|

واکنش فعالان مدنی، سیاسی و حقوقی به حمله ترکیه به کردستان عراق

پرونده سیاه ترکیه در نقض قواعد حقوق بین‌الملل

بیش از صد نفر از افراد سرشناس از‌جمله حقوق‌دانان، وکلای دادگستری، اقتصاددانان، روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی و مدنی در بیانیه‌ای حمله ارتش ترکیه از زمین و هوا به اقلیم کردستان عراق را محکوم کرده و بیانیه‌ای منتشر کردند. در این بیانیه آمده است دولت ترکیه که به دنبال تهاجم روسیه به کشور همسایه خود اوکراین داعیه صلح‌طلبی و میانجیگری برای پایان تجاوز روسیه را دارد، خود همان کاری را انجام می‌دهد که روسیه از دو ماه پیش در اوکراین انجام داده است.

پرونده سیاه ترکیه در نقض قواعد حقوق بین‌الملل

‌شرق: بیش از صد نفر از افراد سرشناس از‌جمله حقوق‌دانان، وکلای دادگستری، اقتصاددانان، روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی و مدنی در بیانیه‌ای حمله ارتش ترکیه از زمین و هوا به اقلیم کردستان عراق را محکوم کرده و بیانیه‌ای منتشر کردند. در این بیانیه آمده است دولت ترکیه که به دنبال تهاجم روسیه به کشور همسایه خود اوکراین داعیه صلح‌طلبی و میانجیگری برای پایان تجاوز روسیه را دارد، خود همان کاری را انجام می‌دهد که روسیه از دو ماه پیش در اوکراین انجام داده است. در این بیانیه آمده است: از طنزهای تلخ روزگار است که کشوری مانند ترکیه که پرونده سیاهی در نقض قواعد حقوق بین‌الملل و حقوق بشر و گروه ضد همه موازین انسانی داعش را دارد، امروز داعیه اعاده صلح و امنیت بین روسیه و اوکراین را دارد؛ در‌حالی‌که خود صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی را به خطر انداخته است.

در این بیانیه آمده است: «شوربختانه این روزها، حقوق بین‌الملل و بنیادی‌ترین اصول و قواعد آن به‌ دست دولت‌های دیکتاتور، قانون‌شکن و متجاسر، مورد هتک و نقض مستمر قرار گرفته و می‌گیرد. در‌این‌میان، دولت ترکیه، هم‌زمان با سرکوب تظاهرات فلسطینی‌ها در مناطق اشغالی، از توجه جهان و جهانیان به مسائل اوکراین سوءاستفاده کرده و بار دیگر، با بی‌شرمی و افسارگسیختگی تمام، با تجاوز به خاک کشور همسایه عراق، حاکمیت، استقلال و یکپارچگی سرزمینی این کشور را از رهگذر یورش گسترده زمینی و هوایی به اقلیم کردستان نقض کرده و مرتکب جنایت تجاوز شده است».

در ادامه این بیانیه نوشته شده است: «امضاکنندگان این بیانیه، با محکومیت شدید این یورش نظامی، نسبت به پیامدهای منفی این دست اقدامات و نقض فاحش اصول بنیادین و قواعد آمره حقوق بین‌الملل مانند منع توسل به زور، ممنوعیت نقض تمامیت ارضی و استقلال سیاسی کشورها به‌مثابه سنگ‌بناهای نظم حقوقی بین‌المللی، هشدار می‌دهند. این اقدامات، صلح و امنیت بین‌المللی را به‌‌عنوان هدف اساسی حقوق بین‌الملل و سازمان ملل متحد به یغما می‌برند. با وجود سیر تکاملی حقوق بین‌الملل به‌ویژه از سده هفدهم به این‌سو، گاه باید نقبی به خود زد و نظرات و آرای به‌اصطلاح منکران حقوق بین‌الملل و از‌جمله گروهی موسوم به «پیروان سیاست زور در روابط بین‌الملل» به سردستگی هگل را محل تأمل مجدد و جدی قرار داد. گویا هگلیسم در عرصه بین‌الملل همچنان پابرجاست و دولت‌های هوادار آن نیز کماکان برقرار!».

در بخشی دیگر از بیانیه آمده است: «از طنزهای تلخِ روزگار است که کشوری مانند ترکیه که پرونده سیاهی در نقض بسیاری قواعد و موازین حقوق بین‌الملل و حقوق بشر و همکاری با گروه سراسر ضد انسانی داعش را دارد، این روزها به محل دیدار نمایندگان اوکراین و روسیه برای نیل به راه‌حلی سیاسی و اعاده صلح و امنیت بین‌المللی تبدیل شده است!».

در پایان این بیانیه تأکید شده است: «هیچ دولتی حق ندارد با ادعای دفاع از امنیت ملی خود، به تمامیت ارضی و حاکمیت سیاسی سایر دولت‌ها تجاوز کند و صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی را تهدید یا به خطر اندازد. رفع نگرانی‌های امنیتی مشروع هر کشور تنها باید از طریق مذاکره و گفت‌وگوی مسالمت‌آمیز، حل‌وفصل شود. بر این پایه، ما با باور به تهدید جدی صلح و امنیت بین‌المللی از طریق اقدامات این‌چنینی و نقض آشکار تمامیت ارضی و استقلال سیاسی کشور همسایه از سوی دولت ترکیه و بایستگی برخورد جدی با آن و رفتارهای مشابه، خواستار محکومیت این اقدام تجاوزکارانه از سوی دولت‌ها و مراجع بین‌المللی و به‌ویژه شورای امنیت سازمان ملل متحد به‌عنوان پاسدار اولیه صلح و امنیت بین‌المللی و اتخاذ رویکردی عمل‌گرایانه از سوی آنها جهت پایان‌دادن به این تهاجم نظامی گسترده و آشکار هستیم. به‌ویژه آنکه این یورش ارتش ترکیه، جان و مال اشخاص غیرنظامی در اقلیم کردستان را هدف قرار داده و باعث ورود خسارات جانی و مالی گسترده در شمال عراق شده است».

 

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها