|

هنر بیشتر می‌ارزد یا غذا ؟

دو دختر جوان از فعالان محیط زیست برای جلب توجه در زمینه مصرف انرژی در جهان، با سوپ گوجه‌فرنگی به تابلو نقاشی «گل‌های آفتابگردان» اثر 80 میلیون دلاری «ون‌گوگ» حمله کردند.

هنر بیشتر می‌ارزد یا غذا ؟

دو دختر جوان از فعالان محیط زیست برای جلب توجه در زمینه مصرف انرژی در جهان، با سوپ گوجه‌فرنگی به تابلو نقاشی «گل‌های آفتابگردان» اثر 80 میلیون دلاری «ون‌گوگ» حمله کردند.

به گزارش گاردین، این اثر نفیس و معروف که با شیشه محافظت می‌شود، توسط این دو معترض در گالری ملی لندن مورد حمله قرار گرفت. بر روی لباس آنها عبارت «just Stop oil (‌نفت را متوقف کنید)‌» به چشم می‌خورد و بعد دست خود را به دیوار پایین این تابلو چسباندند. این کارزار را فعالان محیط زیست آغاز کردند و از دولت می‌خواهند فورا تمام مجوزها و موافقت‌های آینده برای اکتشاف، توسعه و تولید سوخت‌های فسیلی در بریتانیا را متوقف کند. این افراد پس از این اقدام اعتراضی فریاد زدند: «چه چیزی ارزش بیشتری دارد؟ هنر یا زندگی؟ آیا ارزشش بیشتر از غذاست؟ بیشتر از عدالت؟ آیا شما بیشتر نگران حفاظت از یک نقاشی هستید یا حفاظت از سیاره و مردم ما؟ بحران هزینه‌های زندگی بخشی از بحران هزینه نفت است. سوخت برای میلیون‌ها خانواده سرد و گرسنه غیرقابل استطاعت است. آنها حتی نمی‌توانند یک قوطی سوپ را گرم کنند». پس از این حادثه، کارکنان گالری ملی به‌سرعت اتاق را خالی کردند و پس از آن تأیید کردند آسیبی جزئی به قاب اثر وارد شده اما نقاشی آسیبی ندیده است. دو فرد معترض نیز توسط پلیس لندن دستگیر شدند. فعالان محیط زیست در جهان درصددند به شیوه‌های مختلف توجه مردم را به دغدغه‌هایشان جلب کنند‌ اما به نظر می‌رسد این دو دختر جوان نیز از گروه «‌نسل نهایی» باشند؛ گروهی که در مرداد امسال مرحله جدید فعالیت خود را آغاز کرده است. اعضای این گروه از فعالان محیط زیست به نشانه اعتراض دست‌های خود را به تابلوهای معروف می‌چسبانند. آنان در اول مرداد دستشان را به نقاشی معروف و 650‌ساله «بهار» اثر «ساندرو بوتیچلی» در موزه اوفیتزی چسباندند. آنها کف دست‌های خود را به شیشه محافظ چسباندند و بنری را باز کردند که روی آن نوشته شده بود: «نسل نهایی بدون گاز، بدون زغال‌سنگ». پیش‌تر این گروه به نشانه اعتراض، خود را به کپی نقاشی «شام آخر» و همچنین تابلو نقاشی «گاری علوفه» اثر «جان کانستبل» چسبانده بودند. به گزارش ایسنا این معترضان که متعلق به گروه فعالان آب‌و‌هوایی «‌نسل آخر» بودند، اعلام کردند این اولین اعتراض در فصل جدید اقدامات است که موزه‌های هنری را هدف گرفته و ظاهرا اقدام آنها الهام‌گرفته از کارزار اعتراضی «نفت را متوقف کنید» است که اخیرا در بریتانیا به راه افتاده‌. گروه فعال محیط زیست «نسل آخر» در بیانیه‌ای درباره این اقدام اعتراضی اعلام کرد: «آیا امروز نیز می‌توان بهاری به چنین زیبایی دید؟ آتش‌سوزی، بحران غذایی و خشک‌سالی این اتفاق را به‌طور فزاینده‌ای دشوار می‌کند. ما تصمیم گرفتیم از هنر برای به صدا درآوردن زنگ خطر استفاده کنیم؛ چرا‌که به سمت فروپاشی اجتماعی و اقلیمی پیش می‌رویم. همان‌طور که از میراث هنری خود دفاع می‌کنیم، باید خود را وقف مراقبت و حفاظت از سیاره‌ای کنیم که با بقیه جهان به اشتراک می‌گذاریم».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها