|

کم‌بارش‌ترین سال ایران در ۸۶ سال گذشته/ کمبود بارندگی کشور جبران شد؟

امسال کم بارش‌ترین سال در ۸۶ سال گذشته در ایران بوده است.

کم‌بارش‌ترین سال ایران در ۸۶ سال گذشته/ کمبود بارندگی کشور جبران شد؟

به گزارش شبکه شرق، معاون مجامع، توسعه مدیریت و پشتیبانی شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان اینکه امسال کم بارش‌ترین سال در ۸۶ سال گذشته بوده است گفت: در مدیریت مصرف باید خیلی کار کنیم و شاه کلید عبور از شرایط حاضر و پیشگیری از شرایط بحرانی فردا، مدیریت مصرف است.

مهدی دانشگر، معاون مجامع، توسعه مدیریت و پشتیبانی شرکت مدیریت منابع آب ایران اظهار کرد: تغییر اقلیم موضوع به اثبات رسیده‌ای است که در کشور ما بیشتر خودش را نشان می‌دهد و بایستی برای تغییر اقلیم اقدامات لازم را انجام دهیم.

او با بیان اینکه آورد آبی بارش‌های اخیر در کشور ۲۰ میلیارد متر مکعب بوده است گفت: ممکن است این بارش‌ها ما را به اشتباه بیندازد و تصور کنیم از بحران عبور کرده‌ایم در حالی که به هیچ وجه اینگونه نیست.

دانشگر با تاکید بر اینکه مدیریت منابع آب کشور، حلقه‌ای به هم پیوسته و جدایی ناپذیر است افزود: متاسفانه امسال ۲۵ درصد افت بارش نسبت به نرمال داشته‌ایم. در سه سال گذشته نیز به ترتیب ۱۴، ۱۸ و ۳۷ درصد بارش‌ها نسبت به نرمال کاهش داشته است.

معاون مجامع، توسعه مدیریت و پشتیبانی شرکت مدیریت منابع آب ایران تصریح کرد: ورودی سدها از ابتدای سال آبی جاری ۱۸ درصد نسبت به سال گذشته و ۳۵ درصد نسبت به متوسط پنج ساله کاهش داشته است.

او با بیان اینکه امسال وارد چهارمین سال خشکسالی شده‌ایم گفت: امسال متوسط بارش در استان مرکزی ۲۷۰ میلی متر بوده و چهار سال اخیر به عنوان خشک‌ترین سال‌های استان مرکزی به ثبت رسیده است.

دانشگر اضافه کرد: ما در مدیریت منابع آب کشور به لحاظ علمی و با بهره‌گرفتن از آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا، هر آنچه که لازم بوده را انجام داده‌ایم. هماهنگی در مدیریت آب و برق، انتقال آب از دریا، بحث آب‌های ژرف و استفاده صحیح از پساب در مسیر درستی دنبال می‌شود.

او با بیان اینکه مجموعه وزارت نیرو از بدنه کارشناسی فوق العاده قوی برخوردار است گفت: اگر همه اقدامات به درستی انجام شود، نتیجه بسیار خوبی بدست خواهیم آورد ولی در مقابل، اگر مدیریت مصرف را اصلاح نکنیم، وضع همین خواهد ماند.

معاون مجامع، توسعه مدیریت و پشتیبانی شرکت مدیریت منابع آب ایران اضافه کرد: تا زمانی که متوسط روزانه استفاده از آب در کشور ۲۵۰ لیتر است همین وضع را خواهیم داشت. در دنیا کشورهایی داریم که مصرف زیر ۱۰۰ لیتر دارند و باید آنها را الگو قرار دهیم.

دانشگر با تاکید بر تامین آب صنایع از پساب گفت: آب تامین شده از پساب‌ها، آب پایدار است چراکه تحت هر شرایطی همیشه پساب را داریم. قانون گذار و مجموعه وزارت نیرو با اجرای بند «ع» تبصره «۸» به صنایع خدمت می‌کنند و ما از بدنه اجرایی استان انتظار داریم در کنار ترویج فرهنگ مصرف آب، موضوع ترویج فرهنگ تامین آب صنایع از پساب را تبیین کنند.

کمبود بارندگی نسبت به شرایط نرمال

داده‌های سازمان هواشناسی نشان می‌دهد با وجود افزایش قابل توجه بارش‌ها طی اسفندماه اما کشور نسبت به شرایط نرمال با کمبود بارش روبروست.

بر اساس داده‌های سازمان هواشناسی، طی هفت روز گذشته منتهی به ۱۲ اسفندماه، کشور به‌طور میانگین ۱۶.۷ میلیمتر بارش دریافت کرده که این میزان در بلندمدت ۷.۶ میلیمتر است بنابراین ۱۲۱ درصد بارش بیشتر در این بازه زمانی دریافت شده است.

از ابتدای ماه جاری منتهی به ۱۲ اسفندماه به‌طور میانگین  ۲۰.۹ میلیمتر بارش ثبت شده در حالی که میزان آن در بلندمدت ۱۱.۶ میلیمتر است. در نتیجه ۷۹.۸ درصد با افزایش بارش نسبت به بلند مدت روبرو بوده‌ایم.

از ابتدای زمستان تا ۱۲ اسفندماه به‌طور میانگین ۶۶.۸ میلیمتر بارش در کشور ثبت شده که نسبت به میانگین بلند مدت(۸۱.۱ میلیمتر) با کاهش ۱۷.۶ درصدی بارش روبرو هستیم.

از ابتدای سال جاری تا ۱۲ اسفندماه به‌طور میانگین ۱۰۰.۱ میلیمتر بارش ثبت شده این در حالیست که میانگین بارش در بلندمدت ۱۴۰.۱ میلیمتر است که کاهش بارش ۲۸.۶ درصدی را نشان می‌دهد.

جدول اطلاعات پهنه‌ای بارش‌ استان‌ها از ابتدای سال آبی جاری (اول مهرماه) نشان می‌دهد تنها استان‌های سیستان و بلوچستان، کردستان، گلستان و مازندران نسبت به دوره بلندمدت بارش بیشتری دریافت کرده‌اند که این میزان برای سیستان و بلوچستان ۱۵.۵ درصد، گلستان ۹.۶ درصد و مازندران ۵.۹ درصد و کردستان ۰.۵ درصد است.

بارندگی در سایر استان‌ها  کمتر از حد نرمال بوده است و در این زمینه هرمزگان بدترین وضعیت را تجربه می‌کند، چراکه ۶۶.۱ درصد کمتر از حد نرمال طی سال آبی جاری بارش دریافت کرده است.

استان تهران نیز از جمله استان‌هایی است که با کم‌بارشی روبرو بوده است. در حالی که میانگین بارش تهران در بلندمدت ۱۴۸.۴ میلیمتر است، تهران تنها به‌طور میانگین، ۹۸.۴ میلیمتر بارش دریافت کرده است که نشان‌دهنده کاهش ۳۳.۷ درصدی بارش در این استان است.

منبع: ايسنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها