|

گورباچف، پیتزا هات، لویی‌ویتان

میخائیل گورباچف آخرین رهبر شوروی بود که اصلاحاتش تحت عنوان گلاسنوست عملا باعث انواع مخالفت‌ها، کشمکش‌ها و در‌نهایت فروپاشی نظام شوروی شد

میخائیل گورباچف آخرین رهبر شوروی بود که اصلاحاتش تحت عنوان گلاسنوست عملا باعث انواع مخالفت‌ها، کشمکش‌ها و در‌نهایت فروپاشی نظام شوروی شد. ایده گورباچف از سیستم تمامیت‌خواهی که تحت عنوان کمونیسم حکومت می‌کرد، فاصله گرفته بود و به سمت سوسیال‌دموکراسی حرکت می‌کرد. گورباچف بعد از فروپاشی حکومت تمامیت‌خواه اتحاد جماهیر شوروی، تصمیم گرفت در کشورش بماند و برای بهتر‌شدن وضعیت تلاش کند. او حتی در دوران پوتین، سعی کرد با سیستم توتالیتر و دیکتاتوری فاسد او بجنگد و سوسیال‌دموکراسی مدنظر خودش را در روسیه تبلیغ کند اما کار به جایی رسید که برای گذران زندگی مجبور به حضور در تبلیغات تلویزیونی شد. گورباچف در سال ۱۹۹۷، به خاطر نیازش به پول برای ادامه فعالیت‌های سیاسی خود، در یک تبلیغ مربوط به «پیتزا هات» یکی از معروف‌ترین رستوران‌های زنجیره‌ای غربی حضور یافت. گفته می‌شود گورباچف برای حضور در این تبلیغ یک‌میلیون دلار گرفته است. ظاهرا گورباچف هم مشکل بقیه مستمری‌بگیران شوروی را داشت؛ اقتصاد متلاشی و در‌حال سقوط به‌یادگار‌مانده از دوران اتحاد شوروی و هزینه‌های زندگی فراتر از حقوق دریافتی. گفته می‌شود شرط گورباچف برای حضور در این تبلیغ پرسروصدا این بود که سناریو را خودش تأیید کند و خودش در این تبلیغ پیتزا نخورد، چون به‌عنوان رهبر سابق یک کشور کمونیستی، نمی‌تواند این کار را بکند. پیتزا هات شرط دوم را نپذیرفت و در‌نهایت نوه گورباچف از این پیتزا مصرف کرد.‌و سناریوی اول که گفت‌وگوی چند مشتری دیگر پیتزا هات را زمانی که گورباچف را در شعبه این رستوران در مسکو می‌بینند، بازگو می‌کند:

‌-ببین، اون گورباچفه.

-به خاطر اونه که آشفتگی اقتصادی داریم.

-به خاطر اونه که فرصت داریم.

-به خاطر اونه که بی‌ثباتی سیاسی داریم.

-به خاطر اونه که آزادی داریم.

-هرج‌ومرج

-امید

-بی‌ثباتی

-به خاطر اونه که خیلی چیزا داریم. مثل همین پیتزا هات!

درود بر ‎گورباچف!

تبلیغ لویی‌ویتان

گورباچف سپس با ردکردن درخواست‌های بی‌شمار در سال ۲۰۰۷ هم در آگهی جنجالی برای برند مد لوکس «لویی ویتان» ظاهر شد. تمرکز عکسی که توسط عکاس گرفته شده بود، براساس سفر بود، گورباچف در صندلی عقب ماشین با کیف ویتان در کنارش و دیوار برلین در پس‌زمینه دیده شد درحالی‌که گوشه یک مجله با عنوان «قتل لیتویننکو: آنها می‌خواستند مظنون را به قیمت هفت هزار دلار تسلیم کنند» از کیف بیرون زده بود. تیتر این مجله، نیوتایمز، یک نشریه لیبرال روسی که مرتبا کرملین را مورد انتقاد قرار می‌دهد، به الکساندر لیتویننکو، جاسوس سابق کاگ‌ب اشاره می‌کرد که در نوامبر ۲۰۰۶ پس از مسموم‌شدن درگذشت. این نوشته در کنار تصویر آخرین رهبر بزرگ شوروی جنجال‌های رسانه‌ای زیادی را به وجود آورد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها