|

روز ارتش با نمایش عمومی پهپاد کمان 22 و رونمایی از سامانه موشکی دزفول برگزار شد ‌

اقتدار ستاره‌ها

رئیس‌جمهور: کوچک‌ترین تحرک دشمن از چشمان نیروهای مسلح دور نمی‌ماند

نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران روز گذشته هم‌زمان با روز ارتش، تجهیزات و دستاورد‌های جدید خود را در حوزه رزم زمینی، اعم از توپخانه، زرهی، جنگال (جنگ الکترونیک)، بالگرد، مهندسی رزمی و پهپاد به نمایش گذاشت. این مراسم با حضور سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری، حجت‌الاسلام‌والمسلمین عباس محمدحسنی نماینده ولی فقیه در ارتش، سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، امیر سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش، سردار سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه، امیر سرتیپ محمدحسین دادرس جانشین فرمانده کل ارتش و جمعی از فرماندهان نیروهای مسلح برگزار شد. در این مراسم که به طور هم‌زمان در سراسر کشور برگزار شد، یگان‌های رزمی و زرهی نیروی زمینی ارتش، بالگردهای هوانیروز، جنگنده‌های نیروی هوایی، تسلیحات و سامانه‌های پدافندی نیروی پدافند هوایی و تجهیزات دریایی محمول بر تریلر از جلوی جایگاه رژه رفتند. همچنین بخشی از دستاوردها و تجهیزات بومیِ پهپادی، موشکی، هوایی، دریایی و زمینی در این مراسم در معرض دید عموم قرار گرفتند.

اقتدار ستاره‌ها

زینب همتی: نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران روز گذشته هم‌زمان با روز ارتش، تجهیزات و دستاورد‌های جدید خود را در حوزه رزم زمینی، اعم از توپخانه، زرهی، جنگال (جنگ الکترونیک)، بالگرد، مهندسی رزمی و پهپاد به نمایش گذاشت. این مراسم با حضور سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری، حجت‌الاسلام‌والمسلمین عباس محمدحسنی نماینده ولی فقیه در ارتش، سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، امیر سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش، سردار سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه، امیر سرتیپ محمدحسین دادرس جانشین فرمانده کل ارتش و جمعی از فرماندهان نیروهای مسلح برگزار شد. در این مراسم که به طور هم‌زمان در سراسر کشور برگزار شد، یگان‌های رزمی و زرهی نیروی زمینی ارتش، بالگردهای هوانیروز، جنگنده‌های نیروی هوایی، تسلیحات و سامانه‌های پدافندی نیروی پدافند هوایی و تجهیزات دریایی محمول بر تریلر از جلوی جایگاه رژه رفتند. همچنین بخشی از دستاوردها و تجهیزات بومیِ پهپادی، موشکی، هوایی، دریایی و زمینی در این مراسم در معرض دید عموم قرار گرفتند.

‌‌کوچک‌ترین تحرک دشمن از چشمان نیروهای مسلح دور نمی‌ماند

سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری در جوار حرم امام خمینی (ره) ضمن تبریک این روز به ارتش ایران، طی سخنانی به دشمنان خصوصا اسرائیل هشدار داد:‌ «کوچک‌ترین تحرکی از سوی دشمن از چشمان تیزبین نیروهای مسلح ما مخفی نیست. اسرائیل (رژیم صهیونیستی) بداند کوچک‌ترین تحرک آنها از چشم نیروهای مسلح ما مخفی نمی‌ماند و اگر کوچک‌ترین حرکتی از سوی آنها رخ دهد، مقصد نیروهای مسلح ما مرکز اسرائیل (رژیم صهیونسیتی) خواهد بود و قدرت نیروهای مسلح ما شما را آرام نمی‌گذارد».

رئیس‌جمهوری ادامه داد:‌ «بصیرت ارتش جمهوری اسلامی ایران در بهمن ۵۷ جلوه زیبایی از میثاق با امام بزرگوار از خود به یادگار گذاشت که بهترین جلوه بر بصیرت ارتش است».

رئیسی با بیان اینکه «همراهی با مردم و دفاع از ارزش‌های انقلاب اسلامی در کارنامه ارتش جلوه‌گر است»، گفت: «ارتش جمهوری اسلامی ایران در دفاع مقدس در عملیات‌های مختلف بسیار خوش درخشید. عملیات بیت‌المقدس، عملیات فتح‌المبین، عملیات ثامن‌الائمه و بسیاری از اقداماتی که در جبهه‌های حق علیه باطل توسط ارتش جمهوری اسلامی ایران در زمین، در دریا و در آسمان انجام شد».

وی با اشاره به شهدای ارتش بیان کرد: «چهره‌های نامداری از شهدا که همواره نام آنها زینت‌بخش هر کوی و برزن است و ما به آنها افتخار می‌کنیم زیرا این افراد حماسه‌آفرینی کردند همچنین از خود اخلاص، مردم‌داری، شهامت، شجاعت، صلابت و ایستادگی در مقابله با دشمن را به یادگار گذاشتند».

رئیس‌جمهور تأکید کرد: «شهدای ارتش برای عصرها و نسل‌ها الگوهای ماندگار شدند این حرکات هیچ‌گاه از خاطر ملت ایران محو نخواهد شد و تاریخ همواره این افراد را به‌عنوان افتخارآفرینان کشور و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و ارتش بزرگ ما یاد می‌کنند».

رئیسی با بیان اینکه همکاری و برادری ارتش و سپاه مثال‌زدنی است، اظهار کرد: «نیروهای مسلح ایران توانمندی‌های بسیاری دارند. محوری‌ترین توانمندی این نیروها مخلص، مکتبی، بامهارت و آموزش‌دیده، خطرپذیربودن است که آماده‌اند با هر دشمنی مواجه شوند».

او ادامه داد: «مهم‌ترین مؤلفه قدرت در جمهوری اسلامی، مردم متدین دلداده به خدا هستند، نیروهای مسلح ما آموزش‌دیده، مخلص و انقلابی هستند».

رئیس‌جمهور گفت: «نیروهای مسلح ما بعد از جنگ تحمیلی به بازسازی خود پرداختند و امروز توانمندی نظامی ما در جهان زبانزد است. ارتش، خیلی خوب از فرصت تحریم‌ها برای توانمندشدن استفاده کرد، صنایع نظامی ما در بهترین شرایط قرار دارد و باید از این صنایع در کشور بهره ببریم».

رئیسی با اشاره به اعتراف آمریکا مبنی بر اینکه «در تمام تحریم‌ها و فشارها، فشار حداکثری علیه ایران شکست خورده است»، افزود: «این سرنوشت همه کسانی است که علیه جمهوری اسلامی ایران اقدام کنند. پیام این اقتدار به همه محرومان عالم این است که نیروهای مسلح ما نقطه امید برای مظلومان و مستضعفان در سراسر جهان هستند».

رئیس‌جمهوری در پایان اظهار کرد: «بنده به عنوان خدمتگزار مردم از تمام فرماندهان و نیروهای مسلح تشکر می‌کنم؛ زیرا امروز ارتش جمهوری اسلامی ایران در دل مردم جای دارد و این ارتش تحت فرماندهی معظم کل قوا برای انجام مأموریت‌های محوله آمادگی دارد و این آمادگی برای کشور ما توفیق بسیار بزرگی است که باید برای این توفیق خداوند متعال را همواره شاکر باشیم».

رژه تجهیزات پهپادی، سامانه‌های موشکی و جنگال نیروی پدافند

گفتنی است، نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران هم‌زمان با روز ارتش، تجهیزات و دستاورد‌های جدید خود در حوزه راداری، کشف، سامانه‌های پهپادی، جنگال، انواع موشک‌ها و کنترل فرماندهی را به نمایش گذاشت.

رژه سامانه موشکی «دزفول» در مراسم روز ارتش

هم‌زمان با رژه 29 فروردین در تهران و روز ارتش جمهوری اسلامی ایران، سامانه پدافند هوایی «دزفول» که نمونه ایرانی ساخته‌شده بر اساس سامانه روسی «تور» است، به همراه موشک‌های زمین به زمین فتح 360، لبیک (نقطه‌زن‌شده راکت‌های قبلی) و همچنین سامانه پدافند هوایی «مجید» به نمایش درآمد.

اولین نمایش عمومی پهپاد کمان ٢٢ در  رژه روز  ارتش

همچنین پهپاد چندمنظوره‌ بردبلند و راهبردی کمان ۲۲ نیروی هوایی ارتش برای اولین بار در این مراسم در معرض دید عموم قرار گرفت. «کمان ۲۲» که در تاریخ ششم اسفند ۱۳۹۹ رونمایی شد، اولین پهپاد پهن‌پیکر رزمی ارتش است که از قابلیت حمل انواع محموله با مداومت پروازی بیش از ۲۴ ساعت برخوردار است. گفته می‌شود، این پهپاد، قادر به حمل انواع مهمات و موشک‌های لیزری و هوشمند بوده و از قابلیت‌های شناسایی، مراقبت و جمع‌آوری اطلاعات و عکس‌برداری از اهداف دوردست برخوردار است. همچنین این هواپیمای بدون سرنشین مجهز به محموله‌های رزمی، اپتیکی و جنگال بوده و بر اساس مطالبات عملیاتی نیروی هوایی طراحی شده است.

طبق آنچه گفته شده است، کمان ۲۲ وجه تشابه زیادی با پهپاد MQ-۹ آمریکایی دارد و هم‌اکنون مراحل تست نهایی را می‌گذراند. ارتش جمهوری اسلامی ایران تاکنون از این پهپاد در هدایت، کنترل و نظارت بر منطقه رزمایش‌ها استفاده کرده است.

موشک‌های بالستیک تاکتیکی فتح  ارتش

لازم به ذکر است که موشک‌های بالستیک تاکتیکی فتح، متعلق به نیروی زمینی ارتش برای اولین بار در این مراسم به نمایش درآمد. هرچند پیش‌تر، این موشک وارد سازمان رزم نیروی دریایی سپاه و نیروی زمینی سپاه شده بود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها