|

حمله گسترده ارتش اوکراین / روسیه تکذیب می‌کند

اوکراین خبر از حمله گسترده در جنوب این کشور و پیشروی داده است روسیه اما در مقابل که روسیه آن را تکذیب می‌کند.

حمله گسترده ارتش اوکراین / روسیه تکذیب می‌کند

به گزارش رویترز، اوکراین خبر از حمله گسترده در جنوب این کشور و پیشروی داده است روسیه اما در مقابل که روسیه آن را تکذیب می‌کند.

اوکراین می گوید خطوط روسیه را در چندین نقطه در نزدیکی شهر جنوبی خرسون شکسته است در حالی که کی‌یف می کوشد مناطق جنوبی را از روسیه بازپس گیرد. مسکو نیز می گوید ضد حمله کی‌یف شکست خورده است.

این اقدام کی‌یف پس از چندین هفته بن بست نسبی در منازعه ای صورت می گیرد که هزاران کشته و میلیون ها نفر آواره برجا گذاشته است.

الکسی آرستویچ، مشاور ارشد ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، در این خصوص تصریح کرد: «باید اشاره کنم که امروز خطوط دفاعی (روسیه) ظرف چند ساعت شکسته شد».

وی افزود: نیروهای اوکراینی کشتی‌هایی را که مسکو از آنها برای تأمین مایحتاج نیروهایشان در بخشی از مناطق در کرانه غربی رودخانه دنیپرو در منطقه خرسون استفاده می‌کنند، گلوله‌باران کرده اند.

اما در مقابل وزارت دفاع روسیه اوایل روز دوشنبه اعلام کرد نیروهای اوکراینی برای حمله به مناطق میکولایف و خرسون تلاش کردند اما تلفات قابل توجهی متحمل شدند.

در این بیانیه آمده است: «تلاش تهاجمی دشمن با شکست سنگینی مواجه شد».

وزارت دفاع روسیه مدعی شد که  ارتش روسیه 26 تانک، 23 نفر بر و 9زره پوش اوکراینی را منهدم کره است و دو هواپیمای هجومی از نوع سو25  را سرنگون کرده و بیش از 560 نظامی اوکراینی را کشته است.

 

شرکت‌های آمریکایی مخفیانه به دنبال تجارت با روسیه هستند

روزنامه ینی‌شفق ترکیه به نقل از منابعی آگاه گزارش داد که شرکت‌های آمریکایی از طریق ترکیه به دنبال دورزدن تحریم‌ها و تجارت با روسیه هستند.

 روزنامه «ینی‌شفق» ترکیه مدعی شد شرکت‌های آمریکا مخفیانه به دنبال راهی برای دورزدن تحریم‌ها و تجارت با روسیه هستند.

ینی‌شفق به نقل از محافل تجاری در ترکیه افزود: بسیاری از شرکت‌های آمریکایی که به خاطر آغاز جنگ در اوکراین از روسیه خارج شده بودند، مخفیانه به دنبال راهی برای تجارت با روسیه از طریق ترکیه هستند.

به گفته این منابع، شرکت‌های آمریکایی که به دنبال دورزدن تحریم‌های غرب علیه روسیه هستند به شرکت‌های ترکیه‌ای پیشنهاد می‌دهند که در ازای دریافت مبلغ خاصی (کمیسیون) آنها را در معامله با شرکت‌های روسی شریک کنند.

این منابع آگاه ترکیه‌ای همچنین افزودند: این گونه پیشنهادها در ماه‌های اخیر افزایش یافته و شرکت‌های آمریکایی از مسیر روسیه-ترکیه-دُبی-آمریکا تجارت می‌کنند و از روسیه کالا می‌خرند.

به نوشته ینی‌شفق، بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی که مقر و دفتر اصلی آنها در آمریکاست، به منظور افزایش تجارت، شعبه‌های فرعی خود را در مناطق آزادِ دبی در امارات ایجاد کرده‌اند. شرکت‌های آمریکایی هم که پیشنهاد تجارت مشترک به شرکت‌های ترکیه‌ای می‌دهند، از این شیوه استفاده می‌کنند تا ضرر و زیان و خسارت خود در بازار روسیه را جبران کنند.

با آغاز حمله نظامی روسیه در اوکراین، آمریکا و کشورهای اروپایی به منظور توقف پیشروی ارتش روسیه و حمایت از اوکراین، ضمن ارسال تسلیحات نظامی به ارتش اوکراین، تحریم‌های اقتصادی شدیدی علیه مسکو اعمال کردند و در پی این تحریم‌ها، بسیاری از شرکت‌های آمریکایی و اروپایی فعال در روسیه، از این کشور خارج شدند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها