|

ابراز نگرانی ترکیه از گرانی نان به دلیل حمله روسیه به اوکراین

ترکیه از حمله روسیه به اوکراین اظهار نگرانی می‌کند زیرا عضو ناتو و با روسیه و اوکراین در دریای سیاه هم مرز است.

ابراز نگرانی ترکیه از گرانی نان به دلیل حمله روسیه به اوکراین

به گزارش دویچه وله، پس از حمله روسیه به اوکراین لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا بیش از دو و نیم درصد ارزش خود را از دست داد. ترکیه با روسیه روابط اقتصادی تنگاتنگی دارد. این کشور بخش عمده نفت و گاز خود را از روسیه تامین می‌کند.

ترکیه از حمله روسیه به اوکراین اظهار نگرانی می‌کند زیرا عضو ناتو و با روسیه و اوکراین در دریای سیاه هم مرز است.

آنکارا سالهاست مناسبات پیچیده سیاسی و اقتصادی نزدیکی با روسیه و اوکراین داشته است.

این کشور به‌رغم مخالفت ناتو سیستم‌های ضد هوایی اس۴۰۰ را از روسیه خرید و پهپادهای جنگی بایراکدار۲ را به اوکراین فروخت.

اما مهم‌تر از همه، ترکیه از نظر اقتصادی بسیار به روسیه وابسته است. آنکارا حدود ۴۰ درصد گاز طبیعی و ۲۵ درصد نفت مورد نیاز خود را از روسیه وارد می‌کند.

ترکیه به طور فزاینده‌ای به محصولات کشاورزی روسیه هم وابسته است و گندم، جو، سویا، نخود، تخمه آفتابگردان و ذرت را از روسیه تامین می‌کند.

در سال ۲۰۲۱ ترکیه ۷۰ درصد گندم مورد نیاز خود را از روسیه وارد کرد. بدون آرد تولید شده از گندم روسیه نانوایان ترک نمی‌توانند نان سفید سنتی محبوب خود را تولید کنند حداقل نه با قیمت فعلی.

پس از حمله روسیه به اوکراین در مقابل نانوایی‌ها صف‌ها طولانی شده است به ویژه در مقابل نانوایی‌های ارزان قیمت خالق اکمی Halkekmek زیرا مردم به شدت نگران گران شدن نان هستند.

حمایت ترکیه از اوکراین

اما ترکیه مناسبات گرمی هم با اوکراین دارد. بعد از حمله روسیه به اوکراین اردوغان بلافاصله با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین تلفنی تماس گرفت و اعلام کرد ترکیه از تمامیت ارضی اوکراین حمایت می‌کند.
اشغال اوکراین توسط روسیه می‌تواند پیامدهای منفی برای صنایع نظامی پر رونق ترکیه هم داشته باشد چونکه اوکراین در تامین موتورهای پهپادهای جنگی ترکیه نقش مهمی بازی می‌کند.

کارشناسان نظامی می‌گویند اوکراین ۲۶ فروند از پهپادهای بایراکتار را در اختیار دارد.

چندین هفته پیش از آغاز حمله روسیه به اوکراین مقامات کرملین بارها به ترکیه گوشزد کرده بودند که پهپادهای جنگی Bayraktar TB2 ترکیه نباید به اوکراین فروخته شود.

ولادیمیر پوتین در یکی از تماس‌های تلفنی خود با رئیس جمهوری ترکیه، از به کارگیری هواپیماهای بدون سرنشین ساخت این کشور در منازعات شرق اوکراین گلایه کرده بود.

اوکراین از ترکیه خواست تنگه بسفر و داردانل را به روی کشتی‌های روسی ببندد. این دو تنگه، مسیر مهم کشتیرانی برای گذر از دریای اژه و دریای سیاه هستند. طبق معاهده ۱۹۳۶، کنترل تنگه‌ها در اختیار ترکیه است و آنکارا می‌تواند عبور کشتی‌های جنگی را در زمان درگیری یا تهدید، محدود کند.

ترکیه در ارتباط با درخواست اوکراین واکنش رسمی نشان نداده است اما کارشناسان ترک می‌گویند بستن این تنگه بر کشتی‌های جنگی روسی دیگر تاثیری در سرنوشت تحولات اوکراین نخواهد داشت.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها