|

آغاز مدرسه، آغاز تغییر

آغاز سال تحصیلی جدید در شهرهای مختلف با رنگ‌وبوی متفاوتی همراه است. مدیریت شهری در سال‌های متعدد گذشته همواره برای ایجاد ظرفیت‌های لازم در استقبال از ماه مهر خود را آماده می‌کند.

آغاز سال تحصیلی جدید در شهرهای مختلف با رنگ‌وبوی متفاوتی همراه است. مدیریت شهری در سال‌های متعدد گذشته همواره برای ایجاد ظرفیت‌های لازم در استقبال از ماه مهر خود را آماده می‌کند.

 این آماده‌سازی در همکاری با آموزش و پرورش برای آماده‌سازی مدارس، مدیریت سرویس حمل‌ونقل عمومی و مناسب‌سازی فضای شهری، حتی آسفالت و رنگ‌آمیزی خیابان‌ها نمود پیدا می‌کند و در راستای پیشواز از سال جدید از طرف مدیریت شهری اقدام می‌شود.

اما به واقع سال تحصیلی که آغاز می‌شود، اتفاقات مهمی در شهر رخ می‌دهد که از مهم‌ترین بخش‌هایش این یادآوری است که ماه مهر، ماه دوستی، ماه مهربانی و ماه علم و دانش است. صدای تغییر را می‌توان در همه جا و در هر مسیری مشاهده کرد.

 حضور دانش‌آموزان و دانشجویان به شهر رنگ‌و‌بوی دیگری می‌دهد و این تنوع شهری، نوعی طراوت و نوعی مشارکت‌جویی را معنا می‌دهد.

به نظر می‌رسد همان‌طور که مدارس می‌توانند تدارک برای عرضه علم و دانش و آموزش را آغاز کنند، شهرها هم می‌توانند بستر آموزش خود را در فضای شهری ایجاد کنند و مدیریت شهری هم می‌تواند وارد عرصه تازه‌ای شود؛ این موضوع میسر نمی‌شود؛ مگر اینکه بهبود شرایط شهروندی برای تک‌تک شهروندان ضروری شود؛ بنابراین آمادگی آن باید فراهم شود که با پیام بهبود و پیشرفت، مسئله و مشکل مشارکت شهروندان برای حضور در فضای شهری حل شود و امکان اطلاع‌رسانی برای گروه‌های دانش‌آموزی و دانشجویی فراهم شود. باید که مدیریت شهری در راستای حضور مشارکت‌جویانه شهروندان به‌ویژه جوانان باشد. دانشجویان و دانش‌آموزان به شیوه‌های مختلف بتوانند در مدیریت و تغییر فضای شهری مشارکت داشته باشند. اطلاع‌رسانی و تبلیغات خیابانی می‌تواند قدمی در این راستا باشد.

ماه مهر، می‌تواند آغاز اطلاع‌رسانی شهری به نسل جوان باشد. تبیین مالکیت شهروندان بر شهر می‌تواند یکی از سیاست‌ها باشد و این ممکن نمی‌شود مگر اینکه چنین ایده و نظری در ذهن مدیران باشد و به آن باور داشته باشند. فارغ از آن، دانش‌آموزان نیز در این مسیر مشارکت داشته باشند و نظارت بر شهر را مورد توجه قرار دهند؛ از نظارت بر مبلمان‌های شهری تا سیستم حمل‌ونقل شهری. این فرصتی برای آموزش همگانی است، نوعی نظارت و مراقبت و نظافت را دانش‌آموزان و دانشجویان می‌توانند مورد توجه قرار دهند.

در این راستا مدیریت شهری می‌تواند یک سایت دانش‌آموزی را فعال کند تا جوانان و نوجوانان بتوانند پیشنهادها و نظرات خود را در زمینه مدیریت شهری به مسئولان شهری برسانند و به مدیران و مسئولان ایده‌های مشارکت‌جویانه بیان کنند و با آنها از این طریق در ارتباط باشند.

توجه به برخی مسائل مانند سرویس‌های امن مدارس که مصوبه آن در شورای پنجم اجرائی شده است و حمل‌ونقل و نظارت بر آن به‌ویژه در ساعت‌های اولیه و ساعت‌های تعطیلی می‌تواند زمینه لازم را برای صاحبان اصلی شهر که همان شهروندان و به‌ویژه کودکان و جوانان هستند، فراهم کند.

از سوی دیگر مهرماه، بار دیگر مدیریت باید تغییرات را در قالب بازنگری و مرور برنامه‌ها اجرائی کند، در واقع مهرماه آغاز زندگی همراه با همکاری و بازنگری بر شش ماه گذشته است. مدیران می‌توانند از این فرصت تنوع و طراوت برای مدیریت شهری و شهروندان استفاده کنند؛ چرا‌که سرزندگی با حضور شهروندان معنا می‌گیرد.

با آغاز مهر، شهر شاهد حضور جوانان تازه‌نفسی است که طراوت و شادابی و خلاقیت را به شهر تزریق می‌کنند. گاهی اوقات ایجاد فضای مناسب برای مکث بیشتر در درون شهر و فضاهای شهری می‌تواند برای بهبود و رنگ‌و‌بوی تازه شهر باشد.

 نشاط و شادابی دانش‌آموزی در جای‌جای فضاهای عمومی شهر تزریق می‌شود و اثرگذارترین محور برای فضای شهرها خواهد بود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها