|

چهارمین نشتی در خط لوله نورد استریم کشف شد

گارد ساحلی سوئد از کشف چهارمین نقطه نشتی گاز در خط لوله نورد استریم خبر داد.

چهارمین نشتی در خط لوله نورد استریم کشف شد

به گزارش شبکه شرق، پس از شناسایی سه نشتی در خطوط لوله نورد استریم در اعماق دریای بالتیک طی دو روز گذشته، حالا گارد ساحلی سوئد از کشف چهارمین نشتی در این خط لوله انتقال گاز روسیه به اروپا خبر داده است.

جنی لارسون، سخنگوی گارد ساحلی سوئد با ادعای بروز چهارمین نشتی در این خطوط لوله گفته است که دو مورد از این نشتی‌ها در زیرساخت‌های انتقال گاز در منطقه اقتصادی انحصاری سوئد رخ داده و دو مورد دیگر در منطقه اقتصادی دانمارک است.

مقامات دانمارک دوشنبه هفته جاری، افت فشار در هر دو خط لوله نورد استریم یک و ۲ را گزارش کردند. در ادامه مقامات سوئد و دانمارک از وقوع چندین انفجار در زیرساخت‌های انتقال گاز در نزدیکی جزیره بورنهولم خبر دادند. این گزارش‌ها روسیه، آمریکا و سوئد را به سمت این تفکر سوق داد که این نشتی‌ها نتیجه خرابکاری در خط لوله نورد استریم است.

اتحادیه اروپا این حادثه را «اقدام خرابکارانه» خوانده و هشدار داد که «هرگونه اختلال عامدانه در زیرساخت‌های فعال انرژی اروپا، غیرقابل پذیرش بوده و با شدیدترین واکنش ممکن، پاسخ داده خواهد شد.»

از زمان آغاز عملیات ویژه نظامی روسیه در اوکراین در ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ۱۴۰۰)، خطوط لوله نورد استریم در کانون بن‌بست و بلاتکلیفی حوزه انرژی بین مسکو و بروکسل بوده است.

نورد استریم ۲ در سپتامبر ۲۰۲۱ تکمیل شد اما به‌دلیل اینکه آلمان صدور پروانه برای فعالیت این خط لوله را برای مدتی نامعلوم متوقف کرد، هرگز وارد فاز عملیاتی نشد. نورد استریم یک نیز در اواخر آگوست، عرضه گاز خود به اروپا را به دلیل آنچه مشکلات فنی ناشی از تحریم‌های غرب علیه مسکو خوانده شده است، کاهش داد.

به گفته مقامات دانمارک، این خطوط لوله که در حال حاضر هم حاوی گاز فشرده است، تا پایان هفته همچنان نشت خواهد کرد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها