|

گفت‌و‌گو با یلدا فخیمی به بهانه نمایش مجموعه آثارش با عنوان «شیدایی وایو» در گالری شلمان

آسمان، بستر شیدایی وایو

یلدا فخیمی، هنرمند نقاش متولد 1354 در سنندج است. او هنرآموخته جهاد دانشگاهی و عضو انجمن هنرمندان کرج است. این هنرمند 13 سال گذشته به‌طور حرفه‌ای نقاشی را پیشه کرده و حضور در بیش از 30 نمایشگاه انفرادی و گروهی را در کارنامه خود دارد.

آسمان، بستر شیدایی وایو

یلدا فخیمی، هنرمند نقاش متولد 1354 در سنندج است. او هنرآموخته جهاد دانشگاهی و عضو انجمن هنرمندان کرج است. این هنرمند 13 سال گذشته به‌طور حرفه‌ای نقاشی را پیشه کرده و حضور در بیش از 30 نمایشگاه انفرادی و گروهی را در کارنامه خود دارد. فخیمی همچنین در نمایش‌های گروهی کشورهای ترکیه، گرجستان و ارمنستان نیز شرکت کرده است. نمایشگاه «شیدایی وایو» به‌عنوان نمایش انفرادی اخیر یلدا فخیمی در گالری شلمان به‌تازگی برپا شده است. او این مجموعه آثار را با نگاه به طبیعت و ریتم حاکم بر آن خلق کرده است. آثار او معمولا با نگاه به خدایان، الهه‌های باستان، اسطوره‌ها و... با نگاهی سوررئال و تکنیکی همراه است. فخیمی درباره شکل‌گیری ایده این مجموعه آثار و استفاده از موسیقی کلاسیک غربی برای نمایش آنها در این گفت‌وگو اشاره می‌کند.

    

‌تأکید برای همراه‌داشتن هدفون از سوی مخاطبان و بهره از موسیقی با هر اثر به چه عاملی برمی‌گردد؟

هر اثر با الهام از یک سمفونی خاصی خلق شد. مخاطب با ورود به سایت و کلیک بر روی اثر می‌تواند موسیقی مربوط به هر نقاشی را بشنود و قطعا انتقال حس به‌طور عمیق‌تری شکل گرفت. به‌طور‌کل برای این مجموعه نقاشی، سمفونی‌های ویوالدی را به کار بردم.

‌ ایده این نقاشی‌ها از کجا شکل گرفت و در اجرای آثار طبیعت‌محور چطور به استقلال و ویژگی متمایز خود دست پیدا کردید؟

معمولا طبیعت در نظر نقاشان به جنگل و دشت معطوف می‌شود؛ اما من صرفا آسمان را در این مجموعه در نظر گرفتم. در‌واقع همه‌چیز از یک غروب خورشید در روزهای کرونا که داخل آتلیه بودم، جرقه زد. نگاه من به آسمان به‌صورت سوررئال بوده؛ چرا‌که در مواجهه با دیگر موضوعات نیز نگاهی سوررئال دارم و طبیعت را به شکل رئال ندیدم و آسمان را از نگاهی دیگر خلق کردم. انسان معمولا تا افق دید خود به طبیعت و پیرامون جلب می‌شود‌ اما آسمان برای من در جایگاهی ورای این افق قرار دارد.

‌ چه المان‌هایی ارائه سوررئال آثار مبتنی بر سوژه آسمان را برای شما ایجاد کرد؟

آسمان سوررئال است. آسمان سرشار از رنگ، فرم و حادثه است. ابرها همیشه تصویرسازی می‌کنند، غروب و طلوع سرشار از رنگ هستند و آسمان توفانی و گردبادها رنگ و فرم‌های عجیبی را به نمایش می‌گذارند.

عنوان «شیدایی وایو» برای این نمایشگاه بر چه اساس انتخاب شد؟

وایو نام الهه باد و ابر و آسمان در ایران باستان است که بر‌اساس احساسات خود مانند خشم، خوشی، غم و... اتفاقی را در آسمان رقم می‌زد و به‌این‌ترتیب آسمان برای وایو بستر شیدایی او محسوب می‌شد. آن‌چنان که در استیتمنت اثر آمده: «وایو ای ایزد باد در ایران، در میان دنیای تاریکی و نور جاری، تو نیک کردار، ویرانگری، آوایت رعدآساست و چون پیش می‌تازی. در آسمان‌ها ابرها بیفروزی و چون بر زمین جولان دهی توده‌ها و غبارها را چرخان بر آسمان بری و آن‌گاه است که گردبادها، برف، باران و تگرگ بیافرینی، چون بیاسایی، شیدایی‌ات پایان یابد آسمان و زمین در سکون قرار گیرد».

به جز الهام از سمفونی ویوالدی به‌طور‌کل چه پیوندی میان ریتم طبیعت و موسیقی شما را به سمت این تلفیق سوق داد؟

گویی طبیعت، سمفونی از فرم و رنگ را در آسمان پدید آورده است که بی‌شک در بسیاری موارد منبع الهام موسیقی‌دان‌های گذشته و امروز قرار گرفته است. در‌واقع دو شباهت را که عامل الهام من نیز بوده، نیز به نمایش گذاشتم و سعی داشتم که مخاطب نیز این پیوند را احساس کند.

«شیدایی وایو» تا ۱۵ تیرماه در گالری شلمان برپاست.

علاقه‌مندان می‌توانند همه‌روزه برای بازدید از این نمایشگاه به نشانی تهران، میرداماد، نرسیده به شریعتی، رودبار غربی (جنوبی)، کوچه کاووسی، پلاک ۲۷ مراجعه کنند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها