|

حمایت خودورکوفسکی از ارسال تسلیحات بیشتر غرب به اوکراین

سرمایه‌دار روس ساکن تبعید، از غرب خواست یا ارسال تسلیحات به اوکراین را افزایش دهد یا در غیر این صورت با ریسک واگذاری پیروزی در جنگ به نیروهای ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه مواجه شود.

حمایت خودورکوفسکی از ارسال تسلیحات بیشتر غرب به اوکراین

به گزارش شبکه شرق، میخائیل خودورکوفسکی که زمانی ثروتمندترین مرد روسیه به شمار میرفت، اما اکنون مخالف دولت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه بوده و از سال ۲۰۱۵ در تبعید در انگلیس زندگی می‌کند، در مصاحبه‌ای به فایننشال تایمز تصریح کرد که آسیب اقتصادی عظیمی که هر روز به اقتصاد اروپا از طریق افزایش قیمت گاز وارد می‌شود، باید متحدان اوکراین را وادار کند تحویل تسلیحات به اوکراین را تسریع کنند که این به زعم خودورکوفسکی به تسریع پایان دادن به جنگ کمک می‌کند.

 

خودورکوفسکی که زمانی ثروتمندترین چهره تجاری روسیه در سن ۴۰ سالگی بوده در صحبتهایش در فستیوال فایننشال تایمز ویکند، ادعا کرد: "اگر آنها ۵۰ میلیارد دلار سلاح به اوکراین می‌دادند، امروز وضعیت هم برای اوکراین و هم برای پوتین بسیار متفاوت بود. ما فقط باید درک کنیم که برخی شرایط هستند که در آن مساله فقط با زور قابل حل است. اگر از من بپرسید غرب چگونه می‌تواند به اوکراین کمک کند؟ من به شما یک پاسخ یک کلمه‌ای می‌دهم: سلاح."

 

او همچنین گفت، کوتاهی غرب در افزایش تحویل محموله‌های تسلیحات به اوکراین می‌تواند عواقب ناگواری داشته باشد. خودورکوفسکی اظهار  کرد: "با این سطح تحویل محموله‌های تسلیحاتی که اکنون می‌بینیم، اوکراین احتمالا در این جنگ شکست می‌خورد یا می‌تواند شکست بخورد. پوتین این را کاملا درک می‌کند."

 

قیمتهای گاز در اروپا از زمان حمله روسیه به اوکراین در فوریه افزایش یافته است. روز جمعه، روسیه تحویل گاز طبیعی از طریق خط لوله نورد استریم ۱ به اروپا را برای مدت نامعلومی به حال تعلیق درآورد که این باعث وارد شدن فشار شدیدتر بر روند عرضه گاز و بالا بردن انتظارات برای وقوع یک رکود گسترده در اروپا شده است.

 

خودورکوفسکی همچنین به متحدان اوکراین در مورد خطرات ناشی از تعامل یا مذاکره با مسکو هشدار داد.

 

او گفت: زمانی که رهبران غربی می‌گویند ما باید به پوتین اجازه دهیم وجهه خود را حفظ کند، فکر نمی‌کنم این به معنای درک او باشد. من فکر می‌کنم که آنها نسبت به وضعیت دچار سوتفاهم شده‌اند. او فکر می‌کند که باید تا آنجا که ممکن است پیش برود، سپس رهبران غربی را متقاعد کند که باید با او مذاکره کنند تا یک وقفه کوتاه داشته باشد و سپس باز بیشتر پیشروی کند.

 

خودورکوفسکی در پاسخ به این سوال که آیا تحریم‌های اقتصادی اعمال‌شده بر روسیه تأثیر مطلوب داشته است یا خیر، گفت که این افراد (مقامات غربی) باید تمرکز خود را بر امور مالی مسکو متوقف کنند و به جای آن به تأثیرات گسترده‌تر نگاه کنند.

 

او ادامه داد: "کیف پول شما می‌تواند پر از پول باشد اما وقتی در آن صورت هم هیچ کالایی در مغازه‌ها نباشد شما همچنان مثل یک مرد گرسنه خواهید مرد. این دقیقاً همان اتفاقی است که امروز در اقتصاد روسیه، به‌ویژه در حوزه فناوری‌های پیشرفته دارد اتفاق می‌افتد. امروز کارخانه‌های اسلحه‌سازی نمی‌توانند سلاح‌های مدرن و باکیفیت تولید کنند، زیرا تجهیزات الکترونیکی ندارند."

 

این سرمایه دار روس ساکن تبعید ادعا کرد، جنگ و تحریم‌های ناشی از آن باعث فرار شدید مغزها از روسیه شده است که این ظرفیت مسکو برای تهاجم نظامی را به خطر انداخته است. خودورکوفسکی اظهار کرد: "آن متخصصان جوانی که امروز روسیه را ترک می‌کنند و به غرب می‌روند، در واقع علم نحوه توسعه فناوری را با خود می‌برند. و البته این یک ضربه است، نه تنها به اقتصاد پوتین، بلکه به توانایی او برای ادامه جنگ."

 

خودورکوفسکی که سابقه زیادی در انتقاد از پوتین دارد، با ادامه حملاتش به این رئیس جمهور روسیه او را یک "گانگستر" و "مرد مافیا" توصیف کرد. خودورکوفسکی سالها قبل پس از طرح یک سری اظهارات علنی در شکایت از فساد و تلاش برای فروش شرکت نفتی خودش موسوم به شرکت "یوکوس" به شرکت "اکسون موبیل"، از بابت اتهام فرار مالیاتی به زندان محکوم شد. او پس از آزاد شدن از زندان در سال ۲۰۱۴، به انگلیس نقل مکان کرد و اکنون در آنجا در تبعید زندگی می‌کند.

 

خودورکوفسکی این گمانه مبنی بر اینکه مرگ اخیر راویل ماگانوف، رئیس شرکت نفنی لوک اویل روسیه، انگیزه سیاسی داشته را رد کرد. ماگانوف چند روز قبل در اثر سقوط از پنجره طبقه ششم بیمارستانی در مسکو جان باخت.

 

خودورکوفسکی بیان کرد: او به شدت بیمار بود. و همکارانش - آنهایی که من فرصت صحبت با آنها را داشتم - فکر می‌کنند که او واقعاً به دلیل وضعیت بد سلامتش، شانسی برای زنده ماندن خودش متصور نبود.

 

با این حال خودورکوفسی در ارتباط با ترور داریا دوگینا، دختر یک استراتژیست برجسته نزدیک به پوتین، انگشت اتهام را به سمت سرویس‌ امنیتی اف.اس.بی روسیه گرفت.

 

او در مورد ترور داریا دوگینا که در ماه اوت بر اثر انفجار خودروی حامل وی در حومه مسکو رخ داد، گفت: "در حال حاضر تنها کاری که می‌توانیم انجام دهیم گمانه زنی است. این وسیله نقلیه متعلق به آلکساندر دوگین، پدر او و از حامیان سرشناس حمله روسیه به اوکراین بود."

 

خودورکوفسکی ادعا کرد که اگر پوتین تصمیم به متوقف یا کند کردن عملیات نظامی در اوکراین بگیرد، چنین ملی‌گرایان افراطی می‌توانند برای پوتین مشکل ساز شوند به نظر می‌رسد که این اتفاق به احتمال زیاد یک تحریک از سوی سرویس اف.اس.بی باشد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها