|

واکنش علم‌الهدی به وقایع متروپل و قطار یزد

خطای انسانی یا بی‌بندو‌باری ‌

در شرایطی که کشور دچار مشکلات عدیده اقتصادی است و مردم با فشارهای مختلف دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند، برخی می‌کوشند با اظهاراتی خارج از واقعیت به اسم ارزش‌ها به جای مسئولیت‌پذیری، همه چیز را به گردن قضا و قدر، بی‌بندوباری، گناه و حجاب زنان بیندازند. علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، یکی از جمله افرادی است که در بیان این‌گونه سخنان سرآمد است.

خطای انسانی یا  بی‌بندو‌باری ‌
معصومه معظمی خبرنگار گروه سیاسی روزنامه شرق

در شرایطی که کشور دچار مشکلات عدیده اقتصادی است و مردم با فشارهای مختلف دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند، برخی می‌کوشند با اظهاراتی خارج از واقعیت به اسم ارزش‌ها به جای مسئولیت‌پذیری، همه چیز را به گردن قضا و قدر، بی‌بندوباری، گناه و حجاب زنان بیندازند. علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، یکی از جمله افرادی است که در بیان این‌گونه سخنان سرآمد است. این چهره پرحاشیه که با اظهارات ضد زن خود همواره کوشیده برداشت شخصی‌اش از موضوعات را به اسم ارزش‌ها به خورد جامعه بدهد، هر چندوقت یک بار سعی می‌کند با سخنانش خود را در صدر اخبار نگه دارد، حالا باز هم با سخنانی درباره حادثه متروپل و قطار مشهد- یزد، در صدر اخبار قرار گرفته است. علم‌الهدی تقریبا درباره همه مسائل کشور در نماز جمعه اظهار‌نظر می‌کند. فرقی هم ندارد بحث حجاب و کنسرت باشد یا انتخابات و مسائل بین‌المللی و روابط زناشویی یا صدا‌زدن اسم کوچک زوجه در خانه! او همواره سعی دارد با ورود به همه موضوعات از هر دری سخنی بگوید و بحث حاشیه‌ای به راه بیندازد! گاهی سخنانش سایر ائمه جمعه را هم به زحمت می‌اندازد تا حرف‌هایش را رفع و رجوع کنند. شاید این سخنان و اظهارات از سر تعصب باشد؛ ‌او مخالف جدی برگزاری کنسرت در مشهد و روابط دختر و پسر و هر چیزی است که یک طرف آن زنان باشند؛ اما گاهی هم سخنانش وجهه بین‌المللی پیدا کرده، مثل این ادعا که گفته بود «در چند روز گذشته تهاجم سایبری ایران در فضای مجازی، گوشی تلفن در جیب نامزد نخست‌وزیر اسرائیل را هک کرد و تمام اطلاعاتش را بیرون کشید و به دست گرفت، همین کار را با خانواده نتانیاهو کرد، تمام تلفن آنان را هک کرد و بیرون کشید»، که وزارت خارجه را مجبور به واکنش و تکذیب و «دروغ و فرافکنی» خواندن این ادعا کرد.‌ او حتی پیش از این، خشک‌سالی سال‌های اخیر را ناشی از شُل‌حجابی زنان دانسته بود. حالا هم در جدید‌ترین اظهارنظرش در شرایطی که در 10 روز گذشته جامعه عزادار تعداد زیادی از شهروندان است که در دو حادثه فروریختن ساختمان متروپل آبادان و خروج قطار مشهد-یزد از ریل، جان خود را از دست داده‌اند، با سخنانی عجیب نمک به زخم بازماندگان پاشیده است. او به جای زیر سؤال بردن مسئولیت‌ناپذیری کسانی که در این حوادث قصور یا تقصیر داشته‌اند، انگشت اتهام خود را به سمت جامعه گرفته و گناه را به گردن بی‌بند‌و‌باری جامعه انداخته است. ‌امام جمعه مشهد با اشاره به دو حادثه اخیر، آنها را ناشی از «خطای انسانی» دانسته و مدعی شده است:‌ «به وجود آمدن این حوادث نتیجه ندانم‌کاری و خطای انسانی است. گفته می‌شود راننده بیل‌ مکانیکی مست بوده و بیل را وسط ریل قطار گذاشته که متأسفانه باعث از‌بین‌رفتن ۲۰ نفر و مصدوم‌شدن ۸۰ نفر شده است. دلیل به‌وجود‌آمدن این حادثه‌ها بی‌بندو‌باری است...». ‌

چه کسی مقصر  بلایایی است که از  در  و  دیوار  می‌بارد؟

اگرچه در همه دنیا وقتی حادثه و سانحه‌ای رخ می‌دهد، مسئولان همه قوای خود را جمع می‌کنند تا اول مقصران حادثه را بازداشت و محاکمه کنند، سپس ابعاد موضوع را بررسی کرده تا مانع از تکرار این قصور شوند؛ اما متأسفانه گویی برخی در کشور تمایل دارند به جای پرداختن به اصل موضوع و بازخواست و محاکمه مقصران و جلوگیری از تکرار فجایعی که این روزها بر سر مردم آوار می‌شوند، انگشت اتهام‌شان را به سمت جامعه بگیرند و سعی در مبرا‌کردن مسئولان و خاطیان اصلی ماجرا دارند. برای هضم بیشتر ادعای علم‌الهدی در‌این‌باره با حسین انصاری‌راد، نماینده چند دوره مجلس و فعال سیاسی اصلاح‌طلب و محمود میرلوحی، چهره سیاسی و استاندار آذربایجان غربی و معاون وزیر کشور در دوره اصلاحات، گفت‌وگو کردیم.

چرا  هر قصوری را  به گردن مردم  می‌اندازید؟

حسین انصاری‌راد، نماینده مجالس اول و پنجم و رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس ششم در گفت‌وگو با «شرق» گفت: «مدیریت کشور دچار نوعی بیماری کهنه است. ‌بر‌اساس این بیماری کهنه، بخش اعظم خدمتگزاران و علاقه‌مندان به انقلاب و مجاهدان قبل از انقلاب و مدیران عالی‌رتبه بعد از انقلاب را به بهانه‌های مختلف رد صلاحیت کرده و از عرصه انتخابات خارج کردند». ‌نماینده دوره ششم مجلس توضیح داد: «در دوره هفتم مجلس که به‌درستی بازگو نمی‌شود، سه‌هزارو 500 نفر از اصلاح‌طلبان را از عرصه انتخابات رد صلاحیت و حذف کردند».‌ انصاری‌راد در پاسخ به اینکه چرا این افراد به جای بازخواست از مقصران اصلی، سعی دارند از آنها سلب مسئولیت کرده و به فرافکنی روی آورند، گفت: «در کشوری که کارشناسان ساختمان، اقتصاد، فرهنگ، سیاست و اخلاق کنار گذاشته می‌شوند، طبیعی است که آن ساختار دچار بیماری و مرض شود و به جای مسئولیت‌پذیری به دنبال فرافکنی برود».‌ این روحانی در پاسخ به علم‌الهدی که هم‌لباس اوست، گفت: «ساختمان متروپل را شیطان یا یک عامل غیبی فرود نیاورده است که حالا از رئیس قوه قضائیه گرفته تا رئیس‌جمهوری دنبال بازداشت عوامل آن هستند که در این ساختمان سستی و قصور کرده‌اند».‌ انصاری‌راد خطاب به علم‌الهدی گفت: «آقای علم‌الهدی این موضوع را هم آیا یک امر غیبی می‌داند؟ اگر امری غیبی و الهی و از جهان ملکوت است، چرا چند شهردار و تعدادی افراد مربوط به تخلف ساختمان متروپل را بازداشت کردند و دنبال محاکمه آنها هستند؟ آیا اکبر طبری را که معاون رئیس دفتر دو نفر از رؤسای قوه قضائیه بود و از سوی قوه قضائیه محکوم شد، شیطان فرستاده که چنین تخلفاتی را که خودتان می‌گویید، انجام داده است؟ آیا این هم یک امر غیبی است و از آسمان آمده است؟». ‌او همچنین این سؤال را مطرح کرد که‌ «آیا خارج‌شدن قطار از ریل با دست شیطان انجام شده یا به دلیل سوءمدیریتی است که خودتان آن را مقصر می‌دانید و بازداشتش کرده‌اید؟ اگر همه این اتفاقات از عالم غیب آمده و ناشی از معصیت بندگان خداست، چرا متهمان را محاکمه می‌کنید؟».‌ نماینده چند دوره مجلس با اشاره به ادعای علم‌الهدی که این حوادث را ناشی از بی‌بند‌و‌باری دانسته است، تأکید کرد: «این ادعا از آن حرف‌های عجیب و ناشایست است که هیچ ربطی به قرآن و اسلام ندارد».

هر خودی، آسمانی و  هر  غیر‌خودی منشأ  بلاست!

علاوه بر انصاری‌راد، محمود میرلوحی هم به این سخنان علم‌الهدی واکنش نشان داد و به «شرق» گفت:‌ «در این سال‌ها جریاناتی خاص سردمدار امور شدند که عملکردشان با دیدگاه و نظر امام درباره زنان و جامعه متفاوت است و چرخش‌هایی را از آنها مشاهده کرده‌ایم». میرلوحی اضافه کرد: «مشابه تفکر آقای علم‌الهدی را در جاهای مختلف شاهدیم. مثلا در استانبول که زلزله آمد، در آذربایجان غربی یکی از همفکران او گفت در استانبول مشغول شراب‌خواری بودند که زلزله آمد! ارتباط‌دادن این حوادث به ناهنجاری‌ها و به فساد اجتماعی و شراب‌خواری و حجاب زنان کار عجیب و اشتباهی است که شاهد آن هستیم». او ادامه داد:‌ «این افراد سعی کردند تئوری خود را گسترش دهند و قصورات خود را در آن دخیل کنند و آسمان و ریسمان ببافند. کسانی که دارای چنین تفکراتی هستند، تعدادشان کم هم نیست و در جاهای مختلف پخش شده‌اند». میرلوحی گفت:‌ «وقتی متخصصان کنار گذاشته شوند و مسائل به غیرکارشناسان واگذار شود، مشکلات بروز خواهد کرد. نمونه آن هم ربط‌دادن حادثه دلخراش متروپل آبادان و خارج‌شدن قطار از ریل و کشته‌شدن تعدادی از هم‌وطنان‌مان که این افراد آنها را به بی‌بندوباری ارجاع می‌دهند و حتی حاضر نیستند مسئولیت آن را بر عهده بگیرند و از کارشناسان و متخصصان استفاده نمی‌کنند». میرلوحی تأکید کرد: «این افراد آنچه را از خودی‌ها باشد، آسمانی می‌دانند و هر آنچه را غیر‌خودی باشد، موجب فساد و بلایا معرفی می‌کنند و این جای تأسف است».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها