|

اروپا می‌گوید قدرت گازی پوتین رو به افول است

تلاطم در بازار انرژی، بسته شدن شیر خط لوله انتقال گاز نورد استریم یک به اروپا و تحریم‌های غربی بر روسیه باعث شده ماجراهای پوتین و اوکراین و غرب و گاز دوباره به صفحه اول رسانه‌های جهان باز گردد. روسیه می‌گوید این تحریم‌ها باعث نزدیکی این کشور به آسیا و خاورمیانه شود، غرب هم می‌گوید حنای گازی روسیه هم برای اروپا چندان رنگی نخواهد داشت.

اروپا می‌گوید قدرت گازی پوتین رو به افول است

به گزارش شبکه شرق، از سوی دیگر این مناقشات مصادف شده با ورود لیز تراس به ساختمان شماره ۱۰ داونینگ استریت لندن و بحران هزینه زندگی. خانم تراس می‌‌خواهد هر جور شده این بحران را رفع کند. روزنامه‌های انگلیسی همچنان سرگرم این موضوع هستند.

در صفحه اول روزنامه‌های خاورمیانه‌ای مسئله انرژی و تقابل روسیه و غرب موضوع مهمی است. از آن گذشته آنها به قطع روابط دیپلماتیک ایران و آلبانی هم توجه نشان داده اند و البته به هم رسیدن دو برادر دو قلوی افغان در لندن پس از حضور طالبان در افغانستان و یک سال جدایی …

 

گاردین

 بسته نجات ۱۳۰ میلیارد پوندی تراس برای قبض‌های انرژی

 

نخست‌وزیر انگلیس اقدام فوری برای حل بحران قبض مصرف انرژی را در دستور کار خود قرار داده است. او قرار است بسته نجات ۱۳۰ میلیارد پوندی ارائه دهد تا قبض‌های ۲۵۰۰ پوندی مسدود شود.

موضوع انرژی و هزینه بالای آن مهمترین بحران تراس در آغاز کار خواهد بود. انگلیس در آستانه فصل سرد است؛ کارشناسان بهداشت و درمان هشدار داده اند هزینه بالای زندگی و قبض‌های انرژی شهروندان را وادار خواهد کرد میان تهیه مواد غذایی و گرم شدن یکی را انتخاب کنند. آنها درباره مقاومت کودکان و سالمندان نسبت به سرما هشدار داده اند.

از سوی دیگر تراس می‌خواهد به ممنوعیت حفاری گاز و نفت هم پایان دهد تا به این ترتیب بحران انرژی را رفع کند.

در کنار هم قرار دادن این ایده‌ها می‌گوید تراس با چالش بزرگی برای عملی کردن این ادعا‌ها مواجه خواهد بود؛ چند دستگی میان اعضای حزب محافظه‌کار بریتانیا.

 

 

نشنال

تحریم‌ها روسیه را به شرق متمایل می‌کند

 

رئیس‌جمهور روسیه می‌گوید کشورش تحریم‌های غرب را با نزدیکی به شرق و خاورمیانه شکست خواهد داد. پوتین نمی‌خواهد بازنده جنگ اوکراین باشد. او دنبال فرصت‌های اقتصادی در آسیا است.

او همچنین به کشورهای غربی هشدار داده تعیین سقف قیمت برای بازار انرژی، باعث خواهد شد باقی‌مانده عرضه گاز روسیه به اروپا هم قطع شود. پوتین معتقد است تحریم‌های غربی باعث تلاطم و فشار در بازار انرژی در جهان شده است.

اتحادیه اروپا از مدت‌ها پیش اعلام کرده است کشورهای عضو صرفه‌جویی را در دستور کار خود قرار داده و انرژی ذخیره کرده اند. آنها همچنین با استفاده از روش افزایش مالیات بر برق در دوران اوج مصرف تهدیدهای روسیه را بی‌اثر خواهند کرد.

 

 

 

نیویورک تایمز

اروپا می‌گوید قدرت گازی پوتین رو به افول است

 

زمانی که حمله روسیه به اوکراین آغاز شد، در کنار بحث ارسال تجهیزات تسلیحاتی به اوکراین برای افزایش مقاومت، موضوع دیگری هم مورد توجه دولتمردان و دیپلمات‌های اروپایی قرار گرفت: احتمال قطع گاز ارزان روسیه به اروپا.

از همان زمان مشاوران و دیپلمات‌ها و سیاستمداران اروپایی بحث‌ گاز و انرژی را در دستور کار خود قرار دادند و برنامه‌ها و اید‌ه‌هایی را برای جلوگیری از فشار روسیه در فصل سرد بررسی کردند؛ از ذخیره انرژی و صرفه‌جویی گرفته تا بازگشت به ذغال‌سنگ و انرژی اتمی و قراردادهای جدید.

شیر خط لوله ارسال گاز روسیه به اروپا بارها به بهانه‌های مختلف بسته شده است. همین موضوع باعث شده تا رهبران اروپایی در آخرین واکنش به این اقدام بگویند اروپا نه تنها انتظار چنین رفتاری را از سوی روسیه داشته است که اصلا پذیرفته دوران انتقال گاز روسیه به اروپا به پایان رسیده است.

با این حساب حنای انرژی روسیه برای اروپا دیگر رنگی ندارد و قدرت گازی پوتین در حال ضعیف شدن است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها