|

ماجرای قرارداد دانشگاه اصفهان و فولاد مبارکه چیست؟

روزهای اخیر گزارشی تحت عنوان گزارش تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از مجتمع فولاد مبارکه منتشر شده و به طور گسترده در حال باز نشر است که در قسمتی از آن، ادعاهای کذبی به این‌جانب و تعدادی از همکاران دانشگاهی نسبت داده شده است.

ماجرای قرارداد دانشگاه اصفهان و  فولاد مبارکه چیست؟

قدرت الله نوروزی: روزهای اخیر گزارشی تحت عنوان گزارش تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از مجتمع فولاد مبارکه منتشر شده و به طور گسترده در حال باز نشر است که در قسمتی از آن، ادعاهای کذبی به این‌جانب و تعدادی از همکاران دانشگاهی نسبت داده شده است. امید که صحت و سقم مطالب منتشره در دادگاهی صالح و بی‌طرف رسیدگی شود، لیکن با عنایت به سؤالاتی که از سوی برخی از دوستان مطرح شد، بر خود واجب می‌دانم ضمن محفوظ‌دانستن حق پیگیری موضوع از طریق مراجع صالحه، مواردی را جهت تنویر افکار عمومی به عرض برسانم:

1. همان‌گونه که مستحضر هستید، دانشگاه‌ها با سازمان‌ها و کسب‌وکارها برای ارائه خدمات پژوهشی و تحقیقاتی قراردادهایی را منعقد می‌کنند و برخی استادان مجری آن طرح‌ها می‌شوند تا با کمک دانشجویانشان، تحقیقات لازم را انجام دهند و نتیجه را به آن دستگاه اعلام کنند. در حال حاضر دانشگاه اصفهان نیز همچون سایر دانشگاه‌های کشور صدها نوع از این قراردادها را با دستگاه‌های مختلف منعقد کرده است. البته طرف قرارداد دستگاه مربوطه، دانشگاه است و درآمد آن نیز پس از کسر بالاسری که سهم دانشگاه است به مجریان داده می‌شود تا هزینه‌های طرح را پرداخت کنند و نتایج اجرای طرح را در اختیار طرف  قرارداد بگذارند.

2. آن‌گونه که در گواهی دانشگاه اصفهان که به پیوست ارسال می‌شود، اشاره شده، در راستای اجرای بخشی از مفاد قرارداد اصلی بین دانشگاه اصفهان و شرکت فولاد مبارکه و طبق قوانین جاری دانشگاه، طرحی پژوهشی با عنوان «ارزیابی تأثیرات اجتماعی، فرهنگی و حقوقی شرکت فولاد مبارکه بر زیست اجتماعی محیط پیرامونی آن و با تأکید بر حقوق شهروندی» به‌صورت قرارداد بین دانشگاه اصفهان و شرکت فولاد مبارکه منعقد شده است. این طرح مانند سایر طرح‌های پژوهشی در راستای تحقق رسالت پژوهشی استادان توسط دانشگاه به استادانی از دانشگاه اصفهان محول شده است.

3. طبق قرارداد و گواهی پیوست دانشگاه اصفهان، مبلغ قرارداد 257 میلیون تومان بوده که اجرای آن به دکتر قدرت‌الله نوروزی عضو هیئت‌علمی دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دکتر حمید دهقانی عضو هیئت‌علمی دانشکده ادبیات و علوم‌ انسانی با مشارکت برخی استادان دیگر و دانشجویان به‌عنوان همکار، به‌صورت مشترک و زیر نظر دانشگاه اصفهان انجام شده و به اتمام رسیده است (تمام اطلاعات این بند در گواهی پیوست از سوی دانشگاه قید شده است).

4. این‌جانب مانند سایر استادان دانشگاه و طبق اصولی که بر مأموریت اعضای هیئت‌ علمی دانشگاه‌ها به سایر دستگاه‌ها حاکم است، با حفظ وظایف آموزشی و تحقیقاتی به شهرداری اصفهان مأمور بودم و‌ بر حسب وظیفه آموزشی مانند سایر استادان مأموریت‌‌های محوله از طرف دانشگاه از جمله تدریس، تحقیق و پژوهش را انجام می‌دادم. آن‌گونه که در گواهی دانشگاه به‌وضوح اشاره شده، قرارداد مذکور در راستای اجرای بخشی از مفاد قرارداد اصلی بین دانشگاه اصفهان و شرکت فولاد مبارکه منعقد شده است و ارتباطی با فعالیت بنده به‌عنوان شهردار اصفهان  نداشته است.

5. متأسفانه برخی از کسانی که در تهیه و نشر این گزارش دست داشته‌اند یا به دلیل نداشتن دانش و معلومات لازم یا به دلیل نداشتن درک و فهم درست از این‌گونه مسائل راهی را رفته‌اند که نتیجه کارشان نه تضمین‌کننده منفعت عمومی و مصلحت اجتماعی است و نه بر پایه اصول انسانی، اخلاقی و قانونی استوار است. همان‌طورکه با یکی از نمایندگان مرتبط با این موضوع صحبت کردم، امیدوارم خود گزارشگران و نشردهندگان با اقدام اصلاحی، این رفتار قابل سرزنش را جبران کنند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها