|

شرکت های بزرگ گازی دنیا را بشناسید

در دهه گذشته تقاضا برای مصرف گاز در اروپا و سایر نقاط جهان همواره رو به افزایش بوده است.

شرکت های بزرگ گازی دنیا را بشناسید

در دهه گذشته تقاضا برای مصرف گاز در اروپا و سایر نقاط جهان همواره رو به افزایش بوده است. شرکت های گازی دنیا هر رزو بزرگتر می شوند و سهم بیشتری را از رقبای خود می ربایند.

ایالت متحده بزرگترین تولیدکننده گاز طبیعی است. روسیه، ایران، قطر، چین و کانادا در رده‌های بعدی قرار دارند. در این گزارش از کاماپرس، با 5 شرکت بزرگ گازی دنیا را که 30 درصد از گاز طبیعی تولید شده را به خود اختصاص داده اند، آشنا می‌شویم.

1.گازپروم

شرکت روسی گازپروم، بزرگترین تولیدکننده گاز طبیعی دنیا است. این شرکت به طور متوسط روزانه ۳۶ میلیارد فوت مکعب گاز تولید می‌کند. این مقدار 11 درصد گاز تولید شده جهان است. این شرکت بزرگترین تامین‌کننده گاز کشور پهناور روسیه است و بیش از دو سوم گاز طبیعی کشور را تولید می‌کند.

 شرکت گازپروم سومین تولیدکننده نفت در روسیه نیز است. همچنین دارای بزرگترین توربین‌های گازی و ظرفیت 15 درصد نیروگاه‌های تولید برق است. مالک اصلی این شرکت، دولت روسیه است و بیش از 50 درصد سهام را در اختیار دارد.

2.اگزون موبیل

این شرکت آمریکایی روزانه بیش از 10 میلیارد فوت مکعب گاز طبیعی تولید می‌کند. در دهه اخیر شرکت اگزون موبیل سرمایه‌گذاری هنگفتی در اکتشاف و تولید گاز طبیعی داشته است.

شرکت اگزون آمریکایی در دسته بزرگترین شرکت‌های نفتی دنیا نیز قرار دارد. در میان شرکت‌های گازی و نفتی، بیشترین درآمد ایالت متحده از این کشور تامین می‌شود.

3.CNPC

شرکت CNPC، بزرگترین تولیدکننده و تامین کننده گاز در کشور چین به شمار می‌آید. تولید متوسط روزانه گاز این شرکت حدود 98 میلیون متر مکعب است. این شرکت در حوزه نفت، پتروشیمی و محصولات نفتی نیز فعالیت می‌کند.

 شرکت CNPC سهامدار اصلی شرکت سهامی عام پتروچاینا است. این شرکت انرژی را به شیوه سودآور تامین می‌کند و به مسئولیت‌های اجتماعی و زیست محیطی آن اهمیت می‌دهد.

4.رویال داچ شل

شرکت رویال داچ شل، تولید 2.79 تریلیون فوت مکعب استاندارد گاز طبیعی در سال 2020 را گزارش داد که 838 میلیارد فوت مکعب استاندارد و بیشترین سهم از آسیا را به خود اختصاص داده است. این شرکت در سراسر دنیا به تولید گاز طبیعی می‌پردازد. دفتر مرکزی رویال داچ شل در هلند و بریتانیا ثبت شده است.

34 درصد گاز تولیدی این شرکت از شرق و جنوب شرق آسیا استخراج می‌شود. 32 درصد آن به کشورهای اروپایی اختصاص داده شده و 17 درصد آن از میادین آمریکای شمالی تامین می‌شود. شرکت رویال داچ شل، علاوه برعملیات گاز طبیعی، در زمینه اکتشاف و تولید نفت خام و عملیات پایین دستی از جمله پالایشگاه‌ها وکارخانه‌های پتروشیمی فعالیت دارد.

5.BP

شرکت انگلیسی BP در لندن واقع شده است و یک غول انرژی جهانی در بخش‌های زنجیره ارزش نفت و گاز طبیعی محسوب می‌شود. متوسط تولید روزانه گاز طبیعی این شرکت 7.9 میلیارد فوت مکعب است. شرکت BP از غول‌های تولید گاز طبیعی به شمار می‌آید و تولید گاز طبیعی در سرتاسر جهان، از قاره آمریکا گرفته تا خاورمیانه و آسیای جنوب شرقی را برعهده دارد. شرکت BP در بسیاری از مناطق دنیا به کشف و تولید گاز می‌پردازد و در اکتشاف و تولید نفت نیز فعالیت دارد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها