|

تهران وارد سومین سال خشکی شد؛ آیا پاییز امسال بوی باران می‌گیرد؟

مشت بسته آب

اولین ماه پاییز امسال به روزهای آخر نزدیک می‌شود و تهران هنوز بارندگی را تجربه نکرده است. شرکت آب منطقه‌ای استان تهران از وضعیت نامساعد منابع آب پایتخت خبر داده و گفته است که تهران وارد سومین سال خشک شده است.

مشت بسته آب

شرق: اولین ماه پاییز امسال به روزهای آخر نزدیک می‌شود و تهران هنوز بارندگی را تجربه نکرده است. شرکت آب منطقه‌ای استان تهران از وضعیت نامساعد منابع آب پایتخت خبر داده و گفته است که تهران وارد سومین سال خشک شده است.

این موضوع در حالی رخ می‌دهد که تابستان امسال بحران آب ایران به قطع آب آشامیدنی دو استان چهارمحال‌وبختیاری و همدان رسید و دولت ناچار شد با تمهیدات فوری آب آشامیدنی این شهرها را تأمین کند و حالا تهران از نظر منابع آبی تحت فشار قرار گرفته است. هرچند احتمال قطع سراسری آب پایتخت ضعیف است اما شرکت آبفا بارها از تهرانی‌ها درخواست کرده است که برای عبور از وضعیت نامساعد ذخایر آبی امسال، آب کمتری مصرف کنند.

تهران  وارد سومین  سال خشک شد

بحران آب ایران در سال‌های اخیر بارها خبرساز شده است و استان‌های خوزستان و اصفهان را به شدت متأثر کرده است. وضعیت وخیم منابع آبی حتی به استان‌های شمالی ایران هم سرایت کرده و گزارش‌های متعددی از خشک‌شدن تالاب‌ها و کم‌آب‌شدن رودخانه‌های این استان‌ها منتشر شده است. امسال دریاچه ارومیه هم وضعیت وخیمی را پشت‌سر گذاشت و تقریبا ۹۵ درصد دریاچه خشکید. این وضعیت ناگوار منابع آبی، این روزها نگرانی‌ها را برای تأمین آب آشامیدنی پایتخت افزایش داده است.

در همین زمینه علیرضا ارسطویی، مدیر دفتر تأسیسات آبی و برق آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران خبر داده است که تهران به سومین سال خشک و کم‌بارش وارد شده است.

او با بیان این مسئله به ایلنا توضیح داده است که سهم آب آشامیدنی تهران از ذخایر سدها ۲۵ درصد کاهش دارد.

ارسطویی با بیان اینکه سهم تأمین آب آشامیدنی تهران از ذخایر سدها و سفره‌های آب زیرزمینی ۷۰ به ۳۰ درصد است، گفت: با کاهش ۸۹ میلیون مترمکعبی ذخایر سدهای تهران نسبت به پارسال سهم تأمین آب آشامیدنی تهران از منابع آب سطحی ۲۵ درصد کاهش می‌یابد؛ بنابراین سهم تهران از ذخایر آب سدها ۶۰ درصد و از سفره‌های آب زیرزمینی ۴۰ درصد خواهد بود. او با بیان اینکه تهران به سومین سال خشک و کم‌بارش وارد شده است، توضیح داد: با تغییر اقلیم و نوع بارش از برف به باران و البته افزایش جمعیت میزان ذخایر سدها نیز کاهش یافته است.

مدیر دفتر تأسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران ادامه داد: سال ۱۴۰۰ نیز نسبت به سال ۹۹، به علت کاهش بارندگی‌ها میزان بهره‌برداری از ذخایر سدها ۱۳ درصد کاهش یافت که این روند به علت مدیریت منابع آب است.

همچنین اخیرا عبدالحسین مجدی‌زاده، معاون بهره‌برداری شرکت تأمین و تصفیه آب و فاضلاب تهران هم گفته است که «امسال سومین سال آبی خشک و کم‌بارش پی‌درپی است و این وضع تنش آبی، در طول حدود ۵۰ سال گذشته در تهران بی‌سابقه است و در هیچ دوره‌ای شاهد چنین وضعی نبوده‌ایم».

او در یک گفت‌وگوی ویدئویی که وب‌سایت خبری بازار منتشر کرده، توضیح می‌دهد: «شهر تهران با توجه به ذخایر آبی آن، شهر مقاومی در مقابل تنش آبی نیست و با توجه به افزایش دوونیم درجه‌ای دمای هوا در پاییز امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل و کاهش ذخایر آبی سدها مصرف آب شهروندان تهران هم افزایش یافته است».

معاون شرکت تأمین و تصفیه آب و فاضلاب تهران تأکید کرده است که «حدود ۴۰ درصد مصرف آب در تهران از منابع آب زیرزمینی (چاه‌ها) و ۶۰ درصد دیگر از منابع آب سطحی (سدها) تأمین می‌شود که این عدد در ماه‌های مختلف، به علت تغییر شرایط اقلیمی، متغیر است و هم‌اکنون حدود ۸۰ میلیون متر مکعب حجم ذخایر سدهای پنج‌گانه تهران در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کمتر شده است».

او گفته است در دو فصل پاییز و زمستان به علت کاهش حجم ذخایر سدها و کم‌بارشی و در زمستان چون بارش‌ها بیشتر برف است و تبدیل به روان‌آب نمی‌شود، دغدغه برای تأمین آب بیش از فصل گرم تابستان است.

با تمام این اوصاف کارشناسان منابع آب معتقدند که سیاست‌گذاری‌های نادرست و مدیریت ناکارآمد منابع آبی مهم‌ترین عامل بحران آب در ایران بوده است و نیاز فوری به اصلاح اشتباهات گذشته وجود دارد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها