|

مدیران کشور هم کمبود شیر خشک را بحران می‌دانند؟

اخبار داخلی درباره کمبود شیر خشک در ایران چه می‌گویند؟ آیا مدیران کشور و آنها که متولی تأمین چنین مواردی هستند، از وجود چنین بحرانی در بین خانواده‌های ایرانی اطلاع دارند؟

اخبار داخلی درباره کمبود شیر خشک در ایران چه می‌گویند؟ آیا مدیران کشور و آنها که متولی تأمین چنین مواردی هستند، از وجود چنین بحرانی در بین خانواده‌های ایرانی اطلاع دارند؟ اوایل فروردین امسال بود که رئیس انجمن تولیدکنندگان شیر خشک کشور در‌این‌باره اظهارنظر کرد. در واقع پاندمی کرونا و بازار جهانی، شوک دیگری به بازار شیر خشک ایران وارد کرد تا این مسائل در کنار بحران‌های قدیمی موجود در این بازار یعنی سیاست‌های ارزی و گمرکی شرایط را وخیم‌تر کند. چیزی که در اظهارات مادران هم مشهود بود و متفق‌القول از اینکه با آغاز سال 1401 این معضل دوصدچندان شده است، حرف زده بودند.

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیر خشک در پاسخ به این پرسش که بحران شیر خشک به ایران می‌رسد یا خیر؟ گفت: درمورد انواع شیر خشک رژیمی ممکن است این اتفاق رخ دهد؛ چراکه این محصولات عمدتا وارداتی هستند و تخصیص ارز به آنها صورت نمی‌گیرد.

هانی تحویل‌زاده در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز توضیح داد: شیر خشک سه نوع متفاوت دارد. یک مدل شیر خشک رگولار یا معمولی است. این مدل برای نوزادان سالم استفاده می‌شود. نوع دیگر شیر خشک رژیمی است که بیشتر برای نوزادان با مشکلات گوارشی مصرف دارد. در واقع این مدل برای نوزادانی است که به پروتئین شیر گاو حساسیت دارند.

او افزود: نوع دیگر شیر خشک، متابولیک نام دارد که به‌طور معمول از سوی هلال‌احمر و شرکت‌های دولتی وارد کشور می‌شود. مقدار این نوع شیر در بازار بسیار کم است و تنها برای شرایط حاد و ویژه در نظر گرفته می‌شود. در واقع این نوع شیر خشک نوعی دارو محسوب می‌شود و برای نوزادانی است که به پروتئین حساسیت بالایی دارند.

تحویل‌زاده درباره شرایط مؤثر داخلی بر بروز بحران شیر خشک عنوان کرد: تخصیص ارز برای واردات شیر خشک در ماه‌های پایانی سال گذشته انجام شد. اکنون در نوع رگولار هیچ‌گونه کمبودی وجود ندارد؛ چراکه ما تولیدکننده شیر خشک‌های رگولار هستیم و تولید بخشی از شیر خشک‌های رژیمی را نیز بر‌ عهده داریم؛ اما در زمینه بعضی از شیر خشک‌های رژیمی به دلیل تخصیص‌نیافتن به‌موقع ارز با کمبود مواجه شده‌ایم. این نوع شیر خشک‌ها عموما وارداتی هستند.

اما یک ماه بعد رئیس اداره شیر خشک رژیمی و غذای ویژه سازمان غذا و دارو، تخصیص‌نیافتن به‌موقع ارز و تسویه‌حساب طلب ارزی شرکت‌های خارجی را از عوامل مؤثر در کمبود شیر خشک رژیمی دانست. بهادر صیدمحمدیان با اشاره به این خبر و در مورد علت کمبود شیر خشک کودکان مبتلا به آلرژی در برخی استان‌های کشور عنوان کرد: تخصیص‌نیافتن به‌موقع ارز و تسویه‌حساب طلب ارزی شرکت‌های خارجی باعث شد محموله‌های بعدی شیر خشک به‌ صورت اعتباری به ایران ارسال نشود. از سویی جنگ اوکراین و روسیه مواد اولیه کل دنیا را تحت‌الشعاع قرار داده و باعث کمبود جهانی شده‌ است. همچنین ثبت‌نشدن اطلاعات از سوی برخی داروخانه‌ها نیز یکی از علت‌های کمبود شیر خشک رژیمی است؛ زیرا قبل‌ از اینکه زنجیره تأمین سامانه تیتک راه‌اندازی شود، مشخص نبود شیر چگونه و بر چه اساسی به مصرف‌کننده‌ها تحویل داده می‌شود.

صیدمحمدیان یادآور شد: از سویی این فراورده باید از سوی پزشک تجویز شود، نه تجویز خودسرانه فرد و پس از اینکه مشکل کمبود شیر خشک رژیمی در استان‌ها از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی مطرح شد، سازمان غذا و دارو به‌ فوریت نشستی با شرکت‌های تأمین‌کننده برگزار و محموله‌ها از شرکت‌های تولیدکننده سفارش داده شد و موفق شدیم یک میلیون قوطی شیر را به گمرک ایران وارد کنیم.

رئیس اداره شیر خشک رژیمی و غذای ویژه سازمان غذا و دارو یادآور شد: سامانه زنجیره‌ تأمین از نیمه اول اردیبهشت‌ راه‌اندازی شده و همه شرکت‌های پخش ملزم به ثبت اطلاعات فروش و همچنین همه داروخانه‌ها ملزم به ثبت اطلاعات عرضه به مصرف‌کننده در سامانه هستند و این فرایند از تأمین‌کننده تا مصرف‌کننده از سوی سازمان و معاونت‌های غذا و دارو در سراسر کشور کنترل و نظارت می‌شود و از قاچاق معکوس این فراورده‌ها که ارز دولتی می‌گیرند و هر‌گونه نشت فراورده و فروش خارج از زنجیره تأمین جلوگیری می‌کند. بر‌اساس‌این شیر خشک‌های تأمین‌شده در حال توزیع هستند و به دست مصرف‌کننده واقعی می‌رسند.

به گفته او ترخیص محموله انجام و همچنین برچسب اصالت و شناسه‌گذاری آن با نظارت معاونت غذا و داروی مشهد در شرکت واردکننده انجام و به فوریت در تعطیلات عید فطر به شرکت‌های پخش تحویل و هم‌زمان در سراسر کشور توزیع شد.

اگرچه مدیران کشوری و متولیان امر در بهار امسال خبر از برطرف‌شدن محدودیت‌ها داده بودند، اما تجربه زیسته خانواده‌هایی که در سال‌های گذشته و در ماه‌های اخیر بچه‌دار شده‌اند، این اظهارات را کاملا رد می‌کند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها