|

اخراج دیپلمات‌های آلمان از روسیه

وزارت خارجه آلمان اعلام کرد بخشی از کارکنان نمایندگی‌های دیپلماتیک برلین در روسیه دوشنبه خاک این کشور را به درخواست مسکو ترک کردند.

اخراج دیپلمات‌های آلمان از روسیه

به گزارش شبکه شرق، وزارت خارجه آلمان بدون اشاره به تعداد، گزارش داد بخشی از کارکنان نمایندگی‌های دیپلماتیک برلین در روسیه دوشنبه (اول مه) خاک این کشور را ترک کردند.

اواخر آوریل، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه در یک شبکه تلویزیونی گفته بود بیش از ۲۰ دیپلمات آلمانی در اقدامی متقابل در پاسخ به اخراج دیپلمات‌های روس از آلمان، از روسیه اخراج خواهند شد.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین هم اخیراً طی نشست خبری در کاخ ریاست‌جمهوری روسیه گفت: اخراج دیپلمات‌های روس از اروپا در راستای دیگر اقداماتی است که باعث تخریب روابط بین کشور‌ها می‌شود، اما بدون پاسخ تلافی‌جویانه باقی نمی‌ماند.

بر اساس بیانیه مطبوعاتی وزارت خارجه آلمان، دولت این کشور در چند هفته گذشته برای کاهش حضور سرویس‌های ویژه روسیه در آلمان با طرف روس تماس‌هایی داشته است. در نتیجه، برخی کارکنان نمایندگی‌های دیپلماتیک روسیه اواسط ماه آلمان را ترک کردند. به ادعای برلین، فعالیت‌های آن‌ها با وضعیت دیپلماتیک مطابقت نداشت.

این وزارتخانه افزود دولت روسیه به نوبه خود خواستار آن شد که تعداد مشابهی از کارکنان نمایندگی‌های آلمان این کشور را در تاریخ اول مه (۱۱ اردیبهشت) ترک کنند. برلین مدعی شد فعالیت آن‌ها با وضعیت دیپلماتیک مطابقت داشت.

پیش‌تر روزنامه آلمانی بیلد به نقل از منابعی گزارش داد ۳۴ دیپلمات از حدود ۹۰ دیپلمات آلمانی در روسیه مجبور به ترک این کشور شدند.

روابط روسیه و آلمان از زمان آغاز جنگ اوکراین به شدت سرد شده در حالی که پیش از این جنگ، آلمان بزرگترین خریدار نفت و گاز روسیه بود.

گفته می‌شود دولت روسیه پنجم آوریل (۱۶ فروردین) به سفیر آلمان در روسیه درباره اقدام تلافی جویانه در رابطه با اخراج دیپلمات‌های روس از برلین اطلاع داده بود.

آلمان به دنبال آغاز جنگ اوکراین، ضمن قطع واردات نفت و گاز روسیه و پیوستن به کارزار تحریمی غرب علیه روسیه، ارائه انواع حمایت‌های تسلیحاتی و اقتصادی از اوکراین را در دستور کار خود قرار داده است.

 

منبع: خبرگزاری دانشجو
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها