|

بودجه نظامی تایوان در بحبوحه تشدید تنش با چین افزایش یافت

چند هفته پس از مانورهای نظامی بزرگ چین در نزدیکی تایوان، این جزیره خودگردان امروز (پنج‌شنبه) یک بودجه نظامی ۱۹ میلیارد دلاری برای سال میلادی آتی ارائه کرده است؛ افزایش دو رقمی شامل اعتبار مالی برای جنگنده‌های جدید هم می‌شود.

 بودجه نظامی تایوان در بحبوحه تشدید تنش با چین افزایش  یافت

به گزارش شبکه شرق، چین پس از سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان به برگزاری بزرگترین مانورهای نظامی خود در نزدیکی تایوان دست زد؛ پکن این جزیره خودگردان را بخشی از قلمروی خود به شمار می‌آورد.

بودجه نظامی کلی که از سوی کابینه تسای اینگ-ون، رئیس‌جمهوری تایوان پیشنهاد شده است، افزایش ۱۳.۹ درصدی سالانه را در نظر گرفته تا بودجه به رقم چشمگیر ۵۸۶.۳ میلیارد دلارتایوان معادل ۱۹.۴۱ میلیارد دلار آمریکا برسد.

این شامل ۱۰۸.۳ میلیارد دلارتایوان دیگر برای جت‌های جنگنده و سایر تجهیزات و همچنین "صندوق ویژه" برای وزارت دفاع است. اداره کل بودجه، حسابداری و آمار تفکیک مشخصی از محل مصرف پول ارائه نکرده است.

این بودجه نظامی برنامه‌ریزی شده، که بی‌سابقه است و باید مورد تایید پارلمان تایوان قرار بگیرد، ششمین سال متوالی رشد هزینه‌های نظامی این جزیره از سال ۲۰۱۷ را نشان می‌دهد. افزایش دو رقمی بودجه در سال ۲۰۲۲ در مقایسه با رشد هزینه‌های دفاعی این جزیره در سال‌های اخیر، افزایش شدیدی را نشان می‌دهد. رشد سالانه از سال ۲۰۱۷ زیر چهار درصد بوده است.

وزارت دفاع تایوان در بیانیه‌ای اعلام کرد که در این بودجه به "تهدید دشمن" توجه کامل شده و معادل ۲.۴ درصد از تولید ناخالص داخلی پیش‌بینی شده تایوان برای سال آینده است.

در این بیانیه آمده است: در مواجهه با گسترش مداوم فعالیت‌های نظامی هدفمند کمونیست‌های چینی در سال‌های اخیر و استفاده عادی از کشتی‌های جنگی و هواپیماهای نظامی برای حمله و ایجاد مزاحمت در دریاها و حریم هوایی اطراف تایوان، ارتش تایوان به اصل آمادگی برای جنگ، بدون روی آوردن به جنگ و دفاع پرتوان از امنیت ملی پایبند است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها