|

دبیر ستاد امر به معروف به مربی خارجی هم گیر می‌دهد

سیدمحمدصالح هاشمی‌گلپایگانی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر، روزهای سختی را سپری می‌کند. البته شاید نه آن‌قدر سخت که او را وادار به تصحیح گفتارهای نسنجیده کند بلکه سخت از این لحاظ که احتمالا فکرش را نمی‌کرد طیف خودی هم به‌صورت یک‌صدا او را به «خاموشی» دعوت کند و بخواهند که به تفرقه بیشتر دامن نزند.

دبیر ستاد امر به معروف  به مربی خارجی هم گیر می‌دهد

سیدمحمدصالح هاشمی‌گلپایگانی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر، روزهای سختی را سپری می‌کند. البته شاید نه آن‌قدر سخت که او را وادار به تصحیح گفتارهای نسنجیده کند بلکه سخت از این لحاظ که احتمالا فکرش را نمی‌کرد طیف خودی هم به‌صورت یک‌صدا او را به «خاموشی» دعوت کند و بخواهند که به تفرقه بیشتر دامن نزند. هاشمی‌گلپایگانی که از خرداد سال پیش تاکنون عهده‌دار دبیری ستاد امر به معروف شده، همواره مواضع تقریبا تندی نسبت به بسیاری از مسائل اجتماعی داشته و به‌واسطه پشتوانه‌ای که سمتش ایجاب کرده، کمتر مورد نقد، دست‌کم از سوی جریان خودی قرار گرفته است. بااین‌حال، اظهارات اخیر او مبنی بر اینکه اگر تاکسی‌های اینترنتی جریمه شوند، تعداد زنان «بی‌حجاب» ۵۰ درصد کم می‌شود، حسابی فضا را علیهش کرده است. دبیری که گمان می‌کرد باید مدام امر به معروف کند، حالا امر گرفته که «خاموش» شود و رفتار نسنجیده نداشته باشد. هاشمی‌گلپایگانی همان‌طو‌رکه عنوان شد، از زمان دبیری‌اش بر ستاد امر به معروف تاکنون، اظهارات زیادی داشته که غالبا با واکنش‌های متعددی مواجه شده است‌ ولی جالب اینکه او در زمینه ورزش هم چندین اظهارنظر تندوتیز داشته که این مورد هم از دید منتقدانش پنهان نمانده است. او یکی از مخالفان جدی ورود زنان به ورزشگاه است و از آن عجیب‌تر اینکه مخالف حضور مربیان خارجی در ایران. شاید با بررسی بیشتر صحبت‌های او بتوان به موارد بیشتری هم رسید‌ ولی به‌طور مشخص، دبیر ستاد امر به معروف با گفته‌هایش درباره حضور زنان در ورزش، نقدی تند هم در این زمینه داشت. 

او شهریور همین امسال و زمانی که دولت مجبور شد به دلیل فشار و خواست فیفا درهای ورزشگاه را به روی زنان علاقه‌مند به فوتبال در بازی‌های لیگ برتر باز کند، به انتقاد تند از ابراهیم رئیسی و مجموعه او پرداخت و گفت که با حضور زنان در ورزشگاه‌ها حرمت‌شکنی صورت گرفته است: «اگر مسئولان و متولیان، توان مدیریت ورزشگاه‌ها و تأمین زیرساخت‌ها را ندارند، با چه مجوز عقلانی‌ای زمینه حرمت‌شکنی را فراهم می‌کنند؛ بعضی صحنه‌هایی که از حواشی ورزشگاه در جامعه پخش شده، موجب سرافکندگی است. از دولت سیزدهم توقع داشتیم که برای ورود خانم‌ها به ورزشگاه‌ها مدیریت حساب‌شده‌ای همراه با تنویر اذهان عمومی و «اعلام قبل از اعمال» را مدنظر قرار دهد؛ چون رئیس‌جمهور محترم هم به این نکته اشاره داشتند که مردم را در جریان مسائل قرار خواهند داد و مانند قبلی‌ها، غائله بنزین درست نمی‌کنند». 

هاشمی‌گلپایگانی در آن برهه با اشاره به نگرانی علما از بروز خلاف شرع در ورزشگاه‌ها بعد از اعطای مجوز حضور بانوان و درخواست آنها از ستاد برای واکنش به این موضوع گفت: «مردم می‌پرسند چرا وقتی دولتِ متهم به غرب‌گرایی می‌خواست چنین کاری را انجام دهد، فریاد وا‌اسلاما سردادیم‌ ولی الان همان اتفاق افتاد؟ واقعا چه جوابی بدهیم؛ دولت‌های قبل هم می‌گفتند ما تحت فشار خارجی هستیم. این موضوع در‌واقع اجرای سند ۲۰۳۰ در عرصه ورزش است». نکته درخور‌توجه درباره مخالفت او با حضور زنان در ورزشگاه جایی است که به یکی از وزرای کابینه که برای ورود زنان به ورزشگاه به دولت تبریک گفته بود، تاخت و شادی زنان در ورزشگاه را با گناه و ولنگاری مقایسه کرد: «از همه بدتر پیام وزیر کابینه بود که از فرایند منجر به گناه‌های علنی و حرکات خلاف شرع، به شادی و نشاط تعبیر و از آن ابراز مسرت کرد؛ به نحوی که انگار متدینان مسئول غم و اندوه جامعه هستند و گناه و ولنگاری یعنی شادی و نشاط». با‌این‌حال و با استناد به نظرات پیشین گلپایگانی درباره موضوع زنان و طرح‌های متنوع او برای تفکیک جنسیتی شاید این بخش از صحبت‌هایش به اندازه بخشی از حرف‌هایش که به حضور مربی خارجی در ایران هم گیر می‌دهد، چندان عجیب نباشد. او در یک سخنرانی رسمی با هم‌قطارانش با کنایه به دستگاه‌های ذی‌ربط می‌گوید: «بعد از ۴۰ سال چرا نباید در رشته‌های مختلف ورزشی، مربی وطنی در رأس تیم‌های ملی قرار گیرد و کماکان مربیان داخلی را با حضور مربیان خارجی تحقیر می‌کنیم».

 مشخصا اینکه چنین موضوعی مربوط به ستاد امر به معروف باشد یا خیر، مبهم است‌ ولی از آنجا که این ستاد به موارد متعددی، فارغ از موضوعیت داشتن یا نداشتن ورود کرده، کسی هم در آن برهه از هاشمی‌گلپایگانی خرده نگرفته است. گو‌اینکه همان صحبت‌ها، روی دبیر ستادهای امر به معروف تعدادی از شهرها اثر گذاشت! برای مثال احمد عبداللهی‌نژاد، دبیر ستاد امر به معروف اصفهان، با انتقاد از حضور مربی زن خارجی در ایران، فضا را در آن برهه زمانی تا‌ حدودی متشنج کرد. عبداللهی پیش‌تر با اشاره به حضور یکی از مربیان سرشناس خارجی در رأس کادر فنی تیم هندبال زنان سپاهان، خواست تا با چنین رویه‌ای برخورد شود. او حضور مربی زن خارجی در ایران و بالای سر دختران ایرانی را خلاف شرع و نص صریح قرآن دانست و نوشت: «گماشتن مربی غیرمسلمان بالای سر دختران مسلمان خلاف نص قرآن کریم است. مگر مربی داخلی نداریم که از مربی خارجی استفاده می‌شود؟ هرچه زودتر فولاد مبارکه این بساط را جمع کند. دستگاه‌های نظارتی به این قرارداد‌ها هم ورود کنند». اشاره دبیر ستاد امر به معروف اصفهان به مونتسرات پوچه‌دیاز، مربی سرشناس اسپانیایی بود که اتفاقا در بازی‌های همبستگی کشور‌های اسلامی هم هدایت تیم ملی هندبال زنان ایران را برعهده گرفت.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها