|

هفتاد‌و‌نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز آغاز شد

جشنواره فیلم ونیز، از معتبرترین و باسابقه‌ترین جشنواره‌های سینمایی دنیا، با نمایش فیلم «برفک» به کارکردانی نوآ بامباک آغا و با استقبال خوبی از سوی تماشاگرانش روبه‌رو شد و با اهدای شیر طلای افتخاری، از یک عمر دستاورد بازیگری و هنری کاترین دونو، بازیگر سرشناس سینمای فرانسه، تجلیل کرد.

هفتاد‌و‌نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز آغاز شد

جشنواره فیلم ونیز، از معتبرترین و باسابقه‌ترین جشنواره‌های سینمایی دنیا، با نمایش فیلم «برفک» به کارکردانی نوآ بامباک آغا و با استقبال خوبی از سوی تماشاگرانش روبه‌رو شد و با اهدای شیر طلای افتخاری، از یک عمر دستاورد بازیگری و هنری کاترین دونو، بازیگر سرشناس سینمای فرانسه، تجلیل کرد.

اما تا چند روز آینده نمایش فیلم‌هایی که به‌عنوان نماینده سینمای ایران در این جشنواره مهم جهانی حضور دارند، هم آغاز می‌شود. «شب، داخلی، دیوار» ساخته وحید جلیلوند و «بدون خرس» از جعفر پناهی، دو نماینده سینمای ایران در بخش مسابقه اصلی جشنواره امسال ونیز هستند.

«شب، داخلی، دیوار» داستان مردی نابینا (نوید محمدزاده) را دنبال می‌کند که دربان ساختمانش جلوی اقدام به خودکشی او را می‌گیرد و به او اطلاع می‌دهد که یک زن فراری در ساختمان پنهان شده است. هدف مرد نابینا کمک به این زن می‌شود.

«شب، داخلی، دیوار» به تهیه‌کنندگی علی جلیلوند، سومین فیلم به کارگردانی وحید جلیلوند در جشنواره ونیز و اولین تجربه او در بخش رقابتی اصلی این رویداد مهم سینمایی است. نخستین فیلم او با عنوان «چهارشنبه، ۱۹ اردیبهشت» در سال ۲۰۱۵ در بخش افق‌ها نمایش داده شد و فیلم بعدی او «بدون تاریخ، بدون امضا» نیز در این بخش حضور داشت که جایزه بهترین کارگردانی و همچنین بهترین بازیگر مرد (محمدزاده) را کسب کرد و در ادامه به‌عنوان نماینده سینمای ایران در جوایز اسکار انتخاب شد.

کمپانی «Match Factory» مستقر در آلمان، حق پخش جهانی فیلم «شب، داخلی، دیوار» ساخته جدید وحید جلیلوند را در اختیار دارد.

همچنین سینمای ایران در بخش افق‌ها با فیلم «جنگ جهانی سوم» به کارگردانی هومن سیدی حضور خواهد داشت و در بخش افق‌ها اِکسترا نیز فیلم «بی‌رؤیا» از آرین وزیر‌دفتری نمایش خواهد داشت.

«جنگ جهانی سوم» شش نوبت در ونیز به روی پرده خواهد رفت. در خلاصه داستان جدید منتشر‌شده از این فیلم آمده است: «شکیب یک کارگر روز‌مزد بی‌خانمان است که هرگز نتوانسته با از‌دست‌دادن همسر و پسرش در زلزله سال‌ها پیش کنار بیاید. در چند سال گذشته، او با یک زن کر و لال، به نام لادن رابطه برقرار کرده است. محل ساخت‌وسازی که او امروز در آن کار می‌کند، به لوکیشن فیلمی درباره جنایات هیتلر در طول جنگ جهانی دوم تبدیل می‌شود و در کمال تعجب به او یک نقش سینمایی، خانه و فرصتی داده می‌شود تا برای خود کسی باشد. وقتی لادن از این موضوع مطلع می‌شود، به محل کارش می‌آید و درخواست کمک می‌کند. نقشه شکیب برای مخفی‌کردن او به‌طرز غم‌انگیزی اشتباه از کار در‌می‌آید و موقعیت جدید و فرصت بی‌تکرار پیش‌آمده برای او را با تهدید روبه‌رو می‌کند.‌ محسن تنابنده، ندا جبرئیلی، مهسا حجازی، نوید نصرتی، لطف‌الله سیفی و حاتم مشمولی‌ در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند و پخش بین‌المللی این فیلم بر‌عهده کمپانی مستقل‌های ایرانی است.

در فیلم سینمایی «بی‌رؤیا» ساخته آرین وزیردفتری هم طناز طباطبایی، صابر ابر و شادی‌کرم‌رودی بازیگران اصلی این فیلم سینمایی هستند و تهیه‌کنندگی این فیلم نیز بر‌عهده هومن سیدی است.

در خلاصه داستان فیلم سینمایی «بی‌رؤیا» آمده است: مواجهه رؤیا با دختری بی‌نام‌ونشان، آغاز اتفاقاتی عجیب در زندگی رؤیا و بابک است... .

فیلم «تنها» به کارگردانی جعفر نجفی هم در بخش خارج از مسابقه نوزدهمین دوره بخش مستقل «روزهای ونیز» به نمایش گذاشته می‌شود.

در بخش بی‌ینال کالج سینما نیز فیلم «بانو» به کارگردانی «تهمینا رافائلا» محصول جمهوری آذربایجان به تهیه‌کنندگی کتایون شهابی پذیرفته شده و داریوش خنجی به‌عنوان مدیر فیلم‌بردار در فیلم «باردو» ساخته «آلخاندرو گونزالز ایناریتو» همکاری کرده است.

امسال لیلا حاتمی از داوران بخش رقابتی ونیز است و جولین مور ریاست آن را برعهده دارد. ماریانو کوهن کارگردان آرژانتینی، لئوناردو دی کاستانزو کارگردان ایتالیایی، آدری دیوان کارگردان فرانسوی برنده شیر طلای سال پیش، کازئو ایشیگورو نویسنده ژاپنی برنده نوبل ادبیات و رودریگو سوروگوین کارگردان اسپانیایی دیگر اعضای گروه داوری هستند.

هفتاد‌و‌نهمین جشنواره فیلم ونیز، قدیمی‌ترین جشنواره سینمایی جهان، از تاریخ ۳۱ آگوست تا ۱۰ سپتامبر (۹ تا ۱۹ شهریور) در ایتالیا برگزار می‌شود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها