|

وزیر خزانه‌داری: مشکلات آمریکا با چین یک شبه حل نمی‌شود

تور اروپایی رئیس‌جمهور ایالات متحده از امروز آغاز می‌شود و این خبر احتمالا یکی از مهم‌ترین خبرهای روز جهان است. اما روزنامه‌ها در سراسر جهان به سوژه‌های دیگر هم توجه نشان می‌دهند. آمریکایی از پایان سفر جانت یلن وزیر خزانه‌داری به چین می‌گویند و از این که این سفر دستاورد چندانی نداشته و تنها یخ روابط دو قدرت اقتصادی جهان را باز کرده است. آنها به فروپاشی دولت در هلند هم توجه کرده اند. پای مهاجرت و سیاست‌های ضد مهاجرتی دولت در میان است.

وزیر خزانه‌داری: مشکلات آمریکا با چین یک شبه حل نمی‌شود
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

سیاست‌هایی که پاسخگوی مشکلات نبوده و در نهایت ائتلاف حزب حاکم را از بین برده و باعث استعفای نخست‌وزیر شده است. اتفاقات اوکراین و … هم که جای خود را دارد. 

برای بریتانیایی‌ها موضوعات مختلفی در صفحه اول روزنامه‌ها و رسانه‌ها مورد توجه است؛ کشف لبنیات و تخم مرغ در مواد غذایی تولیدی برای وگان‌های این کشور که ممکن است دردسرهای فراوانی برای آنها درست کند. اخراج یکی از مجریان مرد بی‌بی‌سی به دلیل پرداخت چند ده هزار پوند به یک نوجوان برای ارسال تصاویر پورن و … گزارش‌هایی از قایق‌های مهاجران غیر قانونی و پناهجویان که در کانال مانش واژگون می‌‌شوند و البته شکست اندی مورای در مسابقات تنیس ویمبلدون و احتمالا وداع او با دنیای تنیس حرفه‌ای.

در روزنامه‌‌های خاورمیانه‌ای پانصد روزه شدن مقاومت اوکراینی‌‌ها مقابل حمله روسها از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. عملیات نجات تانکر نفت یمنی هم از دیگر موضوعاتی است که در این روزنامه‌ها مورد توجه قرار گرفته است. سازمان ملل هم نسبت به این اتفاق واکنش نشان داده و گفته عملیات در حال انجام است. نشت این تانکر می‌تواند فاجعه محیط زیستی به جای بگذارد. حمله به یکی از کلانتری‌های زاهدان در جنوب شرق ایران هم گزارش دیگری در صفحه اول روزنامه‌های خاورمیانه‌ای است.

 

گاردین

هشدار! حضور تخم مرغ و شیر در غذای وگان‌ها

تحقیقات اخیر در محصولات غذایی خاص گیاه‌خواران بریتانیا نشان می‌دهد از هر سه محصول غذایی، یک محصول بر پایه لبنیات و تخم ‌مرغ تولید شده است. 

حالا چرا هشدار؟ هشدار به این دلیل است که تخم‌ مرغ و لبنیات بسیار حساسیت‌زا هستند و در مصرف‌کنندگان خاصه وگان‌ها ممکن است عواقب غم‌انگیزی در حد مرگ داشته باشد. این در حالی است که به محتویات و مواد تشکیل دهنده گاهی توجه نمی‌شود.

محققان هشدار می‌دهند با توجه به این که این محصولات بر پایه تخم مرغ و لبنیات خاصه شیر تولید می‌شوند و روی بسته‌بندی‌‌ها به آن اشاره نمی‌شود، مصرف‌کنندگان با احتیاط بیشتر آنها را خریداری کنند. در واقع خریداران تنها به برچسب خاص گیاه‌خواران توجه می‌کنند و بر اساس رژیم غذایی این محصولات را در سبد خود قرار می‌دهند، اما متوجه نمی‌شوند برخی از آنها بر پایه لبنیات و تخم مرغ تهیه شده اند.

نکته مهم دیگر این است که بسیاری از گیاه‌خواران موسوم به وگان به طور کل از خوردن لبنیات و تخم مرغ با توجه به منشا حیوانی آن صرف نظر می‌کنند. استفاده از برچسب گیاهی روی محصولات حاوی این مواد غذایی بدون اشاره به آنها همچنین نوعی کلاهبرداری اخلاقی هم به حساب می‌آید.

این گزارش باعث شده بازرسان استانداردهای غذایی و دیگر مسئولان نسبت به موضوع حساس شوند و برای جمع‌آوری این محصولات از فروشگاه‌ها و تصحیح آن اقدام کنند. 

 

نیویورک تایمز

وزیر خزانه‌داری: مشکلات آمریکا با چین یک شبه حل نمی‌شود

جانت یلن وزیر خارجه آمریکا پس از دیدار با مقامات چین در کنفرانس خبری شرکت کرده و درباره دستاوردها و چالش‌ها در این سفر به خبرنگاران پاسخ داده است. این کنفرانس در ساختمان سفارت آمریکا در پکن برگزار شده است.

او می‌گوید چالش با چین موضوعی نیست که با این سفر و یک شبه حل شود. در واقع او به صراحت معتقد است سفرش به چین دستاورد خاصی نداشته است، اما به هر شکل توانسته یخ روابط میان دو اقتصاد بزرگ جهان را در حدی باز کند. 

خانم جانت یلن با عنوان وزیر خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا در سفر به چین حدود ۱۰ ساعت با مقامات این کشور ملاقات و گفت‌وگو داشته است. او این دیدارها را مستقیم و نتیجه‌بخش توصیف کرده است که می‌تواند به تثبیت روابط دو کشور کمک کند. یلن در مجموع چهار روز در پکن بوده است و امروز چین را ترک می‌کند.

او در کنفرانس خبری خود و در پاسخ به خبرنگاران گفته دو کشور چین و ایالات متحده اختلافات فراوانی با هم دارند. اما جهان به قدری بزرگ است که هر دو کشور بتوانند پیشرفت کنند و جلو بروند.

دو دولت چین و ایالات متحده بر سر موضوعاتی چون تایوان، تکنولوژی و … مناقشات جدی و فراوانی دارند. چندی پیش هم وزیر خارجه ایالات متحده راهی چین شد تا درباره یکی از جدیدتری‌ن چالش‌ها مثل حضور بالون جاسوسی چین در آسمان آمریکا و البته مسائل دیگر بحث و گفت‌وگو کند.

 

ایندیپندنت

قایق‌های کوچک پناهجویان؛ وحشت در کانال مانش

آنها که واژگونی قایق‌های ساده و ارزان‌قیمت و مملو از سرنشین‌ را در آب‌های مدیترانه و کانال مانش دیده اند، از هولناک بودن این تصویر می‌گویند و از سنگینی نگاه‌های انسان‌های بی‌پناه در حال مرگ. از این گذشته ماموران و نیروهای گاردی که در محل حضور دارند از سنگینی نگاه و درخواست بازماندگان و نجات‌یافته‌ها می‌گویند. 

نجات یافته‌ها و بازماندگان پناه‌جویان غرق شده اغلب از ماموران و مقامات بریتانیایی حاضر در کانال مانش می‌خواهند عزیزان‌شان را پیدا کنند؛ زنده یا مرده؛ چیزی از کسی که تا چند لحظه پیش حضور داشته است و حالا نیست … آنها ناامیدانه التماس می‌کنند و درخواست کمک دارند برای رسیدن به عزیزان‌شان. اما واقعیت این است که گاهی هیچ نشانه‌ای از حضور سرنشینان این قایق‌های واژگون شده پیدا نمی‌شود. معمای بی‌رحمانه‌ای که نیروهای گارد و بازماندگان پناهجویان   با آن دست وپنجه نرم می‌کنند. این اتفاق وحشتناک‌تر از هر رخداد دیگری است.

غرق شدن قایق‌ها و کشتی‌های کوچک حامل مهاجران غیر قانونی و پناهجویان آسیایی و آفریقایی در یکی دو هفته اخیر در آب‌های اروپا و البته فرارسیدن فصل تابستان و اوج گرفتن موج این دست مهاجرت‌ها اروپایی‌ها را بیش از پیش متوجه این موضوع کرده است. 

 

عرب نیوز

۵۰۰ روز مقاومت؛ زلنسکی سلحشوری سربازان را ستود

رئیس‌جمهور اوکراین در پانصدمین روز نبرد با روسیه، روحیه سربازان این کشور را ستود و از مقاومت و تلاش آنها تشکر کرد. او در فایلی ویدئویی که در جزیره‌ مار در دریای سیاه ضبط شده بود، پیام تحسین‌آمیز خود را ارسال کرده است. جزیره مار نماد مقاومت اوکراینی‌‌ها در نبرد ۵۰۰ روزه با روسیه است. 

او در این پیام می‌گوید من از همه کسانی که برای مقاومت اوکراین مایه گذاشته و تلاش کرده اند، تشکر می‌کنم. از هر کس که برای اوکراین قدمی برداشته و جنگیده است، سپاسگزارم. مشخص نیست این فایل ویدئویی در چه تاریخی ضبط شده است. زلنسکی روز شنبه از ترکیه به اوکراین بازگشته است.

جزیره مار یکی از نخستین مناطق در خاک اوکراین بود که در حمله روز ۲۴ فوریه روسیه به این کشور به تصرف نیروهای روس درآمد. روسها می‌خواستند از این جزیره راهی برای تصرف اودسا و دیگر شهرها پیدا کنند که مقاومت و تلاش سربازان اوکراینی جزیره مار را هم از تصرف آنها خارج کرد. 

نه تنها در جزیره مار که در اغلب نقاط از دست رفته اوکراینی‌‌ها موفق شدند نیروهای روسی را به عقب برانند و امروز از فاز ضد حمله بگویند. فازی که ایالات متحده هم با آن همراهی می‌کند و می‌گوید تجهیزات و بمب‌های خوشه‌ای را برای اوکراینی‌ها ارسال خواهد کرد. هرچند وزیر دفاع اوکراین ادعا می‌کند هرگز از بمب‌های خوشه‌ای علیه متجاوزان روس استفاده نخواهد کرد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها