|

آنچه در دیدار ‌ قالیباف با مراجع‌‌ گذشت

ملاقات در قم

شرق: محمد‌باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، برای بررسی وضعیت استان و دیدار با علما و مراجع تقلید به قم سفر کرد. او در ابتدای سفر خود میهمان حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید‌جواد شهرستانی، نماینده آیت‌الله سیستانی بود و با این شخصیت حوزوی دیدار و گفت‌وگو کرد.
دیدار با تولیت آستان حضرت معصومه)س(
او در این سفر به زیارت حرم حضرت معصومه(س) رفت و پس از زیارت با حجت‌الاسلام سعیدی، تولیت آستان دیدار کرد. حجت‌الاسلام سیدمحمد سعیدی در این دیدار گفت: «یکی از افتخارات ما انتخاب شما، آقای رئیسی و آقای اژه‌ای بود که در سه قوه حضور داشته و متحد باشند که نمونه آن را تا‌کنون در سال‌‌های پس از انقلاب نداشتیم و این نکته لازم به ذکر است که دشمنان نمی‌خواهند شما رؤسای قوا با یکدیگر وحدت داشته باشید». تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) معیشت را یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مردم دانست و خاطرنشان کرد: «شورای فرهنگ عمومی کشور طرح‌ها و برنامه‌های خوبی دارد، اما وضعیت مالی آنها خوب نیست که باید در جریان بررسی لایحه بودجه به آن توجه شود». قالیباف هم در این دیدار گفت: «در روز تودیع و معارفه آیت‌الله رئیسی و حجت‌الاسلام اژه‌ای مطرح کردم که ما وظیفه همکاری داشته و محکوم به موفقیت هستیم». رئیس نهاد قانون‌گذاری کشورمان در ادامه با بیان اینکه هماهنگی و همدلی میان قوا کفایت نمی‌کند، اظهار کرد: «این موضوعات باید منجر به هم‌افزایی برای حل مشکلات شود؛ به‌خصوص که مردم در شرایط سخت معیشتی به سر می‌برند».
دیدار با آیت‌الله علوی‌گرگانی
همچنین در ادامه این سفر، رئیس مجلس با آیت‌الله علوی‌گرگانی دیدار کرد که آیت‌الله علوی‌گرگانی در این دیدار گفت: «در‌حال‌حاضر کشور در شرایطی قرار گرفته است که نیاز بسیار به کمک و مساعدت دارد که البته شما به تنهایی نمی‌توانید و همه ما باید به حل آن کمک کنیم. در وهله اول سعی کنید همواره میان مردم باشید؛ یعنی علاوه بر حفظ تقوا، سعی کنید میان مردم باشید. اوایل انقلاب که پیروز شدیم، رؤسایی انتخاب شدند و زمانی که به گرگان رفتم دیدم جلساتی برگزار می‌شود که رؤسای مهم مملکتی هم باید حضور داشته باشند؛ بنابراین تذکر دادیم مسئولان همواره باید در میان مردم باشند تا آنها شما را ببینند، دلگرم شوند و به شما کمک کرده و تنهایتان نگذارند؛ ازاین‌رو به درد‌دل مردم گوش دهید تا بدانید چه می‌خواهند». قالیباف نیز در این دیدار گفت: «بسیار خرسندم بعد از مدت مدیدی که به خاطر رعایت پروتکل‌های بهداشتی ایجاد شده و کم‌توفیق بودیم، توانستیم خدمت حضرت‌عالی برسیم، در غیر این صورت در هر کجا خدمت می‌کردیم، سالی دو نوبت خدمت شما رسیده و از رهنمودها و توصیه‌های شما استفاده می‌کردیم... . در مجلس یازدهم نیروهای انقلابی با یک ترکیب جمعیتی مناسب به
فعالیت می‌پردازند». او در ادامه با بیان اینکه بافت مجلس را اغلب نیروهای جوان تحصیل‌کرده، متدین و مؤمن تشکیل داده‌اند که به مجلس نشاط جوانی توأم با روحیه انقلابی می‌دهند و بخش عمده دیگر نیز مدیران باتجربه گذشته در حوزه اجرائی هستند که شناخت عمیقی از مشکلات کشور دارند، ابراز کرد: در میان نمایندگان مجلس چند وزیر، استاندار، فرماندار، معاونان وزرا و استادان برجسته سابق را داریم؛ لذا در حوزه کارشناسی اقتصادی، فرهنگی، صنعتی و دانش‌بنیان نیروهای بسیار باکیفیت و به‌روزی داریم که فرصت مغتنمی است». قالیباف در ادامه با بیان اینکه جهت‌گیری مجلس بر اساس رهنمودهای رهبر معظم انقلاب به دو موضوع اقتصاد و فرهنگ اختصاص یافته است، یادآور شد: «در مدت کاری مجلس و موضوع نظارتی، طرح‌ها و لوایحی را که در جهت مسائل اقتصادی و فرهنگی است، سرلوحه قرار دادیم. برای مثال در حوزه اقتصادی، موضوع مسکن را در نظر گرفتیم و تلاش کردیم اشکالات مسکن مهر را برطرف کرده و نقاط قوت آن را تقویت کنیم که به‌زودی در این حوزه با همت دولت اتفاقات خوبی خواهد افتاد».
دیدار با آیت‌الله نوری‌همدانی
در ادامه این سفر، قالیباف با آیت‌الله نوری‌همدانی دیدار و گفت‌وگو کرد. آیت‌الله نوری‌همدانی گفت: «توفیق، نعمت بزرگی است که به هر‌کس داده نمی‌شود، ازاین‌رو توفیقی که به شما داده شده، بسیار مهم است؛ به‌خصوص که طبق فرمایش امام(ره) مجلس در رأس امور بوده و امروز شما برای این مهم انتخاب شده‌اید». او ادامه داد: «توجه کنید کاری که می‌کنید برای مردم باشد، در کنار آنها باشید و مشکلاتشان را درک کنید. مردم از بازدیدهای حضوری شما بسیار خوشحال می‌شوند و اخلاق خوب شما با آنها بسیار مهم است که نباید آن را ترک کنید». این مرجع تقلید ادامه داد: «من رسانه‌های داخلی و خارجی را دنبال می‌کنم و می‎‌‌دانم کار شما بسیار مهم است و دشمن نیز در برابر شما صف‌آرایی کرده؛ آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی لحظه‌ای از فکر علیه ما بی‌کار نیستند و ازاین‌رو لحظه‌ای نباید بی‌تفاوت بود». قالیباف هم در این دیدار گفت: «مجلس یازدهم شورای اسلامی از ترکیب خوبی شامل نیروهای جوان، انقلابی، خلاق، تحصیل‌کرده و با رویکردهای دانش‌بنیانی و کارآفرینی در بخش‌های مختلف و جمعی از افراد با‌تجربه در سطوح مختلف مانند کسانی که سابقه وزارت، مدیریت اجرائی، استانداری و فرمانداری دارند، تشکیل شده و این مجلس به لحاظ خلاقیت و تجربه کاری، جزء مجالسی است که نمایندگان با ترکیب خوبی کنار یکدیگر فعالیت می‌کنند». رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه مجلس یازدهم نسبت به مجالس گذشته همواره در برخی موضوعات اساسی اتفاق نظر دارد، اظهار کرد: «البته کار کارشناسی و مباحثه مختلف درباره موضوعات انجام می‌شود که در نهایت اجماع نظر میان نمایندگان وجود دارد». او همچنین بیان کرد: «اکنون کسانی که در خارج از کشور در حال مذاکره با ما هستند، اعم از ۱+۴، شورای امنیت و سازمان ملل و آژانس هسته‌ای، متوجه شده‌اند قانونی در مجلس به تصویب رسیده که به دستگاه دیپلماسی و وزارت امور خارجه استحکام و قدرت برای رویارویی با مذاکره‌کنندگان را می‌دهد».
دیدار با آیت‌الله سبحانی
محمدباقر قالیباف با آیت‌الله جعفر سبحانی نیز دیدار کرد. آیت‌الله سبحانی در این دیدار گفت: «با این وضع ممکن است در 30 سال آینده میانگین جمعیت 75‌ساله شود؛ در‌حالی‌که مملکت باید جوان باشد تا در میدان کار و تولید حاضر شوند و این موضوع صرفا با قانون درست نمی‌شود». این استاد حوزه‌های علمیه در ادامه با اشاره به برخی تنش‌ها در منطقه، بر لزوم روابط مبتنی بر ملایمت و دوستی بین کشورها تأکید کرد. قالیباف هم با اشاره به وظیفه نظارتی مجلس گفت: «نظارت در مجلس فعلی نسبت به قانون‌گذاری اولویت دارد؛ چرا‌که قوانین مستحکمی در مجلس به تصویب رسیده و ابلاغ شده و یک دهه از آن گذشته، اما یا اجرا نشده یا ناقص اجرا شده‌اند که با نظارت آن را پیگیری می‌کنیم». او همچنین با اشاره به طرح تولید مسکن که حدود یک سال روی آن کار شد، یادآوری کرد: «با آغاز به کار دولت جدید، این قانون ابلاغ و ثبت‌نام‌ها از طریق سامانه از روز گذشته آغاز شده است؛ البته مسکن از جنس کار دولتی نیست و می‌خواهیم مردم خودشان وارد کار شده و دولت صرفا زمین را فراهم کرده و تسهیلگری کند. باید شرایطی را فراهم کنیم که سرمایه‌های غیرمولد در حوزه مسکن، مولد شود و به تولید مسکن بینجامد».
دیدار با آیت‌الله جوادی‌آملی
قالیباف در ادامه این سفر با آیت‌الله جوادی‌آملی هم دیدار کرد. آیت‌الله جوادی‌آملی گفت: «آن ایام کوتاهی که حکومت به دست ائمه(ع) بود، آنان مانند یک انسان کامل حکومت کردند. چراکه این مطلب از آموزه‌های خود انبیا و ائمه‌اطهار(ع) است که ابتدا خود را بشناسید و سپس حکومت کنید». او همچنین بیان کرد: «این قوای سه‌گانه مجریه، مقننه و قضائیه کاملا برگرفته از قوای سه‌گانه درونی خود انسان است؛ انسان در درون خود سه قوه اندیشه، انگیزه و نفس لوامه دارد و این سه قوه تحت سایه رهبری یک رهبر یعنی روح انسان و انسانیت او عمل می‌کنند؛ لذا فرمودند خود را بشناس تا تفکیک قوا را درک کنی و سپس کشور را اداره کن و بدانید همه این قوا برای یک پیکرند، آنگاه هر قوه، دیگر قوا را از خود می‌دانند و خود را با او هماهنگ می‌کنند و از اختلاف پرهیز می‌کنند». او با اشاره به لزوم هماهنگی میان قوای سه‌گانه کشور خاطرنشان کرد: «اکنون این هماهنگی میان قوای سه‌گانه کشور وجود دارد و لذا هیچ بهانه‌ای برای عدم رفع مشکلات کشور وجود ندارد».
آیت‌الله جوادی‌آملی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: «مجلس وقتی مجلس حکومت اسلامی است که مانند امیر که خود قانون‌گذار بود اما در بازار حضور پیدا می‌کرد، مجلس باید به بازار و اقتصاد کشور نظارت کامل داشته باشد؛ امیر خود قانون‌گذار بود اما با این حال خود با تازیانه‌ای در دست در بازار می‌گشت و بر اجرای قانون نظارت می‌کرد، نه اینکه بزند بلکه قدرت خود و عاقبت تخلف از قانون را گوشزد می‌کرد». او تأکید کرد: «چون همه قوا اعضای یک حقیقت‌اند هیچ قوه‌ای نمی‌تواند بگویند فلان مشکل یا مسئله کشور به من مربوط نیست. بلکه باید به سهم خود در حل مشکل ورود پیدا کند و به قوای دیگر یاری برساند».
دیدار با آیت‌الله صافی‌گلپایگانی
قالیباف همچنین با آیت‌الله صافی‌گلپایگانی هم دیدار کرد. آیت‌الله صافی‌گلپایگانی در این دیدار گفت: «توجه داشته باشید که همه کارها باید برای جلب رضایت خداوند متعال و خشنودی مردم باشد. اگر نیت انسان در کارهایش خدایی باشد، خداوند متعال هم کمک و یاری خواهد کرد». این مرجع تقلید شیعیان در قسمت دیگری از توصیه‌های خود با اشاره به گرانی سرسام‌آور و مشکلات زیادی که برای مردم پیش آمده است، گفت: «گرانی برای مردم طاقت‌فرسا شده و تحمل آن برای مردم عزیزمان بسیار سخت و مشکل شده است». او تأکید کرد: «بنده بسیار نگران وضعیت اقتصادی و مشکلات مردم هستم. مردم نجیب و شریف کشور ما مستحقّ این وضعیت نیستند». آیت‌الله صافی‌گلپایگانی در قسمت دیگری از بیانات خود تصریح کرد: «توصیه حقیر این است که باید با تمام کشورهای دنیا با عزّت و اقتدار رابطه داشته باشیم. اینکه با بسیاری از کشورها قهر باشیم صحیح نیست و به ضرر مردم عزیزمان است. شما باید با عقلانیت و تعامل سازنده، حقوق ملت را احقاق کنید. امروز یکی از راه‌های اصلاح امور این است که با حفظ منافع کشور و با عزّت، با جهان در ارتباط باشیم که خیلی از مشکلات برطرف خواهد شد».
او در قسمت پایانی این دیدار هم گفت: «امیدوارم عنایات و توجهات حضرت ولی‌عصر عجل‌‌الله‌تعالی فرجه الشریف بر این مملکت و مردم شریف ما مستدام باشد و شما و همکارانتان و کسانی که دوست دارند به مردم خدمت کنند و ناراحتی و غصّه مردم را برطرف نمایند، بر مشکلات فائق آیند و مردم را خوشحال نمایند».
دیدار با نماینده آیت‌الله سیستانی
قالیباف در جریان این سفر یک‌روزه به قم با حجت‌الاسلام سید‌جواد شهرستانی، نماینده آیت‌الله سیستانی نیز دیدار کرد و به گفت‌وگو پرداخت.

شرق: محمد‌باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، برای بررسی وضعیت استان و دیدار با علما و مراجع تقلید به قم سفر کرد. او در ابتدای سفر خود میهمان حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید‌جواد شهرستانی، نماینده آیت‌الله سیستانی بود و با این شخصیت حوزوی دیدار و گفت‌وگو کرد.
دیدار با تولیت آستان حضرت معصومه)س(
او در این سفر به زیارت حرم حضرت معصومه(س) رفت و پس از زیارت با حجت‌الاسلام سعیدی، تولیت آستان دیدار کرد. حجت‌الاسلام سیدمحمد سعیدی در این دیدار گفت: «یکی از افتخارات ما انتخاب شما، آقای رئیسی و آقای اژه‌ای بود که در سه قوه حضور داشته و متحد باشند که نمونه آن را تا‌کنون در سال‌‌های پس از انقلاب نداشتیم و این نکته لازم به ذکر است که دشمنان نمی‌خواهند شما رؤسای قوا با یکدیگر وحدت داشته باشید». تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) معیشت را یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مردم دانست و خاطرنشان کرد: «شورای فرهنگ عمومی کشور طرح‌ها و برنامه‌های خوبی دارد، اما وضعیت مالی آنها خوب نیست که باید در جریان بررسی لایحه بودجه به آن توجه شود». قالیباف هم در این دیدار گفت: «در روز تودیع و معارفه آیت‌الله رئیسی و حجت‌الاسلام اژه‌ای مطرح کردم که ما وظیفه همکاری داشته و محکوم به موفقیت هستیم». رئیس نهاد قانون‌گذاری کشورمان در ادامه با بیان اینکه هماهنگی و همدلی میان قوا کفایت نمی‌کند، اظهار کرد: «این موضوعات باید منجر به هم‌افزایی برای حل مشکلات شود؛ به‌خصوص که مردم در شرایط سخت معیشتی به سر می‌برند».
دیدار با آیت‌الله علوی‌گرگانی
همچنین در ادامه این سفر، رئیس مجلس با آیت‌الله علوی‌گرگانی دیدار کرد که آیت‌الله علوی‌گرگانی در این دیدار گفت: «در‌حال‌حاضر کشور در شرایطی قرار گرفته است که نیاز بسیار به کمک و مساعدت دارد که البته شما به تنهایی نمی‌توانید و همه ما باید به حل آن کمک کنیم. در وهله اول سعی کنید همواره میان مردم باشید؛ یعنی علاوه بر حفظ تقوا، سعی کنید میان مردم باشید. اوایل انقلاب که پیروز شدیم، رؤسایی انتخاب شدند و زمانی که به گرگان رفتم دیدم جلساتی برگزار می‌شود که رؤسای مهم مملکتی هم باید حضور داشته باشند؛ بنابراین تذکر دادیم مسئولان همواره باید در میان مردم باشند تا آنها شما را ببینند، دلگرم شوند و به شما کمک کرده و تنهایتان نگذارند؛ ازاین‌رو به درد‌دل مردم گوش دهید تا بدانید چه می‌خواهند». قالیباف نیز در این دیدار گفت: «بسیار خرسندم بعد از مدت مدیدی که به خاطر رعایت پروتکل‌های بهداشتی ایجاد شده و کم‌توفیق بودیم، توانستیم خدمت حضرت‌عالی برسیم، در غیر این صورت در هر کجا خدمت می‌کردیم، سالی دو نوبت خدمت شما رسیده و از رهنمودها و توصیه‌های شما استفاده می‌کردیم... . در مجلس یازدهم نیروهای انقلابی با یک ترکیب جمعیتی مناسب به
فعالیت می‌پردازند». او در ادامه با بیان اینکه بافت مجلس را اغلب نیروهای جوان تحصیل‌کرده، متدین و مؤمن تشکیل داده‌اند که به مجلس نشاط جوانی توأم با روحیه انقلابی می‌دهند و بخش عمده دیگر نیز مدیران باتجربه گذشته در حوزه اجرائی هستند که شناخت عمیقی از مشکلات کشور دارند، ابراز کرد: در میان نمایندگان مجلس چند وزیر، استاندار، فرماندار، معاونان وزرا و استادان برجسته سابق را داریم؛ لذا در حوزه کارشناسی اقتصادی، فرهنگی، صنعتی و دانش‌بنیان نیروهای بسیار باکیفیت و به‌روزی داریم که فرصت مغتنمی است». قالیباف در ادامه با بیان اینکه جهت‌گیری مجلس بر اساس رهنمودهای رهبر معظم انقلاب به دو موضوع اقتصاد و فرهنگ اختصاص یافته است، یادآور شد: «در مدت کاری مجلس و موضوع نظارتی، طرح‌ها و لوایحی را که در جهت مسائل اقتصادی و فرهنگی است، سرلوحه قرار دادیم. برای مثال در حوزه اقتصادی، موضوع مسکن را در نظر گرفتیم و تلاش کردیم اشکالات مسکن مهر را برطرف کرده و نقاط قوت آن را تقویت کنیم که به‌زودی در این حوزه با همت دولت اتفاقات خوبی خواهد افتاد».
دیدار با آیت‌الله نوری‌همدانی
در ادامه این سفر، قالیباف با آیت‌الله نوری‌همدانی دیدار و گفت‌وگو کرد. آیت‌الله نوری‌همدانی گفت: «توفیق، نعمت بزرگی است که به هر‌کس داده نمی‌شود، ازاین‌رو توفیقی که به شما داده شده، بسیار مهم است؛ به‌خصوص که طبق فرمایش امام(ره) مجلس در رأس امور بوده و امروز شما برای این مهم انتخاب شده‌اید». او ادامه داد: «توجه کنید کاری که می‌کنید برای مردم باشد، در کنار آنها باشید و مشکلاتشان را درک کنید. مردم از بازدیدهای حضوری شما بسیار خوشحال می‌شوند و اخلاق خوب شما با آنها بسیار مهم است که نباید آن را ترک کنید». این مرجع تقلید ادامه داد: «من رسانه‌های داخلی و خارجی را دنبال می‌کنم و می‎‌‌دانم کار شما بسیار مهم است و دشمن نیز در برابر شما صف‌آرایی کرده؛ آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی لحظه‌ای از فکر علیه ما بی‌کار نیستند و ازاین‌رو لحظه‌ای نباید بی‌تفاوت بود». قالیباف هم در این دیدار گفت: «مجلس یازدهم شورای اسلامی از ترکیب خوبی شامل نیروهای جوان، انقلابی، خلاق، تحصیل‌کرده و با رویکردهای دانش‌بنیانی و کارآفرینی در بخش‌های مختلف و جمعی از افراد با‌تجربه در سطوح مختلف مانند کسانی که سابقه وزارت، مدیریت اجرائی، استانداری و فرمانداری دارند، تشکیل شده و این مجلس به لحاظ خلاقیت و تجربه کاری، جزء مجالسی است که نمایندگان با ترکیب خوبی کنار یکدیگر فعالیت می‌کنند». رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه مجلس یازدهم نسبت به مجالس گذشته همواره در برخی موضوعات اساسی اتفاق نظر دارد، اظهار کرد: «البته کار کارشناسی و مباحثه مختلف درباره موضوعات انجام می‌شود که در نهایت اجماع نظر میان نمایندگان وجود دارد». او همچنین بیان کرد: «اکنون کسانی که در خارج از کشور در حال مذاکره با ما هستند، اعم از ۱+۴، شورای امنیت و سازمان ملل و آژانس هسته‌ای، متوجه شده‌اند قانونی در مجلس به تصویب رسیده که به دستگاه دیپلماسی و وزارت امور خارجه استحکام و قدرت برای رویارویی با مذاکره‌کنندگان را می‌دهد».
دیدار با آیت‌الله سبحانی
محمدباقر قالیباف با آیت‌الله جعفر سبحانی نیز دیدار کرد. آیت‌الله سبحانی در این دیدار گفت: «با این وضع ممکن است در 30 سال آینده میانگین جمعیت 75‌ساله شود؛ در‌حالی‌که مملکت باید جوان باشد تا در میدان کار و تولید حاضر شوند و این موضوع صرفا با قانون درست نمی‌شود». این استاد حوزه‌های علمیه در ادامه با اشاره به برخی تنش‌ها در منطقه، بر لزوم روابط مبتنی بر ملایمت و دوستی بین کشورها تأکید کرد. قالیباف هم با اشاره به وظیفه نظارتی مجلس گفت: «نظارت در مجلس فعلی نسبت به قانون‌گذاری اولویت دارد؛ چرا‌که قوانین مستحکمی در مجلس به تصویب رسیده و ابلاغ شده و یک دهه از آن گذشته، اما یا اجرا نشده یا ناقص اجرا شده‌اند که با نظارت آن را پیگیری می‌کنیم». او همچنین با اشاره به طرح تولید مسکن که حدود یک سال روی آن کار شد، یادآوری کرد: «با آغاز به کار دولت جدید، این قانون ابلاغ و ثبت‌نام‌ها از طریق سامانه از روز گذشته آغاز شده است؛ البته مسکن از جنس کار دولتی نیست و می‌خواهیم مردم خودشان وارد کار شده و دولت صرفا زمین را فراهم کرده و تسهیلگری کند. باید شرایطی را فراهم کنیم که سرمایه‌های غیرمولد در حوزه مسکن، مولد شود و به تولید مسکن بینجامد».
دیدار با آیت‌الله جوادی‌آملی
قالیباف در ادامه این سفر با آیت‌الله جوادی‌آملی هم دیدار کرد. آیت‌الله جوادی‌آملی گفت: «آن ایام کوتاهی که حکومت به دست ائمه(ع) بود، آنان مانند یک انسان کامل حکومت کردند. چراکه این مطلب از آموزه‌های خود انبیا و ائمه‌اطهار(ع) است که ابتدا خود را بشناسید و سپس حکومت کنید». او همچنین بیان کرد: «این قوای سه‌گانه مجریه، مقننه و قضائیه کاملا برگرفته از قوای سه‌گانه درونی خود انسان است؛ انسان در درون خود سه قوه اندیشه، انگیزه و نفس لوامه دارد و این سه قوه تحت سایه رهبری یک رهبر یعنی روح انسان و انسانیت او عمل می‌کنند؛ لذا فرمودند خود را بشناس تا تفکیک قوا را درک کنی و سپس کشور را اداره کن و بدانید همه این قوا برای یک پیکرند، آنگاه هر قوه، دیگر قوا را از خود می‌دانند و خود را با او هماهنگ می‌کنند و از اختلاف پرهیز می‌کنند». او با اشاره به لزوم هماهنگی میان قوای سه‌گانه کشور خاطرنشان کرد: «اکنون این هماهنگی میان قوای سه‌گانه کشور وجود دارد و لذا هیچ بهانه‌ای برای عدم رفع مشکلات کشور وجود ندارد».
آیت‌الله جوادی‌آملی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: «مجلس وقتی مجلس حکومت اسلامی است که مانند امیر که خود قانون‌گذار بود اما در بازار حضور پیدا می‌کرد، مجلس باید به بازار و اقتصاد کشور نظارت کامل داشته باشد؛ امیر خود قانون‌گذار بود اما با این حال خود با تازیانه‌ای در دست در بازار می‌گشت و بر اجرای قانون نظارت می‌کرد، نه اینکه بزند بلکه قدرت خود و عاقبت تخلف از قانون را گوشزد می‌کرد». او تأکید کرد: «چون همه قوا اعضای یک حقیقت‌اند هیچ قوه‌ای نمی‌تواند بگویند فلان مشکل یا مسئله کشور به من مربوط نیست. بلکه باید به سهم خود در حل مشکل ورود پیدا کند و به قوای دیگر یاری برساند».
دیدار با آیت‌الله صافی‌گلپایگانی
قالیباف همچنین با آیت‌الله صافی‌گلپایگانی هم دیدار کرد. آیت‌الله صافی‌گلپایگانی در این دیدار گفت: «توجه داشته باشید که همه کارها باید برای جلب رضایت خداوند متعال و خشنودی مردم باشد. اگر نیت انسان در کارهایش خدایی باشد، خداوند متعال هم کمک و یاری خواهد کرد». این مرجع تقلید شیعیان در قسمت دیگری از توصیه‌های خود با اشاره به گرانی سرسام‌آور و مشکلات زیادی که برای مردم پیش آمده است، گفت: «گرانی برای مردم طاقت‌فرسا شده و تحمل آن برای مردم عزیزمان بسیار سخت و مشکل شده است». او تأکید کرد: «بنده بسیار نگران وضعیت اقتصادی و مشکلات مردم هستم. مردم نجیب و شریف کشور ما مستحقّ این وضعیت نیستند». آیت‌الله صافی‌گلپایگانی در قسمت دیگری از بیانات خود تصریح کرد: «توصیه حقیر این است که باید با تمام کشورهای دنیا با عزّت و اقتدار رابطه داشته باشیم. اینکه با بسیاری از کشورها قهر باشیم صحیح نیست و به ضرر مردم عزیزمان است. شما باید با عقلانیت و تعامل سازنده، حقوق ملت را احقاق کنید. امروز یکی از راه‌های اصلاح امور این است که با حفظ منافع کشور و با عزّت، با جهان در ارتباط باشیم که خیلی از مشکلات برطرف خواهد شد».
او در قسمت پایانی این دیدار هم گفت: «امیدوارم عنایات و توجهات حضرت ولی‌عصر عجل‌‌الله‌تعالی فرجه الشریف بر این مملکت و مردم شریف ما مستدام باشد و شما و همکارانتان و کسانی که دوست دارند به مردم خدمت کنند و ناراحتی و غصّه مردم را برطرف نمایند، بر مشکلات فائق آیند و مردم را خوشحال نمایند».
دیدار با نماینده آیت‌الله سیستانی
قالیباف در جریان این سفر یک‌روزه به قم با حجت‌الاسلام سید‌جواد شهرستانی، نماینده آیت‌الله سیستانی نیز دیدار کرد و به گفت‌وگو پرداخت.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها