|

نخستین جلسه هیئت دولت با خبرنگاران پس از یک سال

دولت به حیاط آمد

با وجودی که به یک‌سالگی دولت سیزدهم نزدیک می‌شویم و جلسات حیاط دولت یکی از برنامه‌های منظم و هفتگی دولت قبل بود، به نظر می‌رسد دولت رئیسی اعتقادی به مواجهه وزرا با خبرنگاران و پاسخ‌گویی به آنها ندارد؛ چرا‌که شرایط اقتصادی فراتر از حد تصور نگران‌کننده است و شاید کابینه دولت، آمادگی لازم را برای مواجهه با خبرنگاران ندارند؛ اما جدای از گمانه‌زنی‌ها بالاخره چهارشنبه هفته جاری درهای پاستور به روی خبرنگاران باز شد. اگرچه این حضور با دعوت تیم رسانه‌ای دولت صورت گرفت؛ اما به دلیل ناهماهنگی‌های مختلف، حضور اهالی رسانه در حاشیه جلسه هیئت دولت با تأخیر و بی‌برنامگی زیاد همراه بود.

دولت به حیاط آمد

معصومه معظمی: با وجودی که به یک‌سالگی دولت سیزدهم نزدیک می‌شویم و جلسات حیاط دولت یکی از برنامه‌های منظم و هفتگی دولت قبل بود، به نظر می‌رسد دولت رئیسی اعتقادی به مواجهه وزرا با خبرنگاران و پاسخ‌گویی به آنها ندارد؛ چرا‌که شرایط اقتصادی فراتر از حد تصور نگران‌کننده است و شاید کابینه دولت، آمادگی لازم را برای مواجهه با خبرنگاران ندارند؛ اما جدای از گمانه‌زنی‌ها بالاخره چهارشنبه هفته جاری درهای پاستور به روی خبرنگاران باز شد. اگرچه این حضور با دعوت تیم رسانه‌ای دولت صورت گرفت؛ اما به دلیل ناهماهنگی‌های مختلف، حضور اهالی رسانه در حاشیه جلسه هیئت دولت با تأخیر و بی‌برنامگی زیاد همراه بود.

 

نکته درخور‌توجه دیگر حضورنداشتن وزرایی مثل وزیر خارجه، صمت و اقتصاد در جمع خبرنگاران بود. وزرایی که سؤالات اصلی این روزهای جامعه متوجه آنهاست و انتظار می‌رفت در اولین جلسه حیاط دولت به میان خبرنگاران بیایند و به سؤالات آنها پاسخ بدهند. از‌این‌رو شاید بتوان از آنها به‌عنوان بزرگ‌ترین غایبان نام برد.

 پول‌های بلوکه‌شده حق ملت است و دولت از آنها صرف‌نظر نمی‌کند

علی بهادری‌جهرمی،‌ سخنگوی دولت، یکی از اعضای کابینه رئیسی بود که برای پاسخ‌گویی به میان خبرنگاران آمد. بهادری‌جهرمی در حاشیه جلسه هیئت دولت درباره آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده که خبر آن گاهی تأیید و گاهی تکذیب می‌شود، در پرسش اختصاصی «شرق» گفت: «بانک مرکزی و وزارت خارجه درباره آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده اطلاع‌رسانی کرده‌اند. از آنجایی که این پول‌ها حق ملت ایران است، دولت هرگز از آنها صرف‌نظر نمی‌کند و مستمرا پیگیر آن خواهد بود». سخنگوی دولت ادامه داد: «با توجه به توسعه متوازن دیپلماسی خارجی در دولت اخیر بخش زیادی از پول‌های بلوکه‌شده آزاد شده‌اند و اطلاعات برخی از آنها منتشر شده و برخی منتشر نشده است. همچنین آزادسازی بسیاری از پول‌های بلوکه‌شده در حال پیگیری حقوقی یا دیپلماتیک است». او درباره اینکه پول‌های بلوکه‌شده کدام کشورها آزاد شده یا در حال آزاد‌شدن است؟ گفت: «بیش‌از‌این اطلاعاتی در دست ندارم و اطلاعات پول‌هایی را که آزاد شده‌اند، بانک مرکزی اعلام کرده است». بهادری‌جهرمی در پاسخ به سؤال دیگری درباره احتمال تغییرات در کابینه دولت، بیان کرد: «قرار نیست تغییری در دولت ایجاد شود». او همچنین در پاسخ به شایعاتی مبنی بر استیضاح برخی وزرا در مجلس گفت: «تا جایی که مطلع هستم، فعلا استیضاح هیچ وزیری در دستور کار مجلس قرار ندارد و موضوعی در این سطح مطرح نشده است. استیضاح نظر شخصی برخی نمایندگان است که در مجلس جدی نیست و چنین چیزی در دستور کار آنها قرار نگرفته است». بهادری جهرمی تأکید کرد که متعاقبا موضوع استعفای هیچ‌یک از وزرا هم مطرح نیست. سخنگوی دولت در ادامه به سؤال دیگر «شرق» درباره دلیل خروج محسن رضایی و صولت مرتضوی، معاونان اقتصادی و اجرائی رئیس‌جمهوری از کمیسیون اقتصادی دولت پاسخ داد و گفت: «در‌این‌باره قبلا توضیحات لازم داده شده است؛ اما تکرار می‌کنم کمیسیون‌های دولت متشکل از اعضای هیئت دولت است و بارها این تغییرات درباره اعضای کمیسیون‌ها صورت گرفته است». او ادامه داد: ‌«در این دولت هم چند مرتبه تغییراتی در تمام ترکیب کمیسیون‌ها انجام شده است. دلیل اصلی آن تغییرات هم مربوط به میزان زمانی است که اعضا می‌توانند برای شرکت در جلسات کمیسیون‌ها صرف کنند؛ چرا‌که مطابق آیین‌نامه دولت باید دو‌سوم اعضا در جلسات حاضر باشند تا جلسه رسمیت داشته باشد». بهادری‌جهرمی تصریح کرد: «بخشی از اعضا به دلیل مشغله‌های کاری زیاد به‌ویژه در حوزه اقتصاد، چون ستاد هماهنگی اقتصادی و شورای عالی سران را هم داریم، وقت کافی را ندارند در همه جلسات شرکت کنند؛ پس از حضور در این جلسات معذور بودند؛ اما چون این عدم حضور باعث می‌شد جلسات کمیسیون حد نصاب و رسمیت نداشته باشد، این آقایان خودشان پیشنهاد دادند عضو رسمی کمیسیون نباشند». سخنگوی دولت تأکید کرد: «همه اعضای هیئت دولت حق شرکت در همه جلسات کمیسیون‌ها را دارند و بحث حق شرکت نیست؛ بلکه عدم حضور برخی باعث می‌شود کمیسیون به نصاب نرسد و جلسات تشکیل نشود. به‌همین‌دلیل خود این افراد پیشنهاد دادند از عضویت در کمیسیون اقتصاد خارج شوند و پیشنهادشان برای حل مشکل پذیرفته شد». او اضافه کرد:‌ «البته نمایندگان آنها به جلسات دعوت می‌شوند؛ خودشان هم در ستاد هماهنگی اقتصادی حضور دارند و به مسائل می‌پردازند، مصوبات به صحن دولت هم می‌آیند و در آنجا نقطه نظرات‌شان را اعلام می‌کنند؛ بنابراین اظهار نظرات بیان‌شده کاملا برداشت‌های نادرستی بود که حتی تحلیل‌هایی هم درباره آن انجام شد».

تکذیب خبر استعفای وزیر بهداشت!

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت دولت رئیسی، از‌جمله وزرایی بود که در جمع خبرنگاران حاضر شد. او از‌جمله وزرایی است که شایعه استیضاح او در مجلس مطرح است و حتی گفته می‌شود از او خواسته شده به جای استیضاح در مجلس، خودش استعفا دهد. وزیر بهداشت در پاسخ به این سؤال اختصاصی «شرق» گفت:‌ «این شایعه صحت ندارد و آن را تکذیب می‌کنم».

 کم‌کاری دولت قبل برای آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده!

مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، هم در حاشیه جلسه هیئت دولت به میان خبرنگاران آمد. او هم درخصوص آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده در پاسخی اختصاصی به «شرق» گفت: «برای ‌آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده در دولت فعلی دیپلماسی فعالی وجود دارد. منابعی که قبلا بلوکه شده بودند، باید آزاد شوند و ما این را به‌خوبی می‌دانیم». رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور مدعی شد: «در دولت قبل برای آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده کم‌کاری‌هایی صورت گرفت و معتقدم باید فعال‌تر برخورد می‌کردند؛ اما اکنون این اتفاق افتاده است و بخشی از پول‌های بلوکه‌شده آزاد شده‌اند و خریدهای کالاهای اساسی مثل واردات گندم، جو، ذرت، نهاده‌های دامی و واکسن از این محل‌ها بوده است».

 وزیر نفت تکذیب کرد

جواد اوجی، وزیر نفت، هم با حضور در بین خبرنگاران به برخی سؤالات پاسخ داد. او در پاسخ اختصاصی به «شرق» خبر حراج بنزین ایران و فروش زیر قیمت نفت خام را تکذیب کرد و گفت: «این موضوع صحت ندارد و ما طبق قانون مصوب بودجه بنزین را می‌فروشیم». وزیر نفت در پاسخ به اینکه قیمت فروش بنزین صادراتی چقدر است؟ رقمی اعلام نکرد و آن را متفاوت دانست و بیان کرد: «قیمت‌ها مختلف است و چون رقابت بین کشورها در بازار وجود دارد، نمی‌توانیم قیمت را بیان کنیم». اوجی حراج بنزین را تکذیب کرد و مدعی شد: «قیمت ما قیمت فروش بنزین در منطقه است و حراج آن را تکذیب می‌کنم».

از سوژه‌شدن موارد «فان» استقبال می‌کنم

عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، هم یکی دیگر از وزرایی بود که برای پاسخ‌گویی به جمع خبرنگاران اضافه شد. ضرغامی یکی از وزرایی است که عملکردش باعث بروز حواشی پیرامون او در فضای مجازی می‌شود؛ اما او که به دلیل سابقه ریاستش بر صداوسیما با رسانه هم ناآشنا نیست، ظاهرا از این حواشی بدش نمی‌آید و آنها را باعث دیده‌شدن می‌داند. وزیر گردشگری و میراث فرهنگی در پاسخ به سؤال اختصاصی «شرق» درباره ویدئویی که به‌تازگی از او در فضای مجازی منتشر شد و او بی‌محابا سفالی 4500‌ساله را در دست گرفته و مقابل دوربین می‌چرخاند، توضیح داد: «بازدید من از موزه ملی ایران یکی از بازدید‌های مهمی بود که انجام شد. خیلی‌ها نمی‌دانستند بخش عمده آثار تاریخی و ارزشمند ما داخل انبارها و مخازن نگهداری می‌شوند که با این بازدید و انتشارش در فضای مجازی متوجه شدند». 

وزیر گردشگری و میراث فرهنگی ادامه داد: «در موزه ملی ایران سه‌هزار‌و اندی اشیای قیمتی به معرض نمایش گذاشته شده است و 380 هزار قطعه داخل مخزن نگهداری می‌شوند. این حرف نگران‌کننده‌ای است و وقتی مردم به آن دسترسی نداشته باشند؛ یعنی این آثار مدفون شده‌اند». وزیر گردشگری ادامه داد: «بازدید مهمی همراه با رئیس موزه ملی که از باستان‌شناسان بنام و مورد وثوق کارشناسان این حوزه است، داشتم و تصمیماتی برای آینده گرفتیم. در این بازدید برای اطلاع‌رسانی، یکی از سفال‌ها را به دوربین نشان دادم که مردم بدانند این اشیای ارزشمند قابل نمایش نیست». 

ضرغامی با یادآوری دوران ریاستش بر صداوسیما گفت: «زمانی که در صداوسیما مسئولیت گرفتم، آرشیو تصاویر مهر محرمانه خورده بود و کسی به آنها دسترسی نداشت؛ اما در شش ماه اول بسیاری از تصاویری را که مهر محرمانه خورده بود، روانه آنتن کردم که باعث تحول جدی در تصویر تلویزیون شد؛ اما درباره موضوع سفال بگویم که من دستکش به دست داشتم و مراقب بودم». وزیر گردشگری و میراث فرهنگی در پاسخ به اینکه اما در مواجهه با آن سفال 4500‌ساله بی‌ملاحظگی کردید و آن را در دست مقابل دوربین چرخاندید که مورد انتقاد جدی مردم قرار گرفتید، گفت:‌ «یک زمانی کسی جاسوئیچی در دست دارد و آن را می‌چرخاند، فرق دارد با کاری که من کردم. من دو، سه قسمت اطراف سفال را رو به دوربین با احتیاط نشان دادم که انیمیشن فوق‌العاده زیبایی مربوط به 4500 سال قبل بود که با آن فرم خاص و زیبا کنار هم قرار گرفته‌اند». ضرغامی در پاسخ به منتقدان گفت: «متأسفانه برخی به جای اینکه به روح پیام توجه کنند، جوسازی می‌کنند؛ اما برخی کارشناسان مقالاتی نوشتند که اصل توجه به مخزن و اهمیت این آثار باستانی است که برای مردم قابل نمایش نیست». وزیر میراث فرهنگی و گردشگری البته بیان کرد: از این اتفاق و انتشار آن ویدئو در فضای مجازی استقبال می‌کنم. سوژه خوبی بود تا خبر و موضوع دیده شود. نه اینکه عمدا این کار را انجام دهم؛ اما در صفحات مجازی خودم وقتی می‌خواهم حرف جدی بزنم، اگر امور «شوخی» که مخاطب را متوجه کند وجود نداشته باشد، گویا اصلا خبری منتشر نشده است و این اتفاق خوبی بود». او در‌عین‌حال به مردم اطمینان داد همه چیز بر‌اساس مسائل تخصصی و توجه به حفظ آثار باستانی صورت می‌گیرد و مطمئن باشند او وظیفه خود را به‌درستی انجام خواهد داد و مراقب اشیا و آثار باستانی خواهد بود.

 

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها