|

دانش‌آموزان مدرسه ‌گرمابسرد از تحصیل جا نماندند

چند هفته قبل خبر تعطیلی تنها مدرسه راهنمایی روستای گرمابسرد رسانه‌ای شد؛ موضوعی که علت اصلی آن طبق اعلام آموزش ‌و ‌پرورش مختلط‌بودن مدرسه عنوان شده بود، در‌واقع به همین علت دختران ممنوع از تحصیل شده بودند و پسران هم چون تعدادشان به حد‌نصاب نمی‌رسید، امکان تحصیل در این مدرسه را نداشتند

دانش‌آموزان مدرسه ‌گرمابسرد از تحصیل جا نماندند

نسترن فرخه: چند هفته قبل خبر تعطیلی تنها مدرسه راهنمایی روستای گرمابسرد رسانه‌ای شد؛ موضوعی که علت اصلی آن طبق اعلام آموزش ‌و ‌پرورش مختلط‌بودن مدرسه عنوان شده بود، در‌واقع به همین علت دختران ممنوع از تحصیل شده بودند و پسران هم چون تعدادشان به حد‌نصاب نمی‌رسید، امکان تحصیل در این مدرسه را نداشتند؛ بنابراین به آنها پیشنهاد شده بود تا برای تحصیل به مدرسه‌ای در روستای جابان در 30‌کیلومتری یا شهر کیلان در 60 کیلومتری روستای خود بروند. بعد از آن اهالی در مخالفت با این اقدام آموزش ‌و ‌پرورش طوماری امضا کردند و خواستار تجدید‌نظر آموزش ‌و ‌پرورش شدند.

بعد از انتشار این طومار و درخواست اهالی روستا برای فعالیت تنها مدرسه روستا، خبرنگار «شرق» برای تهیه گزارش و صحبت با اهالی به گرمابسرد رفت. اهالی روستا تأکید داشتند که جاده‌های اطراف روستا خطر بسیاری دارد و ما اجازه نمی‌دهیم دختران و پسران 10 تا 12‌ساله ما در برف و باران زمستان در این جاده‌ها رفت‌وآمد کنند. حتی در برابر پیشنهاد آموزش ‌و ‌پرورش برای تحصیل کودکان در مدرسه شبانه‌روزی کیلان نیز می‌گفتند نمی‌توانیم اجازه دهیم کودکان به این کم‌‌سن‌و‌سالی یک هفته از ما دور باشند. اغلب آنها عنوان می‌کردند: «سال‌هاست که دختران و پسران ما در کنار هم درس خواندند، همه خواهر و برادر هم هستند، ما هیچ‌وقت مشکل کنار هم درس‌خواندن دختر و پسرها را نداشتیم. الان اینکه گفتند مختلط‌‌بودن دانش‌آموزها مشکل ایجاد کرده و باعث ترک‌ تحصیل دختری در روستا شده و مدرسه باید تعطیل شود، صحیح نیست. همین باعث شده اسم روستای ما در شبکه من‌وتو و بی‌بی‌سی و جاهای دیگر منتشر شود و با این کار آبروی ما را بردند. اصلا بچه 10‌ساله از جنسیت چه می‌داند؛ اما الان با بحث‌هایی که راه انداختند، بدتر چشم و گوشش را باز کردند». بعد از آن هم اعلام کردند تا تکلیف مدرسه راهنمایی دختران و پسران ما مشخص نشود، ما درِ مدرسه ابتدایی را هم باز نمی‌کنیم. با انتشار این گزارش که عنوان «مشکل مختلط‌بودن دانش‌آموزان را نداریم؛ نمی‌گذاریم مدرسه تعطیل شود» را داشت، آموزش ‌و ‌پرورش جوابیه‌ای در این رابطه به «شرق» ارسال کرد که در بخشی از آن ذکر شده بود: «روستای گرمابسرد یک مدرسه در مقطع متوسطه اول برای 34 دانش‌آموز دارد که این دانش‌آموزان شامل 26 پسر و هشت دختر می‌شوند. با توجه به مختلط‌بودن این مقطع تحصیلی، تاکنون و در سال‌های اخیر تعدادی از دختران ترک تحصیل کرده‌اند؛ چراکه شرایط را برای حضور خودشان نامناسب می‌دانستند یا اینکه والدین‌شان با کلاس‌های مختلط موافق نبودند. مطابق ماده 3 آیین‌نامه اجرائی مدارس، این روستا شرایط وجود مدرسه مختلط را ندارد و از سوی دیگر تطابق جنسیت کارکنان مدرسه با دانش‌آموزان نیز الزامی است. درحال‌حاضر اقدام مهمی برای کمک به تحصیل دانش‌آموزان روستا به‌ویژه در مقطع متوسطه در دست پیگیری است؛ با توجه به هماهنگی‌های انجام‌شده برای نوسازی مدرسه با کمک یکی از خیرین مدرسه‌ساز قرار بر تخریب مدرسه متوسطه قدیمی و احداث یک باب مدرسه ۹‌کلاسه در همین مکان است و به همین سبب، سه کلاس در فضای پایین مدرسه به‌صورت موقت و یک‌ساله برای ۲۶ دانش‌آموز پسر که به حد‌نصاب تشکیل کلاس روستایی می‌رسند، تشکیل خواهد شد و برای دختران هم دو راهکار پیشنهادی مطرح شده است. حضور دختران در نزدیک‌ترین مدرسه به این روستا که در روستای جابان و فاصله تقریبا 30 کیلومتری قرار دارد، یکی از این پیشنهادها می‌باشد. دومین پیشنهاد نیز تحصیل دختران در دبیرستان شبانه‌ کیلان است که در فاصله 60 کیلومتری قرار دارد و آموزش ‌و ‌پرورش هزینه‌های ناشی از این پیشنهادها از‌جمله سرویس ایاب و ذهاب را برای دانش‌آموزان تأمین می‌کند و هزینه‌ای بابت موافقت با هریک از این دو پیشنهاد، به دانش‌آموزان و خانواده‌های محترم تحمیل نخواهد شد. خواهشمند است دستور فرمایید طبق قانون مطبوعات و رسانه‌ها نسبت به درج جوابیه این مرکز در همان صفحه و با همان قلم اقدام لازم صورت گیرد».

با وجود این جوابیه اما مشکل همچنان پا‌بر‌جا بوده تا اینکه طی مخالفت اهالی روستا با تعطیلی مدرسه، آموزش ‌و ‌پرورش با شروع سال تحصیلی به شکل موقت اجازه ادامه تحصیل کودکان روستا را می‌دهد. یکی از اهالی روستا در گفت‌وگو با «شرق» می‌گوید: «خدا را شکر فعلا مشکل حل شده، روز اول مهر دبستان را باز کردند تا کودکان سر کلاس بروند اما اولیا با این کار مخالفت کردند، چون هنوز تکلیف بچه‌های راهنمایی روستا مشخص نشده بود. در آخر این امکان فراهم شد که کودکان در نمازخانه مدرسه ابتدایی سه کلاس 20 متری ایجاد کنند و موقت آنجا درس بخوانند که یا مدرسه برای جداشدن دختران و پسران بازسازی شود یا اینکه با کمک خیر یک مدرسه ساخته شود».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها