|

بیانیه پزشکی قانونی درباره مرگ مهسا امینی

سازمان پزشکی قانونی در بیانیه‌ای که روز گذشته منتشر کرد، علت مرگ مهسا امینی را بیماری زمینه‌ای دانسته و تأکید داشته، فوت نامبرده ناشی از اصابت ضربه به سر و اعضا و عناصر حیاتی بدن نبوده است

سازمان پزشکی قانونی در بیانیه‌ای که روز گذشته منتشر کرد، علت مرگ مهسا امینی را بیماری زمینه‌ای دانسته و تأکید داشته، فوت نامبرده ناشی از اصابت ضربه به سر و اعضا و عناصر حیاتی بدن نبوده است. اما خانواده مهسا و همین‌طور وکیل آنها می‌گویند دخترشان نه تا به حال عمل جراحی انجام داده و نه دارای بیماری زمینه‌ای بوده است. مهسا امینی دختری که حدودا یک ماه پیش توسط گشت ارشاد به یکی از پایگاه‌های پلیس در وزرا منتقل، ولی بعد از مدتی به دلیل نامعلوم آنجا بی‌هوش و به بیمارستان کسری شد اما بعد از چند روز به دلیل وخامت جسمی فوت می‌کند.

پزشکی قانونی: بیماری زمینه‌ای علت مرگ بود

بیانیه سازمان پزشکی قانونی در خصوص علت فوت مرحومه مهسا امینی منتشر شد که در آن با استناد به مدارک پزشکی بیمارستانی آمده است: طبق بررسی سی‌تی‌اسکن مغز و ریه، نتایج معاینه ظاهری جسد و کالبدگشایی، آزمایش‌های آسیب‌شناسی، فوت نامبرده ناشی از اصابت ضربه به سر و اعضا و عناصر حیاتی بدن نبوده است. همچنین در بخش کامل آن نوشته شده است: شرح مختصری از گزارش علت فوت مرحومه مهسا امینی ارائه شده به مرجع قضائی که بر اساس پرونده بیمارستانی عمل جراحی کرانیوفارنژیومای مغز در بیمارستان میلاد در سال ۱۳۸۶، پرونده درمانی بیمارستان کسری در زمان منتهی به فوت، شرح معاینه ظاهری جسد و کالبدگشایی، نتایج آزمایش‌های سم‌شناسی و آسیب‌شناسی، تحقیقات قضائی و کمیته‌های کارشناسی متعدد تخصصی و فوق تخصصی تنظیم یافته است و به شرح ذیل اعلام می‌شود:

متوفیه پس از عمل جراحی تومور کرانیوفارنژیومای مغزی در ۸ سالگی دچار اختلال در محور مهم هیپوتالاموس ـ هیپوفیز و غدد تحت فرمان آن (از جمله آدرنال و تیروئید) شده است. به علت این بیماری زمینه‌ای متوفیه تحت درمان با داروهای هیدروکورتیزون، لووتیروکسین و دسموپرسین بوده است.

ایشان در تاریخ 22/۶/1401 از ساعت ۱۹:۵۶ به‌طور ناگهانی دچار افت هوشیاری شده و متعاقب آن بر زمین می‌افتد که با توجه به بیماری زمینه‌ای، متوفیه توانایی لازم جهت جبران و تطابق با وضعیت ایجادشده را نداشته، لذا در شرایط مذکور دچار اختلال ریتم قلب و کاهش فشار خون و متعاقب آن کاهش سطح هوشیاری شده که به دلیل انجام عملیات احیای قلبی-تنفسی غیرمؤثر در دقایق حساس اولیه، دچار هیپوکسی شدید و در نتیجه آسیب مغزی شده است، علی‌رغم برگشت عملکرد قلبی متعاقب عملیات احیای پرسنل اورژانس، حمایت تنفسی انجام‌شده کارساز نبوده و با وجود انتقال ایشان به بیمارستان و زحمات کادر درمانی بیمارستان کسری، بیمار به علت نارسایی چند ارگانی (M.O.F) ناشی از هیپوکسی مغزی در تاریخ 25/۶/1401 فوت می‌نماید. لازم به ذکر است با استناد به مدارک پزشکی بیمارستانی، بررسی سی‌تی‌اسکن مغز و ریه، نتایج معاینه ظاهری جسد و کالبدگشایی، آزمایش‌های آسیب‌شناسی، فوت نامبرده ناشی از اصابت ضربه به سر و اعضا و عناصر حیاتی بدن نبوده است».

خانواده مهسا امینی: ما موظف به پیگیری هستیم

خانواده مهسا پیش از این و بعد از فوت دخترشان در بیانیه‌ای اعلام کرده بودند: اکنون که بازداشت غیرقانونی و پیامد مصیبت‌بار آن؛ مرگ غریبانه دخترمان مهسا (ژینا) امینی وارد چهارمین هفته می‌شود، بر خود لازم می‌دانیم از همه همشهریان و هموطنانمان در سراسر کشور و خارج از ایران و نیز اشخاصی که به سمت نمایندگی دستگاه‌های دولتی و خصوصی اظهار همدردی کرده‌اند تشکر کنیم. امیدواریم پس از این دیگر هیچ خانواده‌ای در کشور ما دچار چنین فاجعه دهشتناکی نشود.

مهسا اکنون در میان ما نیست و باز نخواهد گشت ولی ما به عنوان خانواده او موظف به پیگیری عادلانه آنچه رخ داده است هستیم. پیگیری که مورد رضایت پروردگار و شادی روح فرزند دلبندمان و آرامش قلبی ما می‌شود.

اساسی‌ترین خواسته ما از مرجع قضائی رسیدگی‌کننده به این پرونده این است که با دقت و شفافیت تمام، جزئیات پرونده را بررسی کرده و درخواست اساسی و غیرقابل چشم‌پوشی خانواده ما در خصوص حضور اساتید برجسته پزشکی در رشته مغز و اعصاب و قلب و یک روانپزشک در جلسات رسیدگی به پرونده در کمیسیون پزشکی قانونی به منظور بررسی علت یا علل فوت را بپذیرند و از دانش و تجربه پزشکان معتمد مراجع علمی کشور و خانواده ما که از مشاهیر در رشته تخصصی خود می‌باشند بهره گیرند.

بدیهی است بدون دعوت و حضور پزشکان عالی‌قدر و معتمد، در جلسات کمیسیون به منظور بررسی علت مرگ فرزندمان، به جهت نوع برخوردهای اولیه پزشکی قانونی که جزئیات آن به اطلاع ریاست محترم دادسرای جنایی رسیده است، اعلام می‌داریم که «به هیچ وجه» نظریه پزشکی قانونی مورد تأیید ما نخواهد بود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها