|

نظرسنجی رویترز/ ایپسوس: کاهش حمایت مردم آمریکا از اوکراین

نظرسنجی رویترز/ ایپسوس، حاکی از کاهش حمایت مردم آمریکا از دخالت این کشور در اوکراین است که به افزایش تورم در داخل آمریکا کمک می‌کند.

نظرسنجی رویترز/ ایپسوس: کاهش حمایت مردم آمریکا از اوکراین

به گزارش صداوسیما و به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی آرتی، این نظرسنجی نشان داد که تورم نگرانی بسیار جدی تری نسبت به بحران اوکراین است؛ در حالی که ۵۸ درصد از آمریکایی‌ها حداقل تا حدودی این مناقشه را دنبال می‌کنند، ۷۵ درصد از نزدیک اخبار مربوط به تورم را پیگیری می‌کنند.

آمریکا هشدار داد هرگونه تلاش روسیه برای انحراف انرژی هسته‌ای اوکراین غیرقابل قبول است
وِدانت پاتِل سخنگوی دستگاه دیپلماسی آمریکا به خبرنگاران گفت «برقی که این نیروگاه تولید می‌کند به حقوق اوکراین مربوط می‌شود و هرگونه تلاش برای قطع تماس‌های این نیروگاه با شبکه اوکراین و به منظور هدایت دوباره برق به سمت مناطق اشغالی غیرقابل قبول است».

به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، وی گفت «هیچ کشوری نباید یک نیروگاه هسته‌ای را به میدان جنگ تبدیل کند و ما با هرگونه اقدام روسیه با هدف منحرف کردن انرژی این نیروگاه یا سوءاستفاده از آن به عنوان یک سلاح مخالفیم».

بنابر اعلام کاخ سفید، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا بامداد پنجشنبه در تماس تلفنی با ولودیمیر زلنسکی همتای اوکراینی خود بار دیگر بر درخواست‌های خود از روسیه تأکید کرد و از روس‌ها خواست از این نیروگاه خارج شوند و به بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه دسترسی دهند.

بونی جینکینز معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور کنترل تسلیحات گفت مسکو مسئول امنیت این نیروگاه است.

 

گفتگوی زلنسکی و بایدن درباره گام‌های بعدی به سوی پیروزی در برابر روسیه
خبرگزاری رویترز اعلام کرد، زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین گفت، او و بایدن، رئیس جمهور آمریکا درباره گام‌های بعدی به سوی پیروزی در برابر روسیه و اهمیت پاسخگو کردن روسیه در برابر جنایات جنگی گفتگو کردند.

 

هشدار اشتباهی حمله هوایی در سوئد
رانندگان در جنوب سوئد به اشتباه هشدار بمباران هوایی دریافت کردند، حادثه‌ای که توسط مقامات حمل و نقل این کشور در چارچوب جنگ در اوکراین جدی تلقی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از استکهلم سخنگوی اداره حمل و نقل ملی سوئد که روز چهارشنبه به دلیل نامعلومی هشدار حمله هوایی صادر کرده بود گفت ما در حال بررسی علل صدور این هشدار هستیم.

این پیام از طریق سیستمی به نام کانال رسانه‌های ترافیکی منتشر شد که امکان دریافت پیام‌های اطلاعات ترافیکی را در ناوبری خودرو از طریق رادیو خودرو فراهم می‌کند.

این پیام در منطقه بلکینگ در جنوب این کشور که محل استقرار یکی از پایگاه‌های اصلی نیروی هوایی سوئد است، پخش شد.

سوئد در اروپا به خاطر کارزار‌های اطلاعاتی عمده‌اش برای جمعیت غیرنظامی در صورت وقوع جنگ در این کشور، با اعلامیه‌هایی که برای هر خانواده توزیع می‌شود در مورد آنچه که باید انجام دهند، متمایز است.

این کشور بیش از دو قرن است که در خاک خود شاهد جنگ نبوده است.

 

اروپا به اقتصاد جهان سومی تبدیل شده است‌
پایگاه اینترنتی شبکه آر تی نوشت: یکی از همکاران ارشد مجله فوربز ادعا کرده است که پیامد تحریم‌های اعمال شده بر روسیه به دلیل درگیری در اوکراین، اروپا را به لحاظ اقتصادی به "جهان سوم جهان غرب" تبدیل کرده است.

کنت راپوزا در مقاله روز سه شنبه خود در نشریه فوربز خاطرنشان کرد: این روز‌ها بازار سهام اروپا با ده واحد عملکرد پایین‌تر از بازار‌های سهام در آمریکا بدترین بازار سرمایه در جهان غرب است. راپوزا تاکید کرد مهم‌ترین عامل به وجود آمدن چنین وضعیتی تحریم‌های انرژی علیه روسیه به عنوان وسیله‌ای برای مجازات این کشور به علت جنگ با اوکراین بوده است. وی افزود: این محدودیت‌ها جهش عظیمی در قیمت کالا‌ها بوجود آورده است که بیشترین آسیب را به اقتصاد اروپا وارد کرده است.

این نویسنده به سرمایه‌گذاران توصیه می‌کند حداقل تا زمانی که اتحادیه اروپا متوجه نشده است چگونه کاهش شدید عرضه انرژی روسیه را جبران کند و پیامد‌های مضر تحریم‌های روسیه را برای این اتحادیه کاهش دهد، در اروپا سرمایه گذاری نکنند.

او نوشت: اگر به زودی آتش‌بس در اوکراین برقرار نشود، این احتمال وجود دارد که اروپا در طی زمستان امسال چنان مستأصل شود و زنجیره‌های تامین در آن اتحادیه چنان با مشکل مواجه شود که چاره‌ای نداشته باشد جز اینکه برخی تحریم‌ها را کاهش دهد یا شرکای غیر عضو اتحادیه اروپا را متقاعد کند که مجددا بر روی کالا‌های روسی و انتقال این کالا‌ها به داخل این اتحادیه برچسب زنند.

راپوزا تاکید کرده است تا زمانی که راه حلی ارائه نشود، اروپا "جهان سوم اقتصاد‌های جهان غرب" باقی خواهد ماند و نوشت که اخیراً یکی از سرمایه گذاران در توییتر وضعیت این قاره را برای وی توصیف کرده است.

این نویسنده همچنین از ولادیمیر سیگنورلی، رئیس شرکت مشاوره آمریکایی برتون وودز ریسرچ خواسته است تا درباره ایده تبدیل شدن اروپا به «جهان سوم اقتصاد‌های غربی» نظر دهد.

سیگنورلی در پاسخ وی اذعان کرد: اروپایی‌ها قطعاً به این سمت می‌روند و شما احزاب سبز‌ها را می‌بینید که همچنان با انرژی هسته‌ای در آلمان مخالف هستند. من آن‌ها را درک نمی‌کنم. کشور‌های اروپایی در مسیر حرکت سریع به سمت استفاده از برنامه انرژی جهان سومی هستند.

 

بائربوک: ذخایر تسلیحاتی آلمان کاهش یافته است
آنالنا بائربوک وزیر امور خارجه آلمان گفت ذخایر نیرو‌های مسلح آلمان در سطحی رو به اتمام است که برلین نمی‌تواند فرایند تحویل تسلیحات به اوکراین را افزایش دهد. او در عین حال گفت برلین در حمایت نظامی خود از کی یِف تزلزل ناپذیر است.

به گفته این مقام، دولت آلمان صندوق ویژه‌ای به مبلغ ۱۰۰ میلیارد یورو برای مقابله با کمبود و حمایت از ارتش آلمان ایجاد کرد تا صنعت نظامی آلمان "نه تنها طی ماه‌های آینده، بلکه طی سال‌های آینده، فعالانه به ارسال مواد به اوکراین همچنان ادامه دهد. "

روز یکشنبه، اولاف شولتس صدراعظم آلمان گفت محموله‌های جدید ارسالی به اوکراین شامل سامانه راداری کبرا و سامانه‌های پدافندی ایریس-تی می‌شود.

در ۲۴ فوریه، روسیه پس از درخواست کمک جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک برای دفاع از خود در برابر نیرو‌های اوکراینی، عملیات نظامی خود را در اوکراین آغاز کرد. وزارت دفاع روسیه اعلام کرد این عملیات تنها زیرساخت‌های نظامی اوکراین را هدف قرار می‌دهد و جمعیت غیرنظامی در معرض خطر نیستند.

در واکنش به این عملیات نظامی، آمریکا و متحدانش تحریم‌های جامعی را علیه روسیه وضع کردند و کمک‌های نظامی، از جمله ارائه تسلیحات مرگبار به اوکراین، را افزایش دادند.

 

نظرسنجی ها از کاهش حمایت مردم آمریکا از اوکراین حکایت دارد
به گزارش پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی آرتی، یک نظرسنجی جدید نشان داده است که پس از گذشت شش ماه از آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین، از هر ده آمریکایی، تقریباً سه نفر درباره ادامه حمایت از کی یف در این مناقشه مطمئن نیستند.

بر اساس نظرسنجی رویترز/ایپسوس که روز چهارشنبه منتشر شد، در حالی که ۵۳ درصد از بزرگسالان آمریکایی با لزوم ادامه حمایت واشنگتن از کی یف "تا زمان خروج تمام نیرو‌های روسیه از سرزمین‌های مورد ادعای اوکراین" موافقند، ۲۸ درصد در این باره نظری ندارند. تردید‌ها در خصوص ادامه ارسال تسلیحات و سایر کمک‌ها به اوکراین به ویژه در میان مستقل‌ها (با ۳۷ درصد) شایع است، در حالی که ۱۸ درصد آمریکایی‌ها از اساس مخالف این محموله‌ها هستند.

این نظرسنجی حاکی از کاهش حمایت از دخالت ایالات متحده با طولانی شدن درگیری است که به افزایش تورم در جبهه داخلی کمک می‌کند. در واقع، اکنون ۴۰ درصد از آمریکایی‌ها با این جمله موافقند که "مشکلات اوکراین به ما مربوط نیست و ما نباید دخالت کنیم. " در ماه آوریل وقتی که همین سوال از آمریکایی‌ها پرسیده شده بود، ۳۱ درصد با جمله مذکور موافق بودند.

علاوه بر این، ۵۹ درصد از پاسخ دهندگان به نظرسنجی، از جمله ۶۹ درصد از جمهوری خواهان، با این جمله موافق هستند که "با توجه به بحران اقتصادی فعلی، ایالات متحده نمی‌تواند از عهده اعطای حمایت مالی به اوکراین بربیاید. " حدود نیمی از آن‌ها (۵۱ درصد) هنوز از ارائه تسلیحات به اوکراین حمایت می‌کنند که نسبت به ماه آوریل (۷۳ درصد) کاهش یافته است. تنها ۲۶ درصد از اعزام نیرو‌های آمریکایی به اوکراین حمایت می‌کنند که از ۳۹ درصد در آوریل، کاهش یافته است.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه کمک نظامی اضافی ۳ میلیارد دلاری به اوکراین را اعلام کرد که بزرگترین بسته تسلیحاتی است که از زمان آغاز نبرد در ماه فوریه برای کی یف در نظر گرفته شده است. ایالات متحده از زمان حمایت از سرنگونی دولت منتخب کی یف در سال ۲۰۱۴، بیش از ۱۵.۵ میلیارد دلار کمک نظامی به اوکراین گسیل کرده است. بخش عمده این کمک (۱۳.۵ میلیارد دلار) طی شش ماه گذشته اعلام شده است.

آمریکایی‌ها در مورد محدود کردن واردات نفت و گاز طبیعی روسیه در صورتی که انجام این کار به معنای پرداخت هزینه‌های بیشتر برای مصرف انرژی شان باشد به دو گروه مساوی تقسیم شده اند، این نظرسنجی نشان داد که ۵۰ درصد حتی به قیمت افزایش قیمت ها، از محدودیت سازی واردات از روسیه حمایت می‌کنند، به طور مشابه، ۴۹ درصد موافقند که تامین گاز برای خانه‌ها و مشاغلشان مهم‌تر از تلاش برای نفوذ در روسیه است. با این حال، تنها ۲۱ درصد موافقند که تحریم‌های ضد روسیه ارزش تأثیری را که در ایالات متحده دارند، ندارد.

این نظرسنجی نشان داد که تورم نگرانی بسیار جدی تری نسبت به بحران اوکراین است. در حالی که ۵۸ درصد از آمریکایی‌ها حداقل "تا حدودی از نزدیک" این مناقشه را دنبال می‌کنند، ۷۵ درصد از نزدیک اخبار مربوط به تورم را دنبال می‌کنند.

 

دو کشتی حامل غلات بندر اودسا را ترک کردند
به گزارش خبرگزاری آناتولی از آنکارا، وزارت دفاع ترکیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد این دو کشتی در چارچوب توافق تامین امنیت صادرات غلات اوکراین، بندر اودسا را ترک کردند.

در این بیانیه آمده است فرایند تحویل غلات طبق روال گذشته ادامه دارد.

۲۲ ژوئیه گذشته ترکیه و روسیه و اوکراین تحت نظارت سازمان ملل در نشستی در استانبول سند تضمین امنیت صادرات غلات از بنادر اوکراین را امضا کردند.

 

امیدواری گروسی به دسترسی به نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا
به گزارش خبرگزاری رویترز از پاریس گروسی در پاسخ به سوالی درباره موفقیت احتمالی در مورد دسترسی آژانس بین المللی انرژی اتمی به بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا، پاسخ داد که این چشم انداز بسیار نزدیک و محتمل است.

وی در ابتدای هفته اعلام کرده بود احتمالا طی چند روز آینده پس از پایان مذاکرات با طرف‌های درگیر مختلف، بازدید از نیروگاه زاپوریژیا صورت گیرد.

این نیروگاه در هفته‌های اخیر هدف حملاتی بوده است که مسکو و کی یف مسئولیت آن را رد کرده اند. جامعه بین المللی از این حملات به شدت نگران است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه هفته گذشته به بازرسی آژانس بین المللی انرژی اتمی از نیروگاه زاپوریژیا، بزرگترین نیروگاه از چهار نیروگاه اوکراین، در سواحل دنیپر چراغ سبز نشان داد.

 

بیانیه وزارت دفاع روسیه درباره انهدام ۵ هواپیمای اوکراینی و کشته شدن شماری از نظامیان این کشور
به گزارش پایگاه اینترنتی اسپوتنیک عربی، وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: نیروی هوایی روسیه با تسلیحات بسیار دقیق پایگاه نظامی «میرگورود» در منطقه پولتاوا را هدف حمله قرار داد که طی آن ۵ فروند هواپیمای جنگی نیروی هوایی اوکراین مورد اصابت قرار گرفت. در این حمله یک فروند سوخو ۲۷ و یک سوخو ۲۴ به طور کامل منهدم شد و دو فروند هواپیمای سو ۲۷ و یک فروند سو ۲۴ نیز به شدت آسیب دیدند. در همین حال تلفات نیروی انسانی دشمن به ۳۰ نفر از ملی‌گرایان افراطی اوکراینی رسید.

وزارت دفاع روسیه همچنین انهدام پست فرماندهی تمرکز نیرو‌های اوکراینی کاخوفکا در منطقه نیکولایف را با یک حمله بسیار دقیق که منجر به کشته شدن ۶۴ نظامی اوکراینی شد، تأیید کرد.

در بیانیه وزارت دفاع روسیه همچنین آمده است: در نتیجه حمله مستقیم با موشک اسکندر به مقر نظامی در ایستگاه راه آهن چاپلینو در منطقه دنیپروپتروفسک، بیش از ۲۰۰ سرباز ذخیره نیرو‌های مسلح اوکراین کشته شدند و ۱۰ یگان از تجهیزات نظامی آن‌ها منهدم شد.

 

روسیه تایید کرد که در حمله به ایستگاه راه آهن نظامیان اوکراینی را هدف قرار داده است
به گزارش خبرگزاری فرانسه از مسکو، وزارت دفاع روسیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد روز چهارشنبه بر اثر شلیک یک فروند موشک اسکندر، یک قطار نظامی در ایستگاهی در منطقه دنیپروپتروفسک هدف قرار گرفت که بر اثر آن بیش از دویست نیروی ذخیره نظامی ارتش اوکراین کشته شدند.

بنا به اعلام وزارت دفاع روسیه این قطار در مسیر حرکت به سوی مناطق جنگی در شرق اوکراین قرار داشت.

 

مختل شدن روند انتقال برق و فعال شدن سامانه‌های ایمنی در نیروگاه زاپوریژیا اوکراین
خبرگزاری رویترز در خبری فوری اعلام کرد، سامانه‌های ایمنی در نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا اوکراین پس از اختلال در انتقال برق در منطقه فعال شدند.

 

سازمان ملل از پوتین خواست حملات خود را به اوکراین متوقف کند
به گزارش خبرگزاری فرانسه از ژنو، میشل باشله در کنفرانسی مطبوعاتی که به مناسبت پایان دوران فعالیتش به عنوان کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل برگزار شد اشاره‌ای کوتاه هم به جنگ اوکراین داشت.

وی گفت: از رییس جمهور روسیه میخواهم به حمله به اوکراین پایان دهد و نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا نیز باید فورا در وضعیت غیرنظامی قرار گیرد.

باشله خاطر نشان کرد بر اساس گزارش‌های کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل طی جنگ شش ماهه در اوکراین دستکم پنج هزار و پانصد غیرنظامی کشته و حدود هشت هزار نفر نیز زخمی شده اند.

وی افزود: تاکنون شش ماه از حمله روسیه به اوکراین می‌گذرد و طی آن حدود شش میلیون و هشتصد هزار نفر از مردم این کشور مجبور به ترک خانه‌های خود شده اند.

 

روسیه ایستگاه راه آهن چاپلینو در منطقه دنیپروپتروفسک اوکراین را هدف قرار داد
خبرگزاری رویترز در خبری فوری به نقل از وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، روسیه ایستگاه راه آهن چاپلینو در منطقه دنیپروپتروفسک اوکراین را هدف قرار داده است.

 

زلنسکی: دنباس و شبه جزیره کریمه را با هر هزینه‌ای پس می‌گیریم
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، ولودیمیر زلنسکی در سخنرانی خودش به مناسبت سی و یکمین سالگرد جدا شدن از شوروی سابق، به پیروزی در جنگ با روسیه متعهد شد و افزود: حاکمیت اوکراین را به دنباس و شبه جزیره کریمه با هر هزینه‌ای باز خواهیم گرداند.

زلنسکی افزود: هیچ توافقی را که به مسکو اجازه بدهد دستاوردی در خاک اوکراین داشته باشد، نخواهیم پذیرفت. کی‌یف درباره صلح سخن می‌گفت، اما هم اکنون از پیروزی سخن می‌گوید.

 

مدودوف: امکان ندارد روسیه با حضور ناتو در اوکراین موافقت کند
نائب رئیس شورای امنیت روسیه تاکید کرد: ممکن نیست روسیه با تقویت حضور ناتو در اوکراین موافقت کند.

به گزارش پایگاه اینترنتی روسیا الیوم، دیمیتری مدودوف گفت: عملیات ویژه روسیه در اوکراین پیشگیرانه بود تا سران جسور طرف مقابل در ناتو، زمانی به فکر حمله به روسیه نباشند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها