|

رسانه‌ها باید از عواقب کنترل‌نکردن خشم حرف بزنند

مشکلات معیشتی بر بسیاری از جنبه‌های دیگر زندگی اثر گذاشته، یکی از آنها خشونت‌های خانگی است که باید آگاهی‌بخشی بیشتری در این زمینه اتفاق بیفتد، محمدرضا ایمانی روان‌شناس اجتماعی و مشاور خانواده به این موضوع اشاره می‌کند که متأسفانه در زمینه خطرات خشونت‌های خانگی رسانه‌ها هم خوب عمل نکرده‌اند تا به ما آموزش دهند کنترل‌نکردن خشونت چه حادثه‌هایی را به بار می‌آورد.

رسانه‌ها باید از عواقب کنترل‌نکردن خشم حرف بزنند

شرق:‌ مشکلات معیشتی بر بسیاری از جنبه‌های دیگر زندگی اثر گذاشته، یکی از آنها خشونت‌های خانگی است که باید آگاهی‌بخشی بیشتری در این زمینه اتفاق بیفتد، محمدرضا ایمانی روان‌شناس اجتماعی و مشاور خانواده به این موضوع اشاره می‌کند که متأسفانه در زمینه خطرات خشونت‌های خانگی رسانه‌ها هم خوب عمل نکرده‌اند تا به ما آموزش دهند کنترل‌نکردن خشونت چه حادثه‌هایی را به بار می‌آورد.

محمدرضا ایمانی روان‌شناس اجتماعی و مشاور خانواده به نقش روان‌شناختی خشونت‌های خانگی و اخبار تلخ در جامعه اشاره می‌کند که این موضوع دو بعد بیرونی و درونی دارد. در بعد بیرونی عواملی وجود دارد که زندگی ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد، مثلا شیوع کرونا باعث اختلالات روانی بسیاری برای مردم شد و مؤلفه‌های مختلف این مسئله را پیچیده‌تر کرد، در واقع ناسازگاری و محدودیت‌ها بیشتر شده است، در همین ایام افراد بسیاری بی‌کار شدند، هزینه‌های اقتصادی بیشتر شده و موارد دیگر که در سطح اجتماعی و خانواده مؤثر بوده، در کنارش خانواده‌ها آموزشی برای رفتار صحیح ندیدند تا رفتار بهتر را در این شرایط انتخاب کنند. در همین ایام کرونا که آموزش مجازی شد و بچه‌ها باید به شکل آنلاین تحصیل می‌کردند، شاهد بودیم که بچه‌های بسیاری به دلیل محرومیت تحصیلی ناشی از عدم تأمین گوشی موبایل و لپ‌تاپ دچار سرخوردگی شدند که خانواده هم چون نمی‌دانست باید چه رفتار صحیحی داشته باشد، شاهد خودکشی فرزند خود بودند که این مسئله جزء تلخ‌ترین اخبار منتشرشده بوده است. در کنارش افراد بسیاری بی‌کار شدند و به دلیل شرایط روحی توان حل مسائل داخل خانه را نداشتند و برای همین میزان خشونت خانگی و دعوا و درگیری افزایش

پیدا کرد. 

در واقع این حجم از کنترل خشونت را فرد در خود نمی‌بیند و منجر به درگیری بین همسر و فرزندان می‌شود. وقتی تمامی خشونت‌ها را فرد دریافت می‌کند باید ببینیم که در جامعه چطور خود را نمایان می‌کند، بنابراین دیگر در یک جامعه، روابط سالم اجتماعی پیدا نمی‌کنیم که کم‌کم این شکل الگویی در ما نهادینه خواهد شد. تعاملات اجتماعی ما دچار عقبگرد شده و همین است که گاهی از خودمان سؤال می‌کنیم چرا آن‌قدر همه عصبانی و ناراحت هستند و در این شرایط نیاز به آرامش و طمأنینه داریم تا کمی با خودمان کنار بیاییم. متأسفانه در این زمینه رسانه‌ها هم خوب عمل نکردند تا به ما آموزش دهند کنترل‌نکردن خشونت چه حادثه‌ای به بار می‌آورد.

وی ادامه می‌دهد: در واقع عادات و رفتار ما تبدیل به فرهنگ خواهد شد و در صورتی که به دلیل عادات و فرهنگ نادرست، آستانه روانی اعضای خانه دچار مخاطره شود، عصبانیت به خرج می‌دهیم و در این مسیر فرزندان ما هم از همین روش برای مراقبت از خود استفاده می‌کنند، در خانواده‌ای که مکانیسم خودکنترلی فعالی ندارد، جملاتی مثل اینکه بلند می‌شوم و می‌کشمت وجود دارد که در ناراحتی‌های فروخورده با رفتار خشن و کتک‌زدن کودک نمود پیدا می‌کند، در نتیجه رفتار ناخودآگاه می‌بینیم که قتل اتفاق افتاده و فرد عزیزترین شخص زندگی خود را کشته است، بنابراین قاتل وقتی به خودش می‌آید که کاملا دیر شده، پس در کلیت نیاز است که به طریق‌های مختلف مهارت‌های لازم برای زندگی خانوادگی را یاد بگیریم.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها