|

جهانگیرزاده، نماینده مجلس در گفت وگو با «شرق»

جریمه نقدی بدحجابی نه به نفع اسلام است و نه انقلاب

سخنان اخیر دبیر ستاد امر به معروف مبنی بر «جریمه تأثیرگذار» زنان بدحجاب و شناسایی آنها از طریق «دوربین‌های مداربسته مترو» و «تطبیق عکس آنها با کارت ملی یا از طریق پلاک خودرو و ارسال جریمه از طریق پست» در شبکه‌های اجتماعی و سطح جامعه با بازتاب‌های مختلفی روبه‌رو شد.

جریمه نقدی بدحجابی نه به نفع اسلام است و نه انقلاب

شرق: سخنان اخیر دبیر ستاد امر به معروف مبنی بر «جریمه تأثیرگذار» زنان بدحجاب و شناسایی آنها از طریق «دوربین‌های مداربسته مترو» و «تطبیق عکس آنها با کارت ملی یا از طریق پلاک خودرو و ارسال جریمه از طریق پست» در شبکه‌های اجتماعی و سطح جامعه با بازتاب‌های مختلفی روبه‌رو شد. جدا از موضع‌گیری کاربران فضای مجازی، برخی نمایندگان مجلس هم نسبت به این سخنان موضع‌گیری رسمی کرده و در گفت‌وگو با «شرق» این سخنان را فاقد مصوبه قانونی و ناشی از برداشت و تفسیر شخصی دبیر ستاد امر به معروف دانستند. نمایندگان منتقد تأکید کردند جریمه نقدی بدحجابان نه به نفع اسلام است و نه بازدارندگی اجتماعی دارد؛ بلکه به طبقاتی‌شدن بیشتر جامعه می‌انجامد. برخی هم صراحتا گفتند که نمی‌توان با اقدامات تنبیهی و جریمه نقدی مسیر درستی را برای مردم هموار کرد.‌ عباس جهانگیرزاده، نماینده مجلس یازدهم نیز به این موضوع واکنش نشان داد و در گفت‌وگو با «شرق» گفت: «چنین سازوکار قانونی‌ای وجود ندارد و نه مجلس چنین مصوبه‌ای دارد و نه هیئت وزیران. تا جایی هم که اطلاع دارم، چنین اختیار قانونی‌ای به این ستاد داده نشده است؛ بنابراین چنین حرف‌هایی ناشی از سلیقه شخصی است».‌ نماینده مردم پارس‌آباد در مجلس ادامه داد: «اتفاقا در جاهای مختلف که افراد با ما مواجه می‌شوند، از نوع برخورد نامناسب با مقوله حجاب انتقاد می‌کنند؛ چراکه بحث امر به معروف و نهی از منکر موضوع ارشادی است و نباید تحمیلی باشد».

او تجربه کشورهای دیگر در برخوردهای قهرآمیز با موضوع حجاب را ناخوشایند توصیف کرد و گفت: «تجربه کشورهای دیگر هم که خواسته‌اند این موضوع را تحمیلی حل کنند، تجربه موفقی نبوده است و نمی‌شود مسئله‌ای اعتقادی را به‌صورت تحمیلی به مردم قبولاند و آنها را وادار به انجام آن کرد».

جهانگیرزاده ادامه داد: «به نظر من بحث‌های اعتقادی با موضوعات دیگر متفاوت است و اگر گروهی بخواهند به مردم فشار بیاورند و چیزی را تحمیل کنند، بیشترین آسیب را اول به خود دین زده‌اند؛ چرا‌که آن گروه که شبیه به آنها فکر نمی‌کنند، نسبت به آن موضع می‌گیرند و لجبازی می‌کنند». ‌او ادامه داد: «من شخصا راضی به ضربه‌زدن به دین نیستم و افراد دیگری هم که بیرون مجلس حضور دارند، با این روش و برخورد با موضوع حجاب و حالا هم جریمه نقدی بدحجابان مخالف‌اند و بارها به من تأکید کرده‌اند این موضوع را در صحن مجلس تذکر بدهم. من به دلیل عواقب بعدی این کار را نکردم‌ اما اخباری که در رسانه‌های دیگر درباره جریمه نقدی زنان بدحجاب مطرح می‌شود، کار بسیار بدی است و قطعا نتیجه مطلوبی به دنبال ندارد».

‌جهانگیرزاده این موضوع را ناشی از برخورد سلیقه‌ای و برداشت و تفسیر شخصی دانست و گفت: «هر‌چه دین گفته باید انجام دهیم و با کاسه داغ‌تر از آش شدن نتیجه‌ای به دست نمی‌آوریم که خوشایند باشد. دین هرگز نگفته که مسائل ارشادی را با تنبیهات جبران کنید. این غیرممکن است و تا به امروز جواب نداده است».

این نماینده مجلس یازدهم جریمه نقدی افراد به دلیل کم‌حجاب‌بودن را مثل جریمه تردد شبانه در زمان کرونا دانست که اگر کسی بیرون می‌آمد، به بهانه کرونا او را جریمه نقدی می‌کردند. از این‌رو تأکید کرد: «جریمه نقدی تنها راه‌حل موجود نیست؛ خصوصا در موضوعات دینی، اخلاقی، اسلامی و انقلابی. این‌طور نیست که بخواهیم موضوعاتمان را با جریمه نقدی حل کنیم. موضوعات ارشادی با دریافت جریمه نقدی حل نمی‌شود».‌ این نماینده مجلس تأکید کرد: «مجلس قطعا مخالف جریمه نقدی زنان درباره حجاب است و حتی خانواده شهدا هم به نوع برخورد نامناسب گشت‌های ارشاد با زنان کم‌حجاب معترض‌اند. چند خانواده معظم شهدا اخیرا در‌این‌باره به من مراجعه کردند و خواستار تذکر من در صحن علنی نسبت به نوع برخورد نامناسب با موضوع حجاب شدند؛ چراکه معتقدند این نوع برخورد نامناسب نتیجه عکس می‌دهد و نه به نفع دین است و نه به نفع انقلاب».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها