|

محسنی‌اژه‌ای دستور داد

نهایت مساعدت درباره کارگران و معلمانی که پرونده دارند

رئیس قوه قضائیه از مسئولان ذی‌ربط قضائی خواست چنانچه طی ماه‌ها و هفته‌های اخیر برای افرادی از دو قشر زحمتکش معلمان و کارگران در اثر «غفلت» آنها، پرونده قضائی تشکیل شده، نهایت مساعدت را به عمل آورند. در چند روز اخیر هم‌زمان با روز کارگر و روز معلم اخباری مبنی بر بازداشت تعدادی از فعالان صنفی کارگری و معلمان منتشر شده است.

نهایت مساعدت درباره کارگران و معلمانی که پرونده دارند

رئیس قوه قضائیه از مسئولان ذی‌ربط قضائی خواست چنانچه طی ماه‌ها و هفته‌های اخیر برای افرادی از دو قشر زحمتکش معلمان و کارگران در اثر «غفلت» آنها، پرونده قضائی تشکیل شده، نهایت مساعدت را به عمل آورند. در چند روز اخیر هم‌زمان با روز کارگر و روز معلم اخباری مبنی بر بازداشت تعدادی از فعالان صنفی کارگری و معلمان منتشر شده است. افرادی مانند انوشا اسدالهی، کیوان مهتدی، محمد حبیبی، اسکندر لطفی. مسعود نیکخواه، رضا امانی‌فر و اصغر حاجب نامشان جزء بازداشت‌شده‌ها قرار دارد. حسین تاج، وکیل دادگستری، در گفت‌وگویی که با شبکه «شرق» درباره آخرین وضعیت محمد حبیبی، علی‌اکبر باغانی، رسول بداقی و جعفر ابراهیمی، فعالان صنفی معلمان که دهم اردیبهشت‌ در منزل بازداشت شده‌اند، داشته به تشریح آنچه در چند روز اخیر رخ داده پرداخته و گفته است: «در طول این چند روز که از بازداشت این معلمان می‌گذرد، هنوز پاسخ روشنی به پیگیری‌ خانواده‌‌ها داده نشده‌ است». او ادامه داد: «متأسفانه امکان ورود وکلا به پرونده نیز به استناد تبصره ماده ۴۸ از قانون آیین دادرسی کیفری وجود ندارد و فقط وکلایی که معتمد قوه قضائیه هستند می‌توانند در این مرحله ورود کنند». این وکیل دادگستری در بخش دیگری از اظهاراتش با رد برخی مطالب منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها مبنی بر ارتباط معلمان بازداشتی با گروهک منافقین، اظهار کرد: «معدود اخباری در برخی از شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها در این مورد مطرح شده که به هیچ عنوان صحت ندارد». تاج خاطرنشان کرد: «جای تأسف و تأمل است که برخی افراد مطالبی سخیف و بی‌پایه را در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند. در این موارد اگر شکایتی از طرف شاکی خصوصی طرح نشود، متأسفانه موضوع از چشم‌ ریزبین و دقیق نهادهای نظارتی و قضائی دور می‌ماند. نهادهای امنیتی و دستگاه قضائی که بی‌شمار رفتارها یا گفتارها در فضای مجازی را رصد و با تعیین مصادیق متعدد جرم‌انگاری می‌کنند، هیچ توجیهی در عدم‌برخورد قاطع با چنین افرادی ندارند». این وکیل دادگستری تصریح کرد: «باید این سؤال را از خود بپرسیم: در موقعیتی که متهمان در بند امنیتی بازداشت‌اند و در مرحله بازجویی در اختیار نهاد امنیتی هستند و هیچ‌کدام از خانواده‌ها، وکلا و خبرنگاران کوچک‌ترین دسترسی به پرونده ندارند، چگونه ممکن است برخی افراد با اطمینان اطلاعات پرونده‌ را منتشر ‌کنند. بی‌تردید حق تعقیب و پیگیری موضوع در مراجع صالحه قضائی برای این معلمان شریف نسبت به اتهام‌های بی‌پایه و ناروا علیه این افراد محفوظ است و در اولین فرصت نیز مطرح خواهیم کرد». وکیل محمد حبیبی و دیگر معلمان بازداشتی همچنین تصریح کرد: «تا زمانی که پرونده به صورت کامل در اختیار وکلا قرار نگیرد و مطالعه نشود، نمی‌توان راجع به آن اظهارنظر دقیقی کرد اما تلقی و تحلیل منطقی این است که دلیل بازداشت چهار نفر از معلمان، مربوط به تجمع‌های اعتراضی سراسری فرهنگیان است».

حال با توجه به انتقادها به این برخوردهای قهری، رئیس دستگاه قضا خواستار رسیدگی و مساعدت در رابطه با پروندهای افراد شده است که این دستور با استقبال افکار عمومی هم مواجه شده است. به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای دیروز در جریان جلسه شورای عالی قوه قضائیه با اشاره به جایگاه ارزشمند دو قشر معلم و کارگر در جامعه ما اظهار کرد: باید در جهت رفع مشکلات معیشتی معلمان و کارگران عزیز و محترم تلاش همه‌جانبه کنیم؛ در عین حال باید توجه کنیم که شیاطین در صف دلسوزان فعال در دو قشر زحمتکش معلم و کارگر رخنه نکنند، چراکه رخنه آنها نه‌تنها به حل مشکلات معلمان و کارگران نمی‌انجامد بلکه مشکلات آنها را پیچیده‌تر می‌کند. رئیس قوه قضائیه در همین زمینه به مسئولان ذی‌ربط قضائی دستور داد چنانچه طی ماه‌ها و هفته‌های اخیر برای افرادی از دو قشر زحمتکش معلمان و کارگران در اثر غفلت آنها، پرونده قضائی تشکیل شده، نهایت مساعدت را به عمل آورند و در مقابل، چنانچه عناصری وابسته به بیگانه در صفوف معلمان و کارگران رخنه کرده‌اند و برای ضربه‌زدن و ایجاد آشوب و اخلال در نظم و امنیت مردم برنامه دارند، اقدامات قانونی مقتضی را در قبال آنها به عمل آورند و حساب عناصر وابسته به بیگانه را از برخی افراد که از روی غفلتشان برای آنها پرونده تشکیل شده، جدا بدانند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها