در حالی است که دولت او همچنان با انتقادها بابت نقض حقوق بشر و حبس دسته‌جمعی گروه‌های اکثرا مسلمان اقلیت و نیز زندانی‌کردن منتقدان روبه‌رو است. د‌رحالی‌که روند برگزاری این کنگره مانند اکثر رویدادهای سیاسی چین محرمانه است، انتظار می‌رود شی مجموعه جدیدی از رهبران احتمالا دست‌چین‌شده را معرفی کند.

تایوان اندکی بعد از این سخنرانی، واکنش نشان داد و اعلام کرد حاکمیت خود را واگذار نمی‌کند و این جزیره خودمختار در‌مورد آزادی و دموکراسی خود کوتاه نمی‌آید. دفتر ریاست‌جمهوری تایوان اعلام کرد ‌مردم با دیدگاه چین مبنی بر اداره تایوان به شیوه «یک کشور، دو نظام» آشکارا مخالف‌اند. این دفتر اعلام کرد حفظ صلح و ثبات منطقه‌ای مسئولیت مشترک هر دو طرف است و افزود که دیدار در میدان نبرد جزء گزینه‌ها نیست.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها