زیر آسمان فیروزهای
سربهزیری و وارستگی
راحله بابایینژاد: یکم آبان زادروز استاد «محمدعلی کیانینژاد» بود؛ موسیقیدانی که به تعبیر نادر ابراهیمی، خالق یک عاشقانه آرام، «سربهزیری و وارستگی» خصلت نجیبانه اوست. نینواز تمامعیاری که برای فهمیدن و فهماندن موسیقی موزون و دلنشین بار آمده است و بارآمدنش محصول مهرورزی پدر آگاهی است که فرزندش را از همان اوان خردسالی به خواندن آواز و نواختن فلوت در موطنشان «بیرجند» تشویق کرد و همت گماشت.
عجب خاک هنرخیز و هنرپروری دارد این خراسان، گلهای زعفرانی معطرش در ادبیات و موسیقی این مرزوبوم هوش از سر میبرد. همین میل مفرط به یادگیری موسیقی اصیل ایرانی بود که کیانینژاد جوان را در سال ۵۱ به دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران کشاند تا در محضر استادان گرانمایهای همچون «نورعلی برومند» ،«داریوش صفوت» و «هرمز فرهت» به تلمذ موسیقی بپردازد، بعدتر توانست گنجینه هنر بیبدیل خود را در همکاری با ستارگان پرفروغ آسمان موسیقی کشورمان مانند محمدرضا شجریان، شهرام ناظری، ایرج بسطامی، علیرضا افتخاری و... ارزانی بدارد.
عمیقا بر این باورم ارزش و عیار زندگی در زیستن با انسانهایی است که به آن اعتبار و معنا میبخشند بهویژه هنرمندانی که وجودشان بیهمتا و یگانه است و همسنگ هنر به اخلاقیات نیز اهتمام میورزند، زندگی در همسایگی استاد کیانینژاد نیز از جنس همین سرزندگی و سرشار از لطافت بلورین است که حتی در موسم سرد زمستان نیز به گرمی برای پرندگان در حیاط دانه میپاشد. عصرهای تابستان که درختان و گلها را مهربانانه آبیاری میکند، گویی خوبترین عطر جهان در فضا پراکنده میشود. چه هنگامی است به راستی وقتی که استاد نی مینوازد، گنجشکان غوغا کرده و خیابان را روی سر میگذارند، پنجرهها یکی پس از دیگری باز میشوند و جملگی مست از صدای نی استاد که آن را مثل زبان مادریاش بلد است.
استاد کیانینژاد ۶۸سالگیات مبارک.
رقابت «تومان» در بخش مسابقه جشنواره شبهای سیاه تالین
فیلم سینمایی «تومان» ساخته مرتضی فرشباف و به تهیهکنندگی سعید سعدی در اولین حضور بینالمللی خود در بخش مسابقه اصلی بیستوچهارمین جشنواره فیلم شبهای سیاه تالین که از ۲۳ آبان تا ۹ آذر در کشور استونی برگزار خواهد شد، به نمایش درمیآید. این جشنواره معتبر الف جهانی امسال به دلیل شیوع کرونا به صورت حضوری و آنلاین برپا خواهد شد. مرتضی فرشباف در سال ۱۳۹۴ با فیلم «بهمن» نیز در بخش مسابقه اصلی تالین حضور داشته است. عرضه و پخش بینالمللی فیلم «تومان» بر عهده محمد اطبایی (مستقلهای ایرانی) است. میرسعید مولویان، مجتبی پیرزاده، پردیس احمدیه، ایمان صیادبرهانی و حامد نجابت، گروه بازیگران «تومان» را تشکیل میدهند. در خلاصه داستان فیلم نیز آمده است: «داود و عزیز، کارگران کارخانه شیر هستند که برای رسیدن به موقعیت مالی و اجتماعی بهتر، به برندهشدن در شرطبندی مسابقات اسبدوانی و فوتبال، دل بستهاند».
نصب پردههای نقاشی در موزه سینما
سالن تماشاخانه موزه سینما با الهام از سالنهای سینمای دهه ۳۰ و ۴۰ شمسی طراحی و ایجاد شده است. بر همین اساس دستگاه آپارات زغالی مدل پاته (pathe) در این سالن قرار گرفته و فیلم روی پرده سفید به نمایش درمیآید.صندلیهای این سالن بر اساس صندلیهای سینماپالاس (یکی از شاخصترین سینماهای تهران) طراحی شده است. در این سالن گزیدهای از نخستین فیلمهای تاریخ سینمای ایران شامل تصاویر ثبتشده توسط میرزا ابراهیمخان عکاسباشی در ۱۲۷۹، دقایقی از فیلم حاجی آقا آکتور سینما ساخته آوانس اوگانیانس در سال ۱۳۱۲ و دختر لر ساخته اردشیر ایرانی و عبدالحسین سپنتا در سال ۱۳۱۲ به نمایش گذاشته میشود تا مخاطبان موزه و علاقهمندان را هرچه بیشتر با بخشی از تاریخ سینمای ایران آشنا کند. همچنین در این بخش اجازهنامههای نمایش فیلم (سالهای ۱۳۱۰ و ۱۳۳۰)، لیست حقوق کارکنان سینما البرز (سال ۱۳۳۹)، تابلوهای اعلانات مرسوم سینماهای آن دوره، تصاویری از درایوین سینماهای تهران و... وجود دارد. برای آشنایی هرچه بیشتر مخاطبان با حالوهوای سینماهای دهه ۳۰ و ۴۰ تابلو نقاشی رنگ روغن از سالن سینما در این دوره اثر تجارتچی در معرض دید عموم قرار گرفته است.
سربهزیری و وارستگی
راحله بابایینژاد: یکم آبان زادروز استاد «محمدعلی کیانینژاد» بود؛ موسیقیدانی که به تعبیر نادر ابراهیمی، خالق یک عاشقانه آرام، «سربهزیری و وارستگی» خصلت نجیبانه اوست. نینواز تمامعیاری که برای فهمیدن و فهماندن موسیقی موزون و دلنشین بار آمده است و بارآمدنش محصول مهرورزی پدر آگاهی است که فرزندش را از همان اوان خردسالی به خواندن آواز و نواختن فلوت در موطنشان «بیرجند» تشویق کرد و همت گماشت.
عجب خاک هنرخیز و هنرپروری دارد این خراسان، گلهای زعفرانی معطرش در ادبیات و موسیقی این مرزوبوم هوش از سر میبرد. همین میل مفرط به یادگیری موسیقی اصیل ایرانی بود که کیانینژاد جوان را در سال ۵۱ به دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران کشاند تا در محضر استادان گرانمایهای همچون «نورعلی برومند» ،«داریوش صفوت» و «هرمز فرهت» به تلمذ موسیقی بپردازد، بعدتر توانست گنجینه هنر بیبدیل خود را در همکاری با ستارگان پرفروغ آسمان موسیقی کشورمان مانند محمدرضا شجریان، شهرام ناظری، ایرج بسطامی، علیرضا افتخاری و... ارزانی بدارد.
عمیقا بر این باورم ارزش و عیار زندگی در زیستن با انسانهایی است که به آن اعتبار و معنا میبخشند بهویژه هنرمندانی که وجودشان بیهمتا و یگانه است و همسنگ هنر به اخلاقیات نیز اهتمام میورزند، زندگی در همسایگی استاد کیانینژاد نیز از جنس همین سرزندگی و سرشار از لطافت بلورین است که حتی در موسم سرد زمستان نیز به گرمی برای پرندگان در حیاط دانه میپاشد. عصرهای تابستان که درختان و گلها را مهربانانه آبیاری میکند، گویی خوبترین عطر جهان در فضا پراکنده میشود. چه هنگامی است به راستی وقتی که استاد نی مینوازد، گنجشکان غوغا کرده و خیابان را روی سر میگذارند، پنجرهها یکی پس از دیگری باز میشوند و جملگی مست از صدای نی استاد که آن را مثل زبان مادریاش بلد است.
استاد کیانینژاد ۶۸سالگیات مبارک.
رقابت «تومان» در بخش مسابقه جشنواره شبهای سیاه تالین
فیلم سینمایی «تومان» ساخته مرتضی فرشباف و به تهیهکنندگی سعید سعدی در اولین حضور بینالمللی خود در بخش مسابقه اصلی بیستوچهارمین جشنواره فیلم شبهای سیاه تالین که از ۲۳ آبان تا ۹ آذر در کشور استونی برگزار خواهد شد، به نمایش درمیآید. این جشنواره معتبر الف جهانی امسال به دلیل شیوع کرونا به صورت حضوری و آنلاین برپا خواهد شد. مرتضی فرشباف در سال ۱۳۹۴ با فیلم «بهمن» نیز در بخش مسابقه اصلی تالین حضور داشته است. عرضه و پخش بینالمللی فیلم «تومان» بر عهده محمد اطبایی (مستقلهای ایرانی) است. میرسعید مولویان، مجتبی پیرزاده، پردیس احمدیه، ایمان صیادبرهانی و حامد نجابت، گروه بازیگران «تومان» را تشکیل میدهند. در خلاصه داستان فیلم نیز آمده است: «داود و عزیز، کارگران کارخانه شیر هستند که برای رسیدن به موقعیت مالی و اجتماعی بهتر، به برندهشدن در شرطبندی مسابقات اسبدوانی و فوتبال، دل بستهاند».
نصب پردههای نقاشی در موزه سینما
سالن تماشاخانه موزه سینما با الهام از سالنهای سینمای دهه ۳۰ و ۴۰ شمسی طراحی و ایجاد شده است. بر همین اساس دستگاه آپارات زغالی مدل پاته (pathe) در این سالن قرار گرفته و فیلم روی پرده سفید به نمایش درمیآید.صندلیهای این سالن بر اساس صندلیهای سینماپالاس (یکی از شاخصترین سینماهای تهران) طراحی شده است. در این سالن گزیدهای از نخستین فیلمهای تاریخ سینمای ایران شامل تصاویر ثبتشده توسط میرزا ابراهیمخان عکاسباشی در ۱۲۷۹، دقایقی از فیلم حاجی آقا آکتور سینما ساخته آوانس اوگانیانس در سال ۱۳۱۲ و دختر لر ساخته اردشیر ایرانی و عبدالحسین سپنتا در سال ۱۳۱۲ به نمایش گذاشته میشود تا مخاطبان موزه و علاقهمندان را هرچه بیشتر با بخشی از تاریخ سینمای ایران آشنا کند. همچنین در این بخش اجازهنامههای نمایش فیلم (سالهای ۱۳۱۰ و ۱۳۳۰)، لیست حقوق کارکنان سینما البرز (سال ۱۳۳۹)، تابلوهای اعلانات مرسوم سینماهای آن دوره، تصاویری از درایوین سینماهای تهران و... وجود دارد. برای آشنایی هرچه بیشتر مخاطبان با حالوهوای سینماهای دهه ۳۰ و ۴۰ تابلو نقاشی رنگ روغن از سالن سینما در این دوره اثر تجارتچی در معرض دید عموم قرار گرفته است.