|

‌ مدیران ‌ وعده پیگیری و ارائه گزارش دادند

قول مسئولین

خبر فوت مهسا امینی، دختر 22ساله سنندجی که توسط گشت ارشاد بازداشت و برای گذراندن کلاس توجیهی حجاب به وزرا برده شده بود، تا حدی تکان‌دهنده است که در دو روز گذشته همه اخبار دیگر را تحت‌الشعاع قرار داده و همدردی و واکنش جمعی اجتماعی را به دنبال داشته است.

قول مسئولین

شرق: خبر فوت مهسا امینی، دختر 22ساله سنندجی که توسط گشت ارشاد بازداشت و برای گذراندن کلاس توجیهی حجاب به وزرا برده شده بود، تا حدی تکان‌دهنده است که در دو روز گذشته همه اخبار دیگر را تحت‌الشعاع قرار داده و همدردی و واکنش جمعی اجتماعی را به دنبال داشته است. شاید به دلیل همین حساسیت ایجادشده در جامعه است که سران قوا در کمترین زمان ممکن، دستور رسیدگی و پیگیری موضوع را به مسئولان مربوطه صادر کردند.

به دنبال انتشار خبر فوت «مهسا امینی» که در پی بازداشت از سوی گشت ارشاد دچار حادثه شد و به کما رفت، ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور که برای شرکت در اجلاس سران شانگهای در ازبکستان به سر می‌برد، به وزیر کشور دستور داد حادثه پیش‌آمده را پیگیری و بررسی کند. 

پس از دستور پیگیری رئیس‌جمهور، احمد وحیدی، وزیر کشور، در گفت‌وگو با شبکه خبر با تأکید بر عزم زیرمجموعه متبوعش برای بررسی علت فوت این شهروند، اعلام کرد: «به وزارت بهداشت و پزشکی قانونی دستور داده شد علت فوت را پیگیری کنند، همچنین از فراجا خواسته شد دلایلی که موجب حادثه شده است را جمع‌آوری نمایند و معاون امنیتی وزارت کشور هم مسئول نظارت بر روی این موضوع شد». وزیر کشور بخش زیادی از علت روشن‌شدن مسئله را در گرو بررسی علائم پزشکی منتهی به این مرگ دانست.

او با تأکید بر رعایت دقت در اظهارنظرها درباره علت وقوع این حادثه، گفت: «ممکن است مسائل در این شرایط مبهم و غیرصحیح مطرح شود که درست نیست، باید دقت لازم صورت گیرد، کار بررسی علت این حادثه دنبال می‌شود و ما در این زمینه حتی از استانداری تهران به جهت اینکه حادثه در استان تهران اتفاق افتاده خواسته‌ایم همکاری کنند و همه دستگاه‌ها دنبال این هستند علت فوت مشخص شود که به محض مشخص‌شدن به اطلاع مردم خواهد رسید».

انتشار تصاویر ویدئویی ادعایی پلیس از احتمال «سکته» مهسا امینی

پلیس تهران روز پنجشنبه در پیامی سکته قلبی مهسا امینی پس از دستگیری توسط یکی از گشت‌های پلیس را تأیید کرد و توضیح داد: «خانمی برای توجیه و آموزش به یکی از بخش‌های پلیس تهران بزرگ هدایت شده بود که ناگهان در جمع سایر افراد هدایت‌شده به‌طور ناگهانی دچار عارضه قلبی شد». پس از آن هم پلیس ویدئویی از دوربین مداربسته مرکز گشت ارشاد که مهسا امینی در آن حضور داشت، منتشر کرد و دلیل این اتفاق را سکته قلبی و مغزی اعلام کرد!

واکنش سخنگوی دولت به مرگ مهسا امینی

علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت، از جمله دیگر مسئولان دولتی بود که در پیامی توییتری به مرگ مهسا امینی واکنش نشان داد و نوشت : «درگذشت غم‌انگیز خانم مهسا امینی را به خانواده آن مرحومه، به‌ویژه پدر و مادر داغدارش، تسلیت عرض می‌کنم. تلخی برخی اتفاق‌ها به‌راحتی فراموش نمی‌شود...».

ورود مجلس به ماجرا

به دنبال دستور رئیس‌جمهور برای پیگیری، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس هم در پیامی ضمن ابراز تأسف بابت «اتفاق تلخ اخیر برای یکی از بانوان در یکی از بخش‌های پلیس تهران» کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها را مأمور رسیدگی به اتفاق رخ‌داده برای مهسا امینی کرد. قالیباف به این کمیسیون مأموریت داد «تمامی ابعاد این موضوع را با قید فوریت و دقت» بررسی کند.

پس از ایجاد شائبه و اخبار ضدونقیض از دلیل فوت مهسا امینی و احتمال درگیری گشت ارشاد با متوفی، در فضای مجازی و رسانه‌های داخلی و خارجی، جلال رشیدی‌کوچی، نماینده مرودشت در مجلس که پیش از این مواضع او در قبال حقوق شهروندی، در مواجهه با رفتار نامتعارف گشت ارشاد با یک زوج ورزشکار که منجر به تیراندازی به شوهر زن شده بود، روشن است، از رئیس مجلس درخواست تشکیل جلسه فوری برای کمیسیون امور داخلی کشور با حضور وزیر کشور، مسئولان فراجا و وزارت بهداشت داد تا ابعاد این ماجرا به‌صورت دقیق بررسی شود. همچنین از قالیباف درخواست کرد در این زمینه «کمیته حقیقت‌یاب» تشکیل شود.

این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور همچنین در واکنش به این موضوع در توییتی نوشت: «حتما این موضوع را به‌صورت ویژه پیگیری خواهیم کرد و نتیجه‌اش را شفاف به مردم خواهم گفت. هیچ‌جای قانون ما این اجازه را نداده است که یک فرد را برای تذکر حجاب یا تنبیه مورد ضرب‌و‌شتم قرار دهند. اگر این ادعا صحت داشته باشد، چرا باید چنین اتفاقی بیفتد و چه نسبتی بین این حوادث و رفتار بزرگان انقلاب وجود دارد؟».

تشکیل «کمیته حقیقت‌یاب» در مجلس

پس آن خبر رسید که کمیسیون قضائی مجلس برای بررسی ابعاد و علل فوت مهسا امینی با هماهنگی رئیس قوه قضائیه کمیته حقیقت‌یاب تشکیل داده است.

موسی غضنفرآبادی، رئیس کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس هم طی گفت‌وگویی با اشاره به تشکیل کمیته حقیقت‌یاب دراین‌باره گفت: «اتفاقی که افتاد سبب تأثر همه ما شده است و خانم امینی مانند بچه‌های ما و دخترهای ماست و خبر فوت او همه ما را متأثر کرده است. پس از این اتفاق همه مسئولین نسبت به حادثه واکنش نشان دادند، رئیس‌جمهور دستور داد و رئیس قوه قضائیه هم همین‌طور و دیگر مسئولان ارکان قضائی هم پیگیری‌هایی داشتند و دادستانی تهران و دادگستری کل هم دستورات پیگیری موضوع را صادر کردند».

او افزود: «ما هم به‌عنوان کمیسیون قضائی مجلس لازم می‌دانیم ابعاد این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم و در قبال کسی که در این موضوع تقصیری و یا قصوری را مرتکب شده باشد با رعایت شرایط و ضوابط قانونی وظایف خود را انجام خواهیم داد».

حسن نوروزی، نایب‌رئیس کمیسیون قضائی مجلس هم دراین‌باره گفت: «کمیسیون حقوقی و قضائی به اعتبار وضعیت همیشگی خود مبنی بر کارِ کارشناسی هیئت حقیقت‌یابی را تشکیل خواهد داد و این هیئت موضوع حادثه منجر به فوت خانم امینی را بررسی دقیق خواهد کرد. ضمن عرض تسلیت درگذشت مرحومه امینی به خانواده ایشان، حتما حادثه را بررسی دقیق خواهیم کرد».

نوروزی درباره ترکیب این کمیته حقیقت‌یاب گفت: «کمیته حقیقت‌یابی که از سوی کمیسیون قضائی باید تشکیل شود متشکل است از پزشکی قانونی، حفاظت اطلاعات قوه قضائیه و مسئولین امنیتی تا مشخص شود که موضوع از چه قرار است».

علاوه بر نمایندگان فوق، محسن پیرهادی، نماینده مردم تهران در مجلس هم که پیش‌از‌این نسبت به رفتار خشن گشت ارشاد درباره حجاب زنان به سردار حسین اشتری، فرمانده محترم کل نیروی انتظامی نامه نوشته بود و متذکر شد: «قانون نباید به روندی برای تخریب یا تعرض به جایگاه شماری از زنان کشور بدل شود‌ یا مستمسکی برای بهانه‌جویی معاندان نظام و مدافعان دروغین حقوق زنان در خارج از مرزها قرار گیرد...»، باز‌هم در واکنش به اتاق اخیر در یادداشتی نوشت: «خود را به‌عنوان نماینده مردم در خانه ملت، مکلف و موظف به پیگیری فوت مهسا امینی می‌دانم و باور دارم اطلاع از چرایی و چگونگی بروز این خسران، حق مردم است...». جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی هم از جمله اولین نمایندگانی است که نسبت به این اتفاق تلخ موضعی توییتری گرفت و نوشت: «‌جماعتی که نظر را حرام می‌گویند/ نظر حرام بکردند و خون خلق حلال/ مهمان عزیز سنندجی زنده بمان، مرگ سهم تو نیست. حق ما مسئولانی است که این‌گونه ارشاد و هدایت را می‌بینیم و ساکتیم! پاشو دختر ایران ظلم ابدی نیست».

خبر مهم رئیس دادگستری تهران درباره پرونده مهسا امینی

علاوه بر مواضع مسئولان دولتی و مجلسی، به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، رئیس کل دادگستری تهران هم درباره اتفاق اخیر به مردم وعده روشنگری و پیگیری داد و گفت: «مردم شریف مطمئن باشند قوه قضائیه و مدعی‌العموم پیگیر موضوع فوت مهسا امینی هستند و این پرونده به‌صورت ویژه مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت». القاصی‌مهر پس از صدور دستور بررسی پرونده علت فوت مهسا امینی در هیئت نظارت بر حفظ حقوق شهروندی، از نماینده تعیین‌شده وزیر کشور و کارگروه مربوطه در پزشکی قانونی خواست در اسرع وقت گزارش‌ها و جمع‌بندی‌های خود را به قوه قضائیه ارسال کنند.

اطلاعیه سازمان پزشکی قانونی کشور درخصوص فوت مهسا امینی

سازمان پزشکی قانونی کشور هم طی بیانیه‌ای ضمن تسلیت به خانواده مهسا امینی، به‌منظور تنویر افکار عمومی و آگاه‌سازی جامعه، اطلاعیه‌ای از روند رسیدگی به این پرونده صادر کرد و نوشت: «اداره کل پزشکی قانونی استان تهران بلافاصله پس از دستور دادستان محترم تهران جهت رسیدگی ویژه این پرونده نسبت به اعزام همکاران مجرب این سازمان و معاینه دقیق ایشان در بیمارستان اقدام نمود که در حین فرایند تشکیل کمیسیون تخصصی، خبر درگذشت وی واصل شد. به محض اطلاع از وقوع فوت متوفیه و در پی دستور مقام محترم قضائی با تشکیل یک تیم مجرب از کادر متخصصان پزشکی قانونی، پس از انتقال پیکر فوت‌شده به سالن تشریح مرکز تشخیصی و آزمایشگاهی استان تهران، نسبت به معاینه ظاهری و کالبدگشایی پیکر متوفیه اقدام شد. در رسیدگی به این پرونده بررسی دقیق و کاملی در معاینه و کالبدگشایی صورت گرفت و تمامی معیارها و شاخص‌های تعیین علت فوت، معاینه ظاهری و اعضای داخلی بدن انجام و نمونه‌های لازم از بافت‌ها و اعضای داخلی بدن برداشته و به آزمایشگاه‌های تخصصی ارسال شد تا به مجرد حصول نتایج آزمایشات ارسالی و با درنظرگرفتن نتایج معاینات و کالبدگشایی انجام‌شده، مندرجات پرونده بیمارستانی و سوابق پزشکی نام برده و همچنین اخذ نظریه تخصصی رشته‌های مورد نظر در قالب کمیسیون پزشکی ویژه‌ای که به دستور دادستان محترم در اداره کل پزشکی قانونی استان تهران تشکیل شده است، متعاقبا نسبت به تعیین علت فوت اقدام و نتیجه به مقام محترم قضائی ارسال شود».

پایان تلخ مهسا امینی

مهسا امینی دختر ۲۲ساله‌ای است که روز چهارشنبه از سوی نیروهای گشت ارشاد بازداشت شد. به دنبال آن اعلام شد وی همان روز دستگیری در بازداشتگاه وزرای تهران سکته کرده و به بیمارستان کسری منتقل شده است که در کما به سر می‌برد. اما به دنبال موجی از اعتراضات و واکنش‌ها و اخبار ضدونقیض از نحوه به‌کمارفتن او، روز پنجشنبه خبر رسید که میهمان جوان سنندجی درگذشت! خبری که خانواده او را به این واکنش واداشت که «از کسی نمی‌ترسیم؛ شکایت می‌کنیم».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها