|

در مواجهه با افکار خودکشی چه کنیم؟

ممکن است به خودکشی فکر‌نکردن همیشه آسان نباشد. روزهایی در زندگی وجود خواهد داشت که احساس می‌کنید ارزش زندگی‌کردن ندارند.

ممکن است به خودکشی فکر‌نکردن همیشه آسان نباشد. روزهایی در زندگی وجود خواهد داشت که احساس می‌کنید ارزش زندگی‌کردن ندارند. مهم‌ترین مسئله این است که شما بابت این افکار احساس گناه یا شرم نکنید و بدانید که تنها نیستید. بسیاری از مردم افکار خودکشی در سر داشتند و پس از آن، قادر به فکر‌نکردن به آن شده‌اند و پس از آن زندگی معناداری داشته‌اند. اگر می‌خواهید بدانید چگونه از بروز افکار خودکشی جلوگیری کنید، مرحله یک را برای شروع مشاهده کنید.

راه‌های جلوگیری از بروز افکار خودکشی

ممکن است به معنای واقعی کلمه، انرژی برای مبارزه با این مسئله برای شما باقی نمانده باشد؛ تصور می‌کنید هیچ جای دیگری برای شما باقی نمانده است که به آن رجوع کنید. اما آیا می‌دانید بهترین مزیت در پایین‌ترین مرحله ماندن چیست؟ این است که تنها می‌توانید صعود کنید (به مرحله بالا بروید). ممکن است احساس کنید چیزی برای ادامه زندگی ندارید و همه چیز ممکن است فقط بدتر شود، اما مهم است به خاطر داشته باشید که این طرز تفکر را کنار بگذارید و یک برنامه سرگرمی داشته باشید، همه چیز بهتر خواهد شد. مطمئنا زندگی یک‌شبه شگفت‌انگیز نخواهد شد، اما اگر آگاه باشید همه چیز می‌تواند برای شما بهتر شود، در این صورت در مسیر حرکت به سمت جلو قرار خواهید گرفت. وقتی افکار خودکشی بیشتری به ذهن شما خطور می‌کند، تنها به خود بگویید که می‌دانید از عهده این کار بر‌می‌آیید و اینکه روزهای بهتری خواهید داشت.

چگونه بر افکار خودکشی غلبه کنیم

در این شرایط فورا درخواست کمک کنید. افراد بسیاری در اطراف شما وجود دارند که با اشخاصی شبیه به شما در زندگی خود مواجه شده‌اند. آنها حضور دارند، زیرا می‌خواهند کمک کنند، نه برای اینکه باعث شوند بیشتر احساس بدبختی کنیم. ممکن است به نظر برسد در این دنیا کسی نیست که بتواند به شما کمک کند، اما احتمالا به این دلیل است که به آنها اجازه نمی‌دهید به شما کمک کنند. اگر به دوستان خود بگویید چه احساسی دارید، آنها تضمین می‌کنند به شما کمک می‌کنند؛ یعنی اگر اجازه دهید. این قابل درک است که کمک کسی را نخواهید و کاملا قابل قبول است، اما شما فقط نمی‌توانید این فکر را برای همیشه در ذهن خود داشته باشید. اگر تصور می‌کنید در معرض خطر آسیب‌رساندن به خود هستید و کسی را ندارید که از او کمک بخواهید، با خدمات اورژانس یا پزشک تماس بگیرید یا در اسرع وقت به اورژانس مراجعه کنید. شما نباید در این دوره دشوار تنها باشید. همچنین اگر شما دچار مشکل شده‌اید و می‌خواهید کسی با شما صحبت کند، می‌توانید با یک مشاور تماس بگیرید.

راه‌های جلوگیری از افکار خودکشی

اگر افکار خودکشی در سر دارید، تنها به خود بگویید برای یک هفته دیگر یا برای یک 48 ساعت کار جدی انجام نخواهید داد یا حتی برای یک روز دیگر. فقط دور‌بودن از افکار منفی به شما زمان می‌دهد که از کسی درخواست کمک کنید، یا اینکه یک چیز پرت‌کننده حواس پیدا کرده و شروع به دیدن دنیا با دید بهتر کنید. بله، اگر روزی افکار خودکشی در سر داشتید، فکر نمی‌کنید در مدت 24 ساعت شادترین فرد زنده می‌شوید، اما ممکن است احساس بهتری داشته باشید تا دیگر افکار خودکشی سراغ شما نیایند.

چطور به خودکشی فکر نکنیم

به همه افرادی که شما را دوست دارند و به شما اهمیت می‌دهند، فکر کنید اگرچه نباید برای داشتن افکار خودکشی احساس گناه کنید، اما می‌توانید با یادآوری این مسئله به خودتان که تمام مردم در سرتاسر جهان واقعا به شما اهمیت می‌دهند، مانع از این افکار شوید. مطمئنا شما به‌طور کامل احساس تنهایی خواهید کرد، اما ممکن است به این دلیل باشد که اخیرا با دوستان خود در تماس نبوده‌اید یا با اعضای خانواده خود احساس صمیمی‌بودن نکرده‌اید. این به آن معنا نیست که افرادی که به شما اهمیت می‌دهند و می‌خواهند به زندگی خود ادامه دهید، وجود ندارند.

البته یکی از دلایلی که اشخاص افکار خودکشی دارند، این است که احساس می‌کنند اصلا هیچ‌کس به آنها اهمیت نمی‌دهد. مطمئنا ممکن است احساس کنید یک دوست واقعی ندارید و پیوند خانوادگی مستحکمی بین شما و اعضای خانواده وجود ندارد، اما این بدان معنا نیست که هیچ‌کس نیست که به شما اهمیت دهد؛ حتی اگر یک همسایه، یک همکلاسی یا یک همکار باشد. اگر افکار منفی دارید، این طبیعی است که تصور کنید هیچ‌کس به شما اهمیت نمی‌دهد، اما این مسئله که کسی به شما اهمیت ندهد، به ندرت اتفاق می‌افتد.

به خاطر افکار خود احساس گناه نکنید و شرمنده نباشید

ممکن است درباره داشتن افکار خودکشی احساس بدی داشته باشید، اما این آخرین چیزی است که باید احساس کنید. احساسات شما کاملا طبیعی است و افراد زیادی قبلا احساس گناه کرده‌اند، اما این کار برای آنها خوب نیست. به جای آن، افکار خود را بپذیرید، اما ممکن است برای همیشه این احساس را نداشته باشید. متوجه خواهید شد که از این طریق می‌توانید خیلی سریع‌تر در زندگی خود پیش بروید اگر به حس گناه و شرمندگی خود ادامه دهید، در واقع این احساسات به مدت طولانی‌تری با شما خواهند بود.

چگونه بر افکار خودکشی مسلط شویم

ممکن است احمقانه به نظر برسد، اما زمان صرف‌کردن و نوشتن تمام چیزهایی که هنوز انجام نداده‌اید، چه عاشق‌شدن باشد و چه سفر به یک کشور خارجی، می‌تواند به شما امید و دلیل بیشتری برای زندگی‌کردن دهد. دفعه بعدی که احساس می‌کنید زندگی شما تمام شده است، می‌توانید در مورد تمام چیزهایی که پیش‌روی شماست، فکر کنید و ببینید که قبل از اتمام زندگی‌تان، هنوز هم تجارب زیادی است که باید کسب کنید. اگر احساس می‌کنید چیزی برای شما باقی نمانده است، به تمام روابط و چیزهایی که شما را در زندگی پیش برده‌اند، فکر کنید.

نوشتن از راه‌های مقابله با افکار خودکشی

یک چیزی که حواس شما را پرت می‌کند، برای خود پیدا کنید؛ حتی پیدا‌کردن راهی برای پرت‌کردن حواستان، از‌جمله انجام یوگا تا نوشیدن یک فنجان قهوه با دوستتان می‌تواند به شما در جلوگیری از فکرکردن به خودکشی کمک کند. اگر بر روی چیز دیگری که به آن اهمیت می‌دهید، تمرکز کرده‌اید، حتی اگر چیز احمقانه‌ای باشد که ذهن شما را از نگرانی‌هایتان دور می‌کند، پس وضعیت بهتری خواهید داشت. شما می‌توانید فهرستی از تمام چیزهایی که می‌توانید انجام دهید تا حواس خود را پرت کنید، تهیه کرده، بنابراین هنگام فکرکردن به خودکشی، چیزهایی وجود دارند که بخواهید به آنها رجوع کنید. البته اگر به‌طور جدی افکار خودکشی در سر دارید، مهم است که فورا درخواست کمک کنید. اما اگر تازه شروع به تفکر درباره این موضوع کرده‌اید که زندگی بی‌معناست، می‌توانید با روی‌آوردن به انجام کارهای دیگر، سعی کنید که مانع از فکر‌کردن به آنها شوید.

انجام کارهای ساده برای پیشگیری از فکر‌کردن به خودکشی

با پزشک یا یک درمانگر صحبت کنید، اگر افکار خودکشی در سر دارید، پس نمی‌توانید به تنهایی از بروز آنها جلوگیری کنید. برای اقدام بعدی باید با پزشک یا یک درمانگر صحبت کنید. درمانگر می‌تواند در مورد مشکلات گذشته با شما صحبت کند و می‌تواند به شما در ایجاد یک برنامه سرگرمی در آینده کمک کند و هم پزشک و هم درمانگر می‌توانند متوجه شوند که آیا به دارو نیاز دارید یا خیر. 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها