|

پایان یک کاربر

وقتی اخبار جهان را درباره زنان ایران مرور می‌کنیم، علاوه بر انعکاس حضور زنان در ورزشگاه‌های فوتبال به اجبار فیفا، چند خبر دیگر نیز توجه‌ها را جلب می‌کند: برنده‌شدن تیم والیبال زنان ایران، تلاش و مبارزه زنان برای حق طلاق، محدودیت‌های جدید بر سر حجاب و همین‌طور یک گزارش درباره «سحر تبر» یا به قول میرور «آنجلینا جولی زامبی».

پایان یک کاربر

وقتی اخبار جهان را درباره زنان ایران مرور می‌کنیم، علاوه بر انعکاس حضور زنان در ورزشگاه‌های فوتبال به اجبار فیفا، چند خبر دیگر نیز توجه‌ها را جلب می‌کند:

برنده‌شدن تیم والیبال زنان ایران، تلاش و مبارزه زنان برای حق طلاق، محدودیت‌های جدید بر سر حجاب و همین‌طور یک گزارش درباره «سحر تبر» یا به قول میرور «آنجلینا جولی زامبی».

در این گزارش که چند روز پیش منتشر شده است، استیون وایت درباره راز و رمز و آشکار و ناپدیدشدن کاربر این اکانت اینستاگرام نوشته است.

نام «فاطمه خویش‌وند» برای کمتر کسی شناخته‌شده بود اما اکثر کاربران ایرانی اینستاگرام «سحر تبر» را دنبال می‌کردند و بیش از 500 هزار دنبال‌کننده داشت. دختر جوانی که آرزوی شهرت داشت اما هرگز فکر نمی‌کرد این شهرت او را روانه زندان کند. به گزارش رسانه‌های ایرانی، سحر تبر در مهر ۱۳۹۸ بازداشت شد و دراین‌باره نوشته شد: «فاطمه خ. مشهور به سحر تبر که به واسطه عمل‌های متعدد زیبایی و گریم‌های عجیب، اقدام به جذب فالوور در حساب اینستاگرام خود می‌کرد، پس از ارسال پیام‌های متعدد مردمی به سامانه دادسرای ارشاد و درخواست پیگیری، به دستور دادسرای ارشاد تهران بازداشت شد». حالا پس از حدود سه سال و در یک گزارش خارجی آمده است: «فاطمه خیش‌وند، پس از آزادی از زندان به دلیل انتشار تصاویر جعلی از خود، گفته است دیگر اکانت اینستاگرام نخواهد داشت». از اواخر آذر 1399 که خبر آزادی «فاطمه خیش‌وند» منتشر شده، از او دیگر اطلاعی منتشر نشده است. حالا در این گزارش این پرسش مطرح شده که آیا او برای دوری از دردسر خود را مخفی کرده و اکنون فقط می‌خواهد یک زندگی آرام داشته باشد؟ و این بی‌خبری این سؤال را ایجاد کرده است که آیا فاطمه اکنون برای اینکه دوباره کسی را ناراحت نکند، خود را همچنان دور از نظر قرار داده است؟ هرچند خود او پس از 14 ماه حبس گفته است: «مطمئنم دیگر حتی اینستاگرام را روی تلفنم نصب نخواهم کرد، چه برسد به اینکه یک صفحه داشته باشم».

در گزارش میرور آمده است: «سحر تبر یکی از کاربران اینستاگرام بود که با انتشار سلفی‌های ترسناک که شبیه آنجلیا جولی «زامبی» به نظر می‌رسید، توفانی در شهرستان محل سکونت خود به پا کرد. حتی در فضای مجازی شایعه شد که 50 عمل جراحی پلاستیک جداگانه انجام داده است که باعث شده او را با بازیگری هالیوودی مقایسه کنند. او حتی به 10 سال زندان نیز محکوم شد، در حالی که در زمان زندانی‌شدن نزدیک 20 سال داشت».

در این گزارش همچنین به این نکته اشاره شده است که «رسانه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، توییتر و یوتیوب همگی در ایران مسدود هستند و ‌اینستاگرام و تیک‌تاک در حال حاضر قابل دسترسی هستند».

حساب اینستاگرام فاطمه در سال 2017 افتتاح شد و به لطف فتوشاپ و انتشار فیلم‌ها و عکس‌های وحشتناک از چهره ظاهرا درهم‌ریخته او با گونه‌های توخالی، نیم‌میلیون نفر او را دنبال می‌کردند. هرچند تصویری که از او در برنامه 20:30 منتشر شد، بازتولید تصاویری از او قبل و بعد از جراحی‌های پلاستیک متعدد بود.

در این گزارش آمده است: «او در برنامه‌ای تلویزیونی –‌اشاره به اعترافات او در برنامه‌ای با عنوان «صریح درباره فرهنگ» در 20:30- گفته است همیشه آرزوی معروف‌شدن داشته و علاقه‌اش به شخصیت امیلی در انیمیشن عروس مردگان ساخته تیم برتون باعث شده که با عمل‌های جراحی، گریم‌های فراوان و فتوشاپ عکس‌ها، خودش را شبیه او کند و از این روش طرفداران بیشتری پیدا کند».

او پس از اینکه به خاطر تغییرات عجیب و غریبش مورد انتقاد قرار گرفت، گفته است: «مردم احتمالا در قرن هجدهم زندگی می‌کنند و فناوری یا آرایش را ندیده‌اند یا چیزی درباره‌اش نشنیده‌اند و واقعا از این تغییر قیافه شگفت‌زده شده‌اند». به گزارش روزنامه شهرآرا که در تاریخ 27 آذر 99 خبر آزادی او را منتشر کرد، او در قرچک ورامین زندانی بود، حتی در این مدت کرونا نیز گرفت و طبق گزارش‌ها چند روزی را نیز برای نجات زندگی خود با دستگاه تنفس مصنوعی گذراند اما در نهایت قاضی با قرار وثیقه او موافقت کرد. طبق گزارش منتشرشده در میرور «آنجلینا جولی» هم مستقیما از او در روزهای زندان حمایت کرده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها