|

روز قدس، روز هوشیاری و بیداری جهان اسلام است

‌مسئله فلسطین مسئله اول جمهوری اسلامی ایران و جهان اسلام است. به هر حال ملتی مظلوم واقع شده‌اند و باید دبیرکل سازمان ملل بر اساس منشور سازمان ملل حقشان را به آنها برگرداند و تحرک جدی دراین‌باره نشان دهد. اما متأسفانه هیچ تحرکی از سوی سازمان ملل برای رفع این مشکل ندیده‌ایم و به نظر می‌رسد آنها مسئله فلسطین را به فراموشی سپرده‌اند. شورای امنیت سازمان ملل روز سه‌شنبه جلسه‌ای در‌این‌باره برگزار کرده است اما عملا مثل جلسات بی‌شمار دیگر بی‌خاصیت و بی‌نتیجه و بدون الزام قانونی بین‌المللی علیه رژیم صهیونیستی بوده است. اما این موضوع برای جمهوری اسلامی ایران و مردم کشورمان متفاوت است و حمایت از مردم فلسطین همیشه یک اصل انسانی اسلامی برای ماست

عباس گلرو : ‌مسئله فلسطین مسئله اول جمهوری اسلامی ایران و جهان اسلام است. به هر حال ملتی مظلوم واقع شده‌اند و باید دبیرکل سازمان ملل بر اساس منشور سازمان ملل حقشان را به آنها برگرداند و تحرک جدی دراین‌باره نشان دهد. اما متأسفانه هیچ تحرکی از سوی سازمان ملل برای رفع این مشکل ندیده‌ایم و به نظر می‌رسد آنها مسئله فلسطین را به فراموشی سپرده‌اند. شورای امنیت سازمان ملل روز سه‌شنبه جلسه‌ای در‌این‌باره برگزار کرده است اما عملا مثل جلسات بی‌شمار دیگر بی‌خاصیت و بی‌نتیجه و بدون الزام قانونی بین‌المللی علیه رژیم صهیونیستی بوده است. اما این موضوع برای جمهوری اسلامی ایران و مردم کشورمان متفاوت است و حمایت از مردم فلسطین همیشه یک اصل انسانی اسلامی برای ماست. مصداق این امر هم به وفور وجود دارد و ما در طول تاریخ همیشه در کنار مظلوم ایستاده‌ایم و اگر در منطقه اقوام دیگری تحت فشار و ظلم بوده‌اند، مردم ایران از مظلوم حمایت کرده‌اند. امروزه هم مردم فلسطین تحت ظلم و فشارند و حقشان نادیده گرفته شده است و ما باید در کنار آنها بایستیم. موضوع ساده است و تحلیل ساده‌ای دارد. این حمایت، حمایت از مردمی است که حقشان نادیده گرفته شده و ملت و رژیمی جعلی جای آنها را گرفته و سرزمینشان را غصب کرده است.

اخیرا هم شاهد مقوله‌ای تحت عنوان معامله قرن یا همان عادی‌سازی روابط برخی حکام عرب با رژیم جعلی اسرائیل در منطقه هستیم که از این بابت بسیار متأسفیم. البته این عادی‌سازی کشورها و ملت‌های عربی با اسرائیل تلقی نمی‌شود؛ بلکه عادی‌سازی برخی حکام عرب است و بسیاری از کشورهای عربی موافق این عادی‌سازی روابط نیستند. کشورهای مغرب عربی، کشورهای منطقه خلیج فارس، سوریه و شامات هیچ‌گاه موافق عادی‌سازی رابطه با اسرائیل نیستند و همیشه بر آزادسازی قدس شریف و فلسطین تأکید دارند. اما متأسفانه در چارچوب طرح معامله قرن که یک طرح مشکوک بی‌هویت است که در دوره ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا مطرح شد، هیچ حق سرزمینی و بازگشت برای آوارگان فلسطینی و حق آب و خاک برای فلسطینی‌ها قائل نیستند. درواقع طرحی بی‌هویت را مثل شکلاتی برای گول‌زدن یک ملت ارائه داده‌اند. به‌هرحال، برخی حکام عرب با این طرح دنبال عادی‌سازی روابط با اسرائیل در منطقه هستند اما اکثر کشورهای عربی از آن استقبال نکرده‌اند. همچنین کشورهای بزرگ جهان اسلام مثل پاکستان، مالزی و اندونزی هم شدیدا مخالف آن هستند. جمهوری اسلامی ایران هم مخالفت خود را با عادی‌سازی این روابط با صدای بلند اعلام کرده است و معتقدیم این عادی‌سازی راه به جایی نمی‌برد و محکوم به شکست است؛ چراکه ملت فلسطین به شمول همه گروه‌های فلسطینی حتی جنبش فتح مخالف طرح عادی‌سازی روابط با اسرائیل و معامله قرن هستند و در مقابل آن ایستاده‌اند. تأکید دارم دفاع از مردم فلسطین یک مسئله اساسی و وظیفه انسانی و دینی است. امام خمینی روز قدس را به‌عنوان روز هوشیاری و بیداری در مقابل فلسطین اعلام کردند و آخرین روز ماه رمضان را روز قدس نامیدند. برای اینکه همه جهان اسلام به هوش باشند و این روز به فراموشی سپرده نشود. درست است که جمهوری اسلامی ایران طراح این نام‌گذاری است اما در همه دنیا در این روز برای دفاع از مردم فلسطین تظاهرات و راهپیمایی می‌کنند. حتی در قلب آمریکا در نیویورک هم در چنین روزی گروه‌های بشردوستانه و مدافعان حقوق بشر و مردم فلسطین از حقوق آنها پشتیبانی می‌کنند. از این‌رو به مردم فلسطین می‌گوییم ما برای دفاع از این مقوله اسلامی و انسانی و دینی هزینه زیادی داده ایم؛ اما معتقدیم به وظیفه خود عمل کرده‌ایم. این خسارت تاریخی و نقش گفتمانی جمهوری اسلامی برای دفاع از مردم مظلوم فلسطین در تاریخ به یادگار خواهد ماند. مردم فلسطین یقینا می‌دانند ما همیشه کنارشان بوده و هستیم و تا روزی که آنها به حق و حقوق کاملشان برسند، ‌از آنها حمایت خواهیم کرد.

*عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها