|

۱۰ راز موفقیت در ازدواج و خانواده بر اساس تحقیقات مرکز مشاوره روانشناسی

خانواده به عنوان یک سیستم اجتماعی و فرهنگی بسیار مهم تلقی می شود که به وسیله ی آن اشکال مختلفی از ارتباط بروز می کند. اعضای این سیستم با هم رابطه ای عمیق و چند لایه دارند خانواده سیستم ارتباطی است که با روابط دوستی و روابط کاری متفاوت است. موفقیت در ازدواج وابسته به میزان آمادگی افراد برای ازدواج و درک واقع بینانه ی آنها از روابط زوجی است. زندگی مشترک مرحله ای از زندگی انسان است که صبوری ، مهربانی ،گذشت ،احترام متقابل ،همدلی و غیره را شامل می شود. برای موفقیت در رابطه و خانواده نکات کلیدی زیر را در نظر داشته باشید.

۱۰ راز موفقیت در ازدواج و خانواده بر اساس تحقیقات مرکز مشاوره روانشناسی

 

 

استرس در خانواده را مدیریت کنید.

خانواده ها  اغلب با  موانع و استرس هایی نظیر  مشکلات اقتصادی،  رفتار کودکان و نظم و ترتیب و جنگ و دعوای آن ها، نرسیدن زن و شوهر به یکدیگر،  سهیم نشدن در مسئولیت های موجود در خانواده، ارتباط با فرزندان، عدم توجه به خود، احساس گناه بخاطر دست نیافتن به موفقیت های بیشتر ، وجود مشکل در امور زناشویی ،تفریح نداشتن افراد خانواده با یکدیگرو مشغله ی زیاد اشاره کرد. مطالعات روی بهترین مرکز مشاوره روانشناسی نشان می دهد به طور حتم هر کدام از استرس های بالا می تواند عامل مؤثری در راه اندازی یا تشدید دیگر استرس ها در محیط خانواده شده و تعامل های افراد را مورد تأثیر قرار دهد ولی به طور معمول آگاهی از استرس ها و استفاده ی بهینه از عامل زمان برای ارتباط بهتر و اولویت بندی نیازها در خانواده و همچنین توجه به خودهمسر و تعیین مسئولیت ها و تعریف نقش ها همگی به نوعی می تواند استرس را در خانواده تعدیل و موجب عملکرد بهتر در روابط شود.

 

نقاط قوت و ضعف رابطه را بشناسید.

به اشتراک گذاشتن نقاط قوت و ضعف رابطه و حیطه هایی که نیاز به تقویت و رشد دارند مهم است. متخصصان مراکز مشاوره خانواده اشاره به این دارند که  آگاهی از نقاط قوت و ضعف در روابطتان باعث خواهد شد فرصت بیشتری برای شناخت احساسات و افکار یکدیگر در موقعیت های مختلف داشته باشید و فضای درک متقابل فراهم شود.  زوج ها با تلاش برای مشاجره و بحث با دیگری می کوشند تا نشان دهند دیدگاه همسرشان در مورد آن ها اشتباه است و در مسیر انجام این امر خواسته یا ناخواسته به ابراز دیدگاه منفی خود در مورد همسر می پردازند که این امر باعث تلافی و مقابله به مثل و رقم خوردن یک مشاجره مکرر می شود که هرگز پایان نمی پذیرد.

لحن بیان احساسات را مهم تلقی کنید.

زوج ها از طریق لحن عاطفی دیدگاه خود نسبت به یکدیگر را ابراز می کنند ارتباط در یک رابطه ی نزدیک فقط به کلماتی که رد و بدل می شود محدود نمی گردد. متخصصان مراکز مشاوره ازدواج تاکید می کنند که  آنچه مهم تر است  لحن ادا شدن صحبت هاست. در لحن کلام ماست که می توان به کمک  کلمات معانی نهفته ای را القا کرد. این زبانی دیگر را تشکیل می دهد که همان زبان عواطف است و در اکثر تعامل ها و روابط میان زوج ها یافت می شود. یک همسر آزرده ممکن است بتواند به پنهان کردن احساسهای ماورای کلمات مورد استفاده اش بپردازد، اما پنهان کردن لحن عاطفی که به همراه کلمات ادا شده وجود دارد مشکل است. 

به قدر کافی خوب بودن را تمرین کنید.

همه ی ما در مواجهه با هر یک از چالش های بی پایان زندگی در هر حال مرتکب اشتباهاتی می شویم و از دوران نوزادی تا  پیری ما از روابط انسانیمان با تمامی از آزردگی ها و ناراحتی ها به سوی انسجام، پیچیدگی و خلاقیت پیش می رویم. بسیاری از افراد انتظار دارند هم به خودی خود و هم در روابطشان بی نقص باشند. مشاوره روانشناسی تاکید دارد که تصور هماهنگی مطلق با افراد مهم زندگی افسانه است. افراد این هماهنگی مطلق را هدف قرار می دهند و  وقتی بدان دست پیدا نمی کنند به نا امیدی عمیقی دچار می شوند.

 دکتر باقری

توصیه مرکز مشاوره خانواده : حفظ عزت نفس

خانم دکتر نسرین باقری مشاور روانشناس و متخصص مشاوره ازدواج می گوید عزت نفس مثبت از با ارزشترین دارایی هاست است که یک فرد می تواند  از آن برخوردار باشد. با این وجود والدین یا همسران نمی توانند این موهبت را به ما ارزانی دارند. به طور عمده عزت نفس در نتیجه ی رویارویی با چالش ها و دست و پنجه نرم کردن با رویدادها،  مشکل ولی در عین حال ارزشمند به دست می آید. مطالعات مرکز مشاوره این را ثابت می کند که همه ی ما باید احترام و عزت به خودمان را کسب کنیم هرچند یک همسر نمی تواند عزت نفس را به همسر خود ببخشد اما می تواند ارتقای آن را تسهیل نماید. نگه داشتن رابطه در منطقه ی ایمن در مواقعی که عزت نفس یکی از همسران پایین است دشوار می باشد.

 تابع جماعت

اقای دکتر محمد رضا تابع جماعت مشاور روانشناس و متخصص مشاوره خانواده می گوید حیطه ی احترام ورزیدن که شامل ابعاد خود و دیگری است اساساً در حوزه ی عزت نفس قرار می گیرد. هیجان هایی  که منعکس کننده ی خود ارزشمندی و احترامی  که نسبت به خود قائلیم و دیدگاه  همسر در خصوص ارزشمندی و کفایت طرف مقابل همگی دارای اهمیت است. اما این بدان معنا نیست که ارتقای عزت نفس یک همسر بر عهده ی همسرش می  باشد. همانطور که تحقیقات مرکز مشاوره روانشناسی نشان می دهد در رابطه ی صمیمانه وظیفه ی ارتقای عزت نفس یک همسر بر عهده ی خود وی است. هنگامی که هر دو زوج از عزت نفس خوبی برخوردار باشند در قبال تهدیدهای عزت نفس آسیب پذیری کمتری دارند و به حساسیت های یکدیگر احترام بیشتری می گذارند. 

کلام آخر مرکز مشاوره انتخاب نو:

برخی از مشکلات و چالش ها در خانواده ممکن است پیچیده بوده و افراد قادر به حل ان ها نباشند در این صورت با جلسات مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج در مرکز مشاوره انتخاب نو در تهران با شماره تلفن 22593216 قادر به رفع آنها خواهید بود. چه بسا پیشگیری و آموزش به درمان اولویت داشته و باید پیش از هر چیز به دنبال بهترین سبک زندگی بود.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها