|

ولادیمیر پوتین در صورت شکست در اوکراین به سلاح هسته‌ای متوسل می‌شود؟

بلوف یا خودکشی

هر اندازه روسیه از پیروزی در اوکراین فاصله می‌گیرد، امکان استفاده ولادیمیر پوتین از سلاح هسته‌ای بیشتر می‌شود. این نکته را تا پیش از این، مقام‌ها و رسانه‌های غربی مورد تأکید قرار می‌دادند اما اکنون یکی از مدیران رسانه‌های حکومت روسیه نسبت به عملی‌شدن آن هشدار می‌دهد.

بلوف یا خودکشی

هر اندازه روسیه از پیروزی در اوکراین فاصله می‌گیرد، امکان استفاده ولادیمیر پوتین از سلاح هسته‌ای بیشتر می‌شود. این نکته را تا پیش از این، مقام‌ها و رسانه‌های غربی مورد تأکید قرار می‌دادند اما اکنون یکی از مدیران رسانه‌های حکومت روسیه نسبت به عملی‌شدن آن هشدار می‌دهد.

«مارگاریتا سیمونیان» سردبیر شبکه تلویزیونی راشا تودی که از مهم‌ترین رسانه‌های تحت کنترل حکومت پوتین به‌شمار می‌آید، گفته است که ولادیمیر پوتین به‌جای قبول شکست در برابر اوکراین، به احتمال زیاد تمایل به شروع جنگ هسته‌ای همه‌جانبه دارد. به گفته سیمونیان، حمله هسته‌ای پوتین «محتمل‌تر» از شکست در آنچه مسکو «عملیات نظامی ویژه» در اوکراین می‌نامد، است.

این هشدار ساعاتی پس از آن مطرح شد که ولادیمیر پوتین در اظهاراتی تند، هشدار داد هر کشور که علیه حمله روسیه به اوکراین دخالت کند، با پاسخ قاطع و سریع مسکو مواجه خواهد شد.

پوتین در دیدار با تعدادی از نمایندگان پارلمان روسیه گفت:‌ «اگر کسی از بیرون بکوشد در رویدادهای کنونی دخالت کند و برای ما تهدیدهای غیرقابل‌قبول درست کند که ماهیت راهبردی داشته باشند، باید بدانند ما با سرعت نور به آنان پاسخ می‌دهیم. ارتش روسیه ابایی از استفاده از آخرین تسلیحات خود ندارد. ما تمام ابزارهای لازم را برای این کار داریم؛ هیچ‌کس دیگری نمی‌تواند از چنین امکاناتی حرف بزند. ما فقط پز نمی‌دهیم؛ اگر لازم باشد از آنها استفاده می‌کنیم و می‌خواهم همه این را بدانند».

پوتین درحالی‌‌که به کشورهای غربی در مورد مداخله در جنگ هشدار داد، به «شیطان»، موشک بالستیک قاره‌پیمای جدید روسیه (ICBM) اشاره کرد. پوتین گفت: «تمام ابزارهای این کار را داریم‌؛ ابزارهایی که هیچ‌کس نمی‌تواند درباره‌اش لاف بزند. ما هم لاف نمی‌زنیم. در صورت نیاز از آنها استفاده می‌‌کنیم و من می‌خواهم همه این را بدانند. ما در این مورد‌ همه تصمیم‌ها را گرفته‌ایم».

در دو ماهی که از اشغال اوکراین به دست روسیه می‌گذرد، رهبران مسکو بارها غرب را به اقدام هسته‌ای تهدید کرده‌اند. سخنان اخیر پوتین هم الگوی تشدید لفاظی‌ در هر دو طرف را تقویت کرد، زیرا روسیه همچنان به غرب در مورد پیامدهای «برق‌آسای سریع» مداخله در تهاجم مداوم این کشور به اوکراین هشدار می‌دهد.

سیمونیان نیز همسو با پوتین می‌گوید: «یا در اوکراین شکست می‌خوریم یا جنگ جهانی سوم آغاز می‌شود، به نظرم با توجه به شناختی که از خودمان و از رئیسمان داریم، جنگ جهانی سوم واقع‌بینانه‌تر است. باورنکردنی‌ترین نتیجه این است که همه اینها با یک حمله اتمی به پایان می‌رسد، به نظر من احتمال این اتفاق از روندهای دیگر بیشتر است. از یک‌سو این برای من وحشتناک است اما از دیگر سو همین است که هست. ما به بهشت می‌رویم، درحالی‌که آنها فقط غر می‌زنند. بالاخره همه ما یک روزی می‌میریم».

علاوه بر پوتین، اشاره سیمونیان به جنگ هسته‌ای در پی سخنان اخیر سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه است که گفته است تهدید درگیری هسته‌ای را نباید دست‌کم گرفت و اینکه هسته اصلی هر توافقی برای پایان‌دادن به درگیری در اوکراین تا حد زیادی به وضعیت نظامی میدان نبرد بستگی دارد.

او با اشاره به خطر جنگ هسته‌ای گفت: «این موقعیت کلیدی ماست که همه‌چیز را بر اساس آن پایه‌گذاری می‌کنیم. اکنون خطرها بسیار بزرگ‌اند. نمی‌خواهم این خطرها را به شکل ساختگی بالا ببرم. خیلی‌ها این کار را دوست دارند. خطر جدی و واقعی است و نباید آن را دست‌کم بگیریم».

هفته گذشته روسیه اعلام کرد سامانه موشکی بالستیک قاره‌پیمای شیطان‌۲ با نام سامانه موشکی قاره‌پیمای سارمات را نیز تا پاییز مستقر خواهد کرد. این سامانه موشکی قادر است با کلاهک هسته‌ای خود، بریتانیا و همین‌طور اروپا و ایالات متحده آمریکا را هدف قرار دهد و قابلیت حمل یک یا چند کلاهک هسته‌ای دارد.

دیمیتری روگوزین، رئیس آژانس فضایی «روسکوسموس» روسیه، اعلام کرده که این موشک‌ها قادر به انجام حملات هسته‌ای علیه ایالات متحده‌ هستند. روگوزین در مصاحبه‌ای با تلویزیون دولتی روسیه گفت که این موشک‌ها به‌همراه واحدی در منطقه کراسنویارسک سیبری، در حدود سه‌هزار کیلومتری شرق مسکو مستقر خواهند شد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها