|

آمار کرونا چه اندازه به حقیقت نزدیک است؟

معتقدم دیگر بخشی از آماری که درخصوص کرونا منتشر می‌شود نه به حقیقت نزدیک است و‌ نه تأثیری در برنامه‌ریزی کلان دارد! آماری نظیر: رنگ‌بندی‌ شهرها، تعداد تست‌های مثبت یا منفی، تعداد مبتلایان و... زیرا:

۱- بسیاری از مردم اگر علامت پیدا کنند به پزشک مراجعه نمی‌کنند، بلکه با دانسته‌های خود از صفحاتی چون اینجا، همکاران دیگرم، تجربه شخصی و... در منزل قرنطینه و تیمار می‌شوند و هیچ‌جا این آمار ثبت نمی‌شود!

۲- اگر به پزشک‌ هم مراجعه کنند، نظیر رجوع به من، با یک نسخه ساده، می‌روند پی‌ کار و زندگی‌شان و هرگز جایی ثبت نمی‌شود!

۳- حالا اگر کسی تست داد و‌ مثبت یا منفی هم شد اصالتا در مقام آماری با توجه به دو بند فوق اثر چندانی در تصمیم‌گیری ندارد!

۴- تنها و تنها فقط یک آمار بسیار مهم و‌ همچنان دارای ارزش بالایی است: تعداد بستری آی‌سی‌یو کووید.

وزارت بهداشت اگر روزانه فقط همین را منتشر کند برای همه ما کافی است.

اگر زیر ۵۰۰ نفر بود (بر حسب تجربه) یعنی کرونا با واکسیناسیون کرونا گوشه رینگ کادر درمان و مردم است و خلاص! اگر بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ باشد یعنی هشدار چراغ زرد (با احتیاط عمل کنید). بر اساس جدولی که گذاشتم ما الان اینجاییم (حدود ۱۰۰۰ بستری ICU) و اگر بین ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ نفر باشد یعنی چراغ قرمز روشن است اما به زودی سبز خواهد شد و بالای ۱۵۰۰ یعنی خطر!

همین متن کوتاه چند نکته مهم را نشان می‌دهد!

۱- سه‌ضلعی مردم، کادر درمان (اعم از پزشکان، پرستاران و‌ وزارت بهداشت) و واکسیناسیون هرچند جاهایی به علت تحریم، مشکلات اقتصادی، سوء مدیریت و ساختارشکنی و... با چالش‌های تلخ روبه‌رو شدیم اما به خوبی عمل کردند و نتیجه خوب امروز ظاهر شد.

۲- پلی‌فارماسی (مصرف زیاد دارو) نظیر هیدروکسی کلروکین، آزیترومایسین، فاویپراویر و... جایش را به حداقل دارو در حد درمان علائم سرماخوردگی داده که بسیار حائز اهمیت است و در کاهش علائم مؤثر و مفید بوده‌ است! (من البته از اول شدیدا به رعایت بهداشت و مصرف حداقلی دارو تأکید داشتم و‌ هیچ‌گاه به مردم شوک «این دارو چنان می‌کند و آن دارو چنین» ندادم! اما از همین حداقل توصیه به مصرف هم چندان راضی نیستم و قائل

 به عذرخواهی‌ام.

۳- دانستنی‌های مفید مردم در این دوره گنجینه‌‌ای است با ارزش که باید توسط ما و رسانه‌ها آرام آرام تکمیل و اضافات آن هرس شود.

۴- به نوبه خودم اول از مردم، دوم از همکارانم، سوم از دوستانی که از فضای مجازی برای کنار مردم بودن و بسط علم تلاش کردند، چهارم از خبرنگاران مهربان حوزه سلامت رسانه‌ها، پنجم همکارانم در آی‌سی‌یو‌ و بخش‌های کووید سراسر کشور و در نهایت از مسئولینی که در این مدت دغدغه‌مند شبانه‌روز نشناختند و‌ گمنام ادای دین به پیشگاه ملت کردند تشکر می‌کنم.

۵- تقدیر ویژه هم تقدیم خانواده عزیز شهدای سلامت و خانواده کادر درمان که تا اینجای کار خوش درخشیدند و صبوری پیشه کردند!

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها