|

آیا ایمپلنت همان کاشت دندان است؟

ایمپلنت مجموعه اقداماتی است که برای جایگزین کردن دندان اصلی با دندان مصنوعی انجام می شود و یک درمان استاندارد برای دندان به حساب می آید.

آیا ایمپلنت همان کاشت دندان است؟

بسیاری از افراد به دلایل مختلفی مانند ژنتیک یا عدم مراقبت صحیح دچار خرابی دندان شده و مجبور به کشیدن آن می شوند. اما جای خالی دندان مشکلاتی مانند جویدن غذا، حرف زدن و... را به وجود می آورد که افراد را با سختی مواجه می کند. خوشبختانه امروزه روش هایی برای حل این مشکل بوجود آمده است تا جای خالی دندان اصلی پر شده و کارایی مناسبی را به وجود آورد. یکی از این روش ها ایمپلنت دندان است. ما در این مقاله قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که آیا ایمپلنت همان کاشت دندان است؟ برای یافتن این پاسخ تا انتهای این نوشتار با ما همراه باشید.

ایمپلنت همان کاشت دندان است؟

ایمپلنت مجموعه اقداماتی است که برای جایگزین کردن دندان اصلی با دندان مصنوعی انجام می شود و یک درمان استاندارد برای دندان به حساب می آید. در این روش میله کوچکی در لثه قرار داده می شود که همچون ریشه دندان عمل کرده و قطعه تاج دندان مصنوعی به آن متصل می شود. میله فلزی که به عنوان ریشه عمل می کند پس از انجام جراحی لثه در استخوان فک قرار گرفته و ثابت می ماند. این قطعه کوچک به مرور به استخوان جوش میخورد و در مراحل بعد روکش دندان روی آن قرار می گیرد. ایمپلنت ظاهری طبیعی شبیه به دندان دارد و عملکرد آن نیز نزدیک به دندان اصلی است. از مزیت های ایمپلنت دندان این است که به صورت مستقل و بدون نیاز به تکیه کردن دندان های دیگر جایگذاری می شود. به این ترتیب افرادی که بیشتر از دو دندان کشیده متصل به هم دارند روش ایمپلنت برای آن ها مناسب است. در ادامه مراحل ایمپلنت دندان را بررسی خواهیم کرد:

1. بررسی وضعیت دهان و دندان

اولین مرحله انجام آزمایشات و عکس از فک و دندان است. این آزمایشات کمک می کند تا میزان استحکام استخوان فک و بستر قرارگیری ایمپلنت سنجیده شود تا جراحی و اجرای روش ایمپلنت با استانداردهای خاص خود انجام گیرد.

2. بی حسی یا بیهوشی

پس از بررسی شرایط و عادی بودن وضعیت بیمار، نوبت دهی انجام شده و فرد برای ادامه مراحل ایمپلنت آماده می شود. بی حسی موضعی لثه یا بی هوشی بر اساس تشخیص پزشک جراح انجام می گیرد و گاها به همراه آن آرام بخش نیز تزریق می شود.

3. خارج کردن دندان قبلی

در صورتی که هنوز دندان اصلی یا بقایای آن در فک باقی مانده باشد، با ملایمت بیرون کشیده می شود به گونه ای که استخوان فک کمتری صدمه را متحمل شود. معمولا پس از خارج کردن ریشه دندان در این مرحله، جای خالی آن با مواد پیوند استخوانی پر می شود. پس از آن بیمار باید به مدت 2 تا 6 ماه صبر کند تا پیوند استخوان کاملا جوش خورده و به شرایط ایده آل برسد. ایمپلنت فک بالا به دلیل ارتفاع کم استخوان فک در این ناحیه احتمالا با عمل لیفت سینوس همراه می شود. به این ترتیب سینوس کمی بالاتر می رود و جراحی بدون صدمه دیدن به سینوس ها صورت می گیرد.

4. سوراخ کردن استخوان و جایگذاری ایمپلنت

در این مرحله استخوان سوراخ شده و ایمپلنت در آن قرار می گیرد. پس از انجام بخیه و محکم شده پایه فلزی، بسته به شرایط بیمار لازم است 2 تا 6 ماه منتظر بماند. پس از گذشت این مدت زمان و جوش گرفتن پایه فلزی، روکش دندان روی آن قرار داده می شود و مراحل ایمپلنت به پایان می رسد.

2

 

تفاوت ایمپلنت با کاشت دندان

تفاوت ایمپلنت با کاشت دندان چیست؟ مراحل انجام ایمپلنت را در بخش قبلی شرح دادیم و همانطور که گفته شد ایمپلنت نیز نوعی کاشت است. در واقع کاشت دندان و ایمپلنت با هدف پر کردن جای خالی دندان اصلی به کار می روند و تفاوت آن ها در شیوه اجرای آن هاست. می توان گفت ایمپلنت یکی از روش های کاشت دندان است که طبیعی تر از سایر روش ها مانند پروتز مصنوعی و بریج به نظر می رسد. روش ایمپلنت به دلیل شیوه جایگذاری که دارد ماندگاری و پایداری بیشتری برای افراد به وجود می آورد و از لحاظ عملکرد نیز به دندان طبیعی شبیه تر است. مدت زمانی که لازم است برای اجرای ایمپلنت صرف شود کمی بیشتر از سایر روش ها بوده و عمدتا نیاز به چندین ماه زمان دارد. پس از کاشت ایمپلنت فرصتی به استخوان ها داده می شود که اطراف پایه فلزی سلول بسازند و استحکام آن را بیشتر کنند. پس از آن اباتمنت بر روی پایه جایگذاری شده و بیمار، صاحب دندان شبه طبیعی خواهد شد. البته در صورتی که بعد از کشیدن دندان پیوند استخوان صورت گیرد، نیاز به صرف زمان 2 تا 6 ماهه برای جوش خوردن پیوند خواهد بود. بنابراین با توجه به آنچه گفته شد دریافتیم که ایمپلنت همان کاشت است و جز بهترین روش های کاشت دندان نیز به حساب می آید.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها