|

حاشیه‌های پاچه‌های گلی در صحن شورای شهر

قرار بود جلسه شورای شهر تهران با فیلم کمک‌های شهرداری تهران در سیل امامزاده داوود آغاز شود؛ اما این فیلم چند دقیقه‌ای حاضر نبود و مهدی چمران هم گفت این‌گونه فعالیت‌های شهرداری خالصانه‌تر است؛ اما در میانه صحن شورا فیلم حاضر شد و چند دقیقه‌ای تصاویری از تلاش‌های نیروهای آتش‌نشانی در امامزاده داوود به نمایش گذاشته شد.

حاشیه‌های پاچه‌های گلی  در صحن شورای شهر
نورا حسینی خبرنگار گروه جامعه روزنامه شرق

 قرار بود جلسه شورای شهر تهران با فیلم کمک‌های شهرداری تهران در سیل امامزاده داوود آغاز شود؛ اما این فیلم چند دقیقه‌ای حاضر نبود و مهدی چمران هم گفت این‌گونه فعالیت‌های شهرداری خالصانه‌تر است؛ اما در میانه صحن شورا فیلم حاضر شد و چند دقیقه‌ای تصاویری از تلاش‌های نیروهای آتش‌نشانی در امامزاده داوود به نمایش گذاشته شد.

واکنش‌ها به پاچه‌های گلی شهردار تهران در رسانه‌ها و فضای مجازی در صحن شورای شهر تهران هم بازتاب داشت. پرویز سروری، نایب‌رئیس شورای شهر تهران، منتقدان را لمپنیسم رسانه‌ای خواند و گفت: برخی رسانه‌ها گویی ظاهرا رسالتی جز سیاه‌نمایی ندارند.

تصاویر پاچه‌های گلی شهردار را نخستین بار دستیار رسانه‌ای علیرضا زاکانی منتشر کرده و تلاش کرده بود تمرکز همه را به پاچه‌های شلوار زاکانی که در جریان بازدیدش از محل سیل امامزاده داوود گلی شده بود، جلب کند.

سروری در ادامه توضیح داد: امامزاده داوود در حوزه اختیارات شهرداری تهران نیست؛ اما قبل از همه نهادها وارد میدان شد، شهرداری تهران با بیش از ۲۰۰ دستگاه وسایل امدادی و حدود هزار نفر نیروی انسانی در محل حادثه حضور یافته تا به مردم امدادرسانی کند؛ اما چه مسئله‌ای در رسانه‌ها بولد شد؟ «شوآف» شهردار تهران! چرا این اتفاق افتاد؛ چون شهردار تهران جزء اولین نفراتی بود که به منطقه سیل‌زده وارد شد و به همه مناطق شهرداری نیز آماده‌باش داد و اگر کمک هم نمی‌کرد، کسی نمی‌توانست به او انتقاد کند؛ اما حالا می‌گویند که چرا زاکانی با کفش رفته و چکمه نپوشیده است و جالب است که از آنها باید سؤال بپرسیم که آیا این همه تجهیزات و نیروی انسانی «شوآف» است؟ او با بیان شعری گفت بهتر است زنبور باشیم و بر روی گل بنشینیم و مگس نباشیم و روی زخم بنشینیم.

در جلسه روز گذشته شورای شهر تهران حبیب کاشانی، خزانه‌دار شورا، گزارش خود را درخصوص حساب‌های درآمد و هزینه شهرداری تهران در خرداد‌ماه 1401 ارائه داد.

او با اشاره به گزارش اعتبار سه‌ماهه شهرداری تهران گفت: مقرر بود تا ۱۲‌ هزار میلیارد و ۵۹۲ میلیون تومان از بودجه مصوب محقق شود که از این میزان ۴۳ درصد محقق شده است؛ بنابراین تقاضا داریم شهرداری‌های مناطق در تحقق درآمدهای نقد و غیر‌نقد پیگیری جدی داشته باشند و کمیته درآمد نیز باید در شهرداری‌ها تشکیل شود تا در تحقق درآمدها با مشکل مواجه نشویم.

کاشانی درخصوص وضعیت تحقق بودجه گفت: اعتبار ابلاغی در مجموع ۴۶‌هزار‌و ۸۲۳ میلیارد تومان بوده که در نهایت ۰.۶۴ درصد جذب شده است. حدود پنج‌هزار‌و ۴۷۶ میلیارد تومان وصول شده که باید بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان وصول می‌شد و این در حالی است که شهردار تهران بر پیش‌بینی ۸۳ هزار میلیارد تومان تحقق درآمد تأکید داشته است؛ اما درآمدهای غیرنقدی درخور‌توجه نیست؛ منطقه ۱۲، ۱۵، ۱۹ و ۲۲ در این زمینه فعال بودند و مجموع درآمدهای آنها بالاتر بوده است.

خزانه‌دار شورای اسلامی شهر تهران گفت: تخصیص اعتبار باید بر‌اساس درآمد باشد و این موضوع می‌تواند در سال‌های آینده برای شهرداری مشکل ایجاد کند.

چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، نیز در ادامه این جلسه تأکید کرد: بودجه باید با آنچه در جلسه شورا مصوب شده است، سنجیده شود. ‌ابوالفضل فلاح، معاون مالی شهرداری، نیز گفت: در سنوات گذشته ثبت هزینه‌ها همیشه عقب بوده و درواقع نسبت به پرداخت با تأخیر صورت می‌گرفته است.

او درخصوص درآمد غیر‌نقد نیز افزود: پیش‌بینی می‌کنیم که درآمد غیر‌نقد تا شهریور به صورت 50 درصد عملی خواهد شد و نسبت به سنوات گذشته افزایش درخور‌توجهی خواهد داشت.

بهروز شیخ‌رودی، معاون محاسبات و پایش عملکرد شورای پنجم اما درخصوص وضعیت تحقق منابع بودجه در خرداد‌ماه گفت: شهرداری با مازاد تحقق منابع نسبت به برش ماهانه بودجه مصوب در بخش‌هایی مثل سهم از مالیات بر ارزش‌افزوده، عوارض مازاد بر تراکم پایه، عوارض قطع اشجار، درآمد ناشی از تأمین‌نشدن پارکینگ، فروش اراضی متروکه و وصول مطالبات توانسته است دخل خردادش را نسبت به دو‌ماهه نخست پربارتر ببیند.‌ معاون محاسبات و پایش عملکرد شورای پنجم با اشاره به تحقق منابع 123 درصدی خردادماه از محل عوارض مازاد بر تراکم پایه (مسکونی) یا همان فروش تراکم گفت: شهرداری در خردادماه توانسته است 864 میلیارد تومان مازاد تراکم بفروشد. این در حالی است که در دو‌ماهه نخست تنها توانسته بود 344 میلیارد تومان تراکم بفروشد و رقم منابع حاصل از محل عوارض مازاد تراکم در خرداد ماه چیزی حدود دو‌و‌نیم برابر دو‌ماهه اول سال است. در حقیقت شهرداری در خرداد ماه در‌حالی‌که تنها توانسته است 42 درصد منابع حاصل از عوارض بر پروانه‌های ساختمانی مسکونی (زیربنا) را محقق کند، برای همین مقدار پروانه صادره توانسته است 123 درصد مازاد بر تراکم پایه (مسکونی) محقق کند که این موضوع به‌روشنی بر رونق پیدا‌کردن عرضه مازاد تراکم و اتکای شهرداری بر منابع ناپایدار و فروش آینده شهر دلالت می‌کند.

شیخ‌رودی در ادامه با اشاره به تحقق منابع 203 درصدی خردادماه نسبت به برش یک‌دوازدهم بودجه از محل درآمد ناشی از تأمین‌نشدن پارکینگ گفت: شاهد آن هستیم که در خرداد ماه 139 میلیارد تومان از محل حذف پارکینگ و تأمین‌نشدن پارکینگ در ساختمان‌ها درآمد کسب شده است که این رقم در دوماهه نخست امسال تنها 54 میلیارد تومان بود و شهرداری تهران در کسب درآمد ناشی از تأمین‌نشدن پارکینگ در خردادماه نه‌تنها دو برابر تکلیف ماهانه بودجه مصوب عمل کرده است؛ بلکه می‌بینیم این عملکرد در کسب درآمد از حذف پارکینگ و تأمین‌نشدن آن در ساختمان‌ها همسو و هم‌جهت با روند رشد عرضه مازاد تراکم نسبت به دو‌ماهه نخست سال نیز هست و شهرداری در خرداد ماه چیزی حدود دو‌و‌نیم برابر دو‌ماهه نخست سال همان‌طور که توانسته مازاد تراکم بفروشد، از کسری پارکینگ و نبود امکان تأمین پارکینگ برای مازاد تراکم عرضه‌شده کسب درآمد کرده است و بعد از تکمیل این ساختمان‌ها ساکنان‌شان و شهروندان تهرانی باید تاوان این عارضه‌ها را که شهرداری عوارضش را گرفته تا چرخ مالیه‌اش را بچرخاند، بدهند.

این کارشناس بودجه و مالیه شهری تحقق 172 درصدی منابع حاصل از سهم مالیات بر ارزش‌افزوده شهرداری در خرداد ماه را نیز جالب توجه می‌داند و می‌گوید هرچند این پرداخت خرداد ماه سازمان امور مالیاتی نسبت به برش ماهانه بودجه شهرداری بیشتر بوده است؛ اما نباید از یاد برد که در دو‌ماهه نخست تنها 42 درصد از رقم پیش‌بینی‌شده در بودجه از محل سهم مالیات بر ارزش‌افزوده محقق شده بود و با وجود این مازاد تحقق در خرداد ماه شهرداری همچنان نتوانسته است سهم خودش را تمام و کمال و آن‌طور که مورد ادعای آقای شهردار و معاون مالی و اقتصادی‌شان است، از مالیات بر ارزش‌افزوده وصول کند.

شیخ‌رودی با اشاره به اینکه زاکانی چندی پیش در برنامه تلویزیونی صف اول اذعان کرده بود که به‌هیچ‌وجه تراکم‌فروشی در شهر تهران وجود ندارد، به خبرنگار اکو ایران گفت: ظاهرا بر‌خلاف گفته آقای شهردار که گفتند در تهران تراکم‌فروشی وجود ندارد و بر‌اساس گزارش درآمد- هزینه خرداد ماه شهرداری تهران می‌توان گفت که موتور فروش تراکم از طریق عرضه مازاد تراکم بر تراکم پایه روشن شده است و این را اعداد و ارقام تأیید می‌کنند و جای انکاری باقی نمی‌گذارند. وقتی در خرداد ماه در سبد درآمدهای شهرسازی شهرداری تنها 42 درصد منابع تکلیفی از محل عوارض بر پروانه‌های ساختمانی مسکونی (زیربنا) وجود دارد و در کنار آن ما تحقق 123 درصدی عوارض مازاد بر تراکم پایه (مسکونی) را همراه با تحصیل 203 درصدی درآمد ناشی از تأمین‌نشدن پارکینگ می‌بینیم، دیگر نمی‌توانیم بپذیریم که بگویند به‌هیچ‌وجه تراکم‌فروشی نداریم و شهرفروشی خط قرمز ماست! چرا‌که اعداد واقعیت‌ها را عیان و آشکار می‌کنند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها