|

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد:

همکاری سازمان ملل با روسیه و اوکراین برای تخلیه غیرنظامیان از ماریوپل

دبیرکل سازمان ملل گفت: برنامه ریزی برای عملیات تخلیه غیرنظامیان از محوطه کارخانه آزوفستال در ماریوپل آغاز شده است.

همکاری سازمان ملل با روسیه و اوکراین برای تخلیه غیرنظامیان از ماریوپل

به گزارش تسنیم، گوترش شب گذشته، پنجشنبه، در مصاحبه با شبکه CNNگفت: «ولادیمیر پوتین، رئیس ‌جمهوری روسیه در مجموع با من در این خصوص موافق بود و ما با همکاری دو طرف و حمایت سازمان ملل و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، تخلیه غیرنظامیان را به مناطق تحت کنترل دولت اوکراین آغاز خواهیم کرد».

به گفته وی، سازمان ملل با وزارت دفاع روسیه و مقامات اوکراینی در تماس خواهد بود تا بفهمد چگونه می‌توان غیرنظامیان را تخلیه کرد.

آنتونیو گوترش روز پنجشنبه، پس از دیدار با ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین نیز یادآور شد که برنامه ریزی برای عملیات تخلیه غیرنظامیان از محوطه کارخانه آزوفستال در ماریوپل آغاز شده است. پیش از این، فرحان حق، معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل گفته بود که آماده سازی شرایط برای اجرای این عملیات ممکن است چند روز طول بکشد.

ایرینا ورشچوک، معاون نخست وزیر اوکراین، نیز پس از دیدار رئیس جمهوری اوکراین و  دبیرکل سازمان ملل، از آغاز برنامه ریزی برای عملیات تخلیه غیرنظامیان از کارخانه آزوفستال خبر داد.

ولادیمیر زلنسکی نیز این مسئله را یکی از اولویت‌های اصلی مقامات کی‌یف نامیده و یادآور شد که طرف اوکراینی برای مذاکره فوری در خصوص تخلیه مردم از آزوفستال آماده است.

این در حالی است که دیمیتری پسکوف دبیر مطبوعاتی کاخ کرملین شب گذشته در واکنش به سخنان ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین مبنی بر آمادگی کی‌یف برای مذاکره فوری درباره تخلیه مردم از آزوفستال، یادآور شد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به وضوح درباره  امکان تخلیه غیرنظامیان از محوطه کارخانه آزوفستال شهر ماریوپول صحبت کرده و این موضوع نیازی به مذاکره ندارد. پسکوف گفت: «رئیس‌جمهور پوتین کاملاً واضح گفت - غیرنظامیان اگر در این کارخانه باشند، می‌توانند آزادانه خارج شده و به هر سمتی که مایل هستند، بروند.»

سخنگوی کرملین تاکید کرد که البته نیروهای نظامی گیر افتاده در آنجا باید سلاح‌های خود را زمین بگذارند و پس از آن، این افراد نیز می‌توانند آنجا را ترک کنند. پسکوف ابراز تعجب کرد، در شرایطی که دستورات لازم در این باره از قبل داده شده، چه موضوعی برای مذاکره می تواند وجود داشته باشد.

پسکوف همچنین گفت که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه برنامه‌ای برای گفتگوی تلفنی با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد درباره نتیجه سفرش به کی‌یف ندارد.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز شصت و پنجم جنگ اوکراین را دنبال کنید:

 

اوضاع انسانی در اوکراین و دونباس؛ موضوع گفتگوی تلفنی پوتین و اردوغان

دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین اعلام کرد که ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان، روسای جمهوری روسیه و ترکیه، روز پنجشنبه با در نظر گرفتن سفر اخیر آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل به مسکو و کی‌یف، در خصوص جنبه‌های انسانی اوضاع در اوکراین و منطقه دونباس گفتگو و تبادل نظر کردند. کرملین افزود، روسای جمهوری دو کشور در خصوص ادامه تماس‌های دوجانبه به توافق رسیدند.

پوتین همچنین از اردوغان به دلیل سازماندهی اجرای تبادل زندانیان بین روسیه و ایالات متحده در فرودگاه آنکارا تشکر کرد.

 

پوتین مواضع روسیه در قبال اوکراین را به رئیس جمهوری اندونزی توضیح داد

طبق اطلاعات منتشره از سوی کاخ کرملین، در جریان مذاکرات تلفنی بین ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و جوکو ویدودو، رئیس جمهوری اندونزی در روز پنجشنبه، رهبران دو کشور در خصوص ادامه همکاری‌های روسیه و اندونزی، با در نظر گرفتن ریاست جاکارتا در گروه 20 (G20)گفتگو کردند.

علاوه بر این، ولادیمیر پوتین به درخواست همتای اندونزیایی خود ارزیابی طرف روسی از عملیات نظامی جاری در اوکراین را برای وی تشریح کرد. این مذاکرات به ابتکارعمل طرف اندونزیایی انجام شد.

پیش از این، رئیس جمهوری روسیه با خوائو لارنس، رئیس جمهوری آنگولا نیز گفتگوی تلفنی داشت و به همتای خود درباره اهداف روسیه در اقدام نظامی برای حفاظت از دونباس توضیحاتی داد. این مذاکرات تلفنی نیز به ابتکارعمل طرف آنگولایی انجام شد.

 

زلنسکی: اوکراین همه پرسی در مناطقی که تحت کنترل کی‌یف نیست، را به رسمیت نمی‌شناسد

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین اعلام کرد که مقامات این کشور نتایج هر نوع همه پرسی را در مناطقی که تحت کنترل کی‌یف قرار ندارد برگزار شود، به رسمیت نخواهد شناخت.

وی روز پنجشنبه پس از گفتگو با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، در یک نشست خبری با اشاره به اینکه چنین همه پرسی‌هایی ممکن است بسیار زیاد باشد، گفت: «اوکراین به هر حال آنها را به رسمیت نمی شناسد».

زلنسکی پیش از این نیز هشدار داده بود که اگر همه پرسی در هر نطقه از خاک اوکراین برگزار شود، این کشور از مذاکرات با روسیه خارج خواهد شد.

پیش از این گزارش شده بود که ظاهراً قرار است یک همه پرسی از سوی طرفداران روسیه در منطقه خرسون اوکراین برنامه ریزی شود.

 

سفیر آمریکا لاوروف را به «باج‌گیری هسته‌ای» متهم کرد

جان سالیوان، سفیر ایالات متحده در مسکو، صبح امروز، جمعه، در مصاحبه‌ای با شبکه «سی‌ان‌ان» سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه را به "باج‌گیری هسته‌ای" متهم کرد. وی گفت: «واکنش من از آن سوی میز حیرت انگیز بود. متأسفانه اخیراً شاهد تشدید این خطر، و چنین لفاظی‌هایی در بالاترین سطح مقامات روسی هستیم.»

سالیوان تاکید کرد که ایالات متحده "سیاست تعادل در پرتگاه هسته‌ای را بازی نمی‌کند". وی مدعی شد که واشنگتن آماده است تا از جنگ هسته‌ای جلوگیری کند. به گفته وی، دولت آمریکا قصد ندارد وارد بحث و جدل شود و از اقداماتی در حوزه هسته‌ای که ممکن است تحریک آمیز تلقی شود، خودداری خواهد کرد.

 

وزیر امور خارجه آمریکا شرط لغو تحریم‌ها علیه روسیه را نام برد

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا بامداد امروز، جمعه، اعلام کرد که لغو تحریم‌ها علیه روسیه تنها در صورتی امکان پذیر است که اقدامات نظامی روسیه در خاک اوکراین متوقف شود. وی بدین ترتیب به سئوالی که در نشست شنود مجلس نمایندگان کنگره مطرح شد، پاسخ داد.

بلینکن گفت: «هر اقدامی در جهت لغو تحریم حداقل نیازمند به چنین وضعیتی است و روسیه باید نیروهایش را از خاک اوکراین خارج کند.»

 

کاخ سفید در حال بررسی امکان مصادره دارایی‌های بانک مرکزی روسیه است

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در نشست شنود کمیته مربوطه در مجلس نمایندگان اعلام کرد که وکلای دولت جو بایدن، در حال بررسی این موضوع هستند که آیا امکان مصادره دارایی‌های دولتی بانک مرکزی روسیه که تحت تحریم‌ها مسدود شده است، وجود دارد یا خیر. بلینکن توضیح داد که این مسائل از لحاظ حقوقی باید مورد بررسی دقیق قرار بگیرد که آیا دولت ایالات متحده اختیارات لازم بالقوه برای توقیف این دارایی‌ها دارد یا خیر.

پیش از این مجلس نمایندگان کنگره آمریکا لایحه‌ای را تصویب کرد که شامل مصادره دارایی‌های مرتبط با روسیه است و قرار شده تا آنها برای حمایت مالی از اوکراین مورد استفاده قرار بگیرد.

مقامات مسکو این اقدامات ایالات متحده و شرکای آنها در رابطه با اموال و دارایی‎های روسیه را سرقت ارزیابی کردند.

 

درخواست کاخ سفید از کنگره آمریکا برای حمایت 33 میلیارد دلاری از اوکراین

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، روز پنجشنه درخواستی از کنگره آمریکا برای ارائه کمک نظامی بیشتر به اوکراین را امضا کرد. بایدن همچنین از کنگره آمریکا خواست هر چه زودتر این سند را تصویب کند.

طبق گزارش خبرگزاری رویترز، رئیس جمهوری آمریکا همچنین قصد دارد 33 میلیارد دلار اضافی از کنگره آمریکا برای حمایت از اوکراین درخواست کند.

لازم به یادآوری است، بسته کمکی به کی‌یف که بایدن درخواست خواهد کرد، شامل بیش از 20 میلیارد دلار کمک نظامی، 8.5 میلیارد دلار کمک اقتصادی و 3 میلیارد دلار کمک انسان دوستانه است.

 

آمریکا استفاده از سلاح‌های شیمیایی توسط روسیه در اوکراین را تایید نکرد

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا به این موضوع اعتراف کرد که ایالات متحده در تایید استفاده ادعایی روسیه از تسلیحات شیمیایی در اوکراین که کشورهای غربی یک ماه پیش ادعا کردند، ناکام مانده است.

در نشست شنود کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، آدام کینزینگر، سناتور جمهوری خواه از وی سئوال کرد که آیا اطلاعات جدیدی در خصوص اتهامات مربوط به استفاده احتمالی روسیه از سلاح‌های شیمیایی در اوکراین در ماه مارس وجود دارد یا خیر. وزیر خارجه آمریکا بلافاصله تاکید کرد که بهتر است جزئیات این موضوع پشت درهای بسته مطرح شود.  وی افزود: «البته علیرغم آن، ما در حال بررسی این موضوع هستیم. ولی بعید است بتوانیم این مسئله را تایید کنیم.»

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا قول داد که بعداً اطلاعات کامل تری در این خصوص در اختیار کینزینگر قرار خواهد داد. بلینکن مدعی شد، "انواع مختلفی از عوامل شیمیایی وجود دارد که ممکن است مطرح باشد"، از جمله مواردی که برای کنترل شورش‌ها استفاده می شود.

وزیر امور خارجه در پایان گفت: «ولی در خصوص استفاده از سلاح شیمیایی، فکر می‌کنم در اینجا می‌توان گفت که ما هنوز استفاده از آنها در جنگ اوکراین را تأیید نکرده‌ایم، البته ما روی این مسئله بسیار متمرکز هستیم».

 

پیامدهای جهانی بحران اوکراین؛ موضوع مذاکرات لاوروف و وزیر امور خارجه سوریه

وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که سرگئی لاوروف، رئیس دستگاه دیپلماسی این کشور و "فیصل مقداد" وزیر امور خارجه سوریه روز پنجشنبه در جریان مذاکراتی تلفنی درباره موضوعات بین المللی مهم، از جمله بحران اوکراین که توسط کشورهای غربی تحریک شده و پیامدهای جهانی ناشی از آن رایزنی کردند.

لاوروف از مواضع قاطع و واقع بینانه مقامات دمشق در حمایت از اقدامات روسیه و همبستگی با سیاست خارجی این کشور با هدف حفظ نظم جهانی بر اساس منشور سازمان ملل متحد، قدردانی کرد.

علاوه بر این، وزرای خارجه روسیه و سوریه همچنین حملات هوایی اسرائیل به خاک جمهوری عربی سوریه را محکوم کردند.

 

محکومیت اوکراین در انتشار جعلیات درباره آسیب روسیه به امنیت هسته‌ای

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه شب گذشته تاکید کرد که نمایندگان دولت اوکراین همچنان به انتشار اطلاعات نادرست در خصوص حضور نظامیان روسی در تاسیسات هسته‌ای این ادامه داده و مدعی هستند که آنها به امنیت نیروگاه‌های هسته‌ای چرنوبیل و زاپاروژیه آسیب وارد کرده‌اند، در حالیکه چنین ادعایی صحت ندارد.

این دیپلمات یادآور شد که نیروگاه اتمی چرنوبیل در تاریخ 31 مارس توسط واحدهای سرویس فدرال نیروهای گارد ملی روسیه به پرسنل اوکراینی این نیروگاه تحویل داده شد و  طبق اسناد مبادله شده، هیچ ادعایی علیه ارتش روسیه از سوی مسئولان چرنوبیل وجود ندارد.

 

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزایش تشعشعات در نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل را تایید نکرد

رافائل ماریانو گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، شب گذشته، پنجشنبه اعلام کرد که میزان تشعشعات ناشی از عملیات خاکی که گفته می شود در زمان حضور نیروهای روسی در منطقه نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل انجام شده، از مقادیر مجاز فراتر نرفته است.

گروسی در کنفرانس مطبوعاتی در وین، با اعلام این مسئله، توضیح داد که در واقع متخصصان آژانس بین المللی انرژی اتمی افزایش جزئی در تشعشعات را ثبت کردند، ولی این افزایش تهدیدی نیست که بتوان آن را به عنوان یک تهدید بزرگ برای محیط زیست یا مردم منطقه ارزیابی کرد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها