|

چه زمانی ایمپلنت دندان نیاز است؟ کاندیدهای مناسب چه کسانی هستند؟

ایمپلنت دندان رایج‌ترین راه حل برای جایگزینی دندان از دست رفته است. دلایل متعددی اعم از عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، رسوب پلاک و جرم، پوسیدگی دندان و بیماری‌های لثه از جمله دلایل اصلی از دست رفتن دندان هستند.

 

ایمپلنت دندان رایج‌ترین راه حل برای جایگزینی دندان از دست رفته است. دلایل متعددی اعم از عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، رسوب پلاک و جرم، پوسیدگی دندان و بیماری‌های لثه از جمله دلایل اصلی از دست رفتن دندان هستند. ایمپلنت دندانی نیز شامل ریشه مصنوعی است که در داخل استخوان فک جاگذاری شده و به عنوان یک پایه، ساختاری دائمی و مستحکم برای قرار گیری دندان ایجاد میکند. ایمپلنت دندان با سایر روش‌های جایگزینی دندان متفاوت است چرا که در این روش، نه تنها دندان بلکه ریشه دندان نیز جایگزین میشود. زمانی که دندانی از دست رفته داشته باشید و آن را جایگزین نکنید، این امر موجب ایجاد تغییرات دومینو واری خواهد شد. این جابجایی و فضای خالی ناشی از فقدان دندان به دندان‌های مجاور نیز تاثیرگذار بوده و این امر ساز و کار سایر دندان‌ها را نیز مختل خواهد کرد. این تغییر در بایت یا الگوی برهم آیی دندان‌ها موجب ایجاد مشکلاتی در اکلوژن یا تزار دندان‌ها خواهد شد که میتواند عواقب زیادی بوجود آورده و مشکلات دندانی ناشی از آن، زندگی شما را مختل کند.

مزایای ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان مزایای متعددی دارد. ایمپلنت میتواند اعتماد بنفس شما را بازیابی کرده و عملکرد دندان طبیعی را داشته باشد. ایمپلنت کاملا شبیه به دندان طبیعی بوده و میتواند با افزایش اعتماد بنفس، راحتی در دهان و دوام خود، به حفظ سلامتی دهان و دندان نیز کمک کند. ایمپلنت در نحوه تکلم و توانایی جویدن نیز تاثیر مثبتی خواهد داشت.

کاشت ایمپلنت دندان چه زمانی ضروری است؟

زمانی که دندان از دست رفته داشته باشید و تمایل نداشته باشید که آن را بوسیله پروتز، بریج یا تاج جایگزین کنید، کاشت ایمپلنت دندانی ضروری خواهد بود. جایگزینی دندان از دست رفته بسیار حائز اهمیت است چرا که جایگزین نکردن آن میتواند عواقب و مشکلات بزرگتری بدنبال داشته باشد.

از حیث زیبایی شناسی نیز ایمپلنت دندانی مزایای متعددی داشته و همچنین نقش مهمی در عملکرد کلی دهان خواهند داشت. ایمپلنت دندانی موجب ایجاد الگوی بایت صحیح شده و دندان‌ها را بدرستی کنار هم نگه می‌دارد و در عین حال با جلوگیری از تحلیل استخوان فک موجب حفظ سلامتی آن میشود. زمانی که دندانی از دست رفته یا کشیده میشود و جایگزین نمیشود، تحلیل روی استخوان فک شروع میشود.

از جنبه ظاهری نیز میتوان براحتی ضرورت کاشت ایمپلنت دندانی را حس کرد. هر فردی از حیث روانی و احساس خودآگاهی نسبت به ظاهر دندان‌ها و لبخند خود حساس است. از اینرو، کاشت ایمپلنت دندانی میتواند تاثیر قابل توجهی بر زندگی داشته و با افزایش اعتماد به نفس موجب شود که فرد بتواند راحت‌تر غذا بخورد، بخندد و نگران بروز مشکلی نباشد.

کدام دسته از افراد کاندیدای مناسبی برای کاشت ایمپلنت دندانی هستند؟

تقریبا همه کسانی که یک یا چند دندان از دست رفته دارند، کاندیدای مناسبی برای ایمپلنت دندانی هستند. بویژه افرادی که تمایلی به استفاده از بریج و پروتز مصنوعی ندارند، میتوانند دندان از دست رفته خود را با ایمپلنت جایگزین کنند.

با این حال، ایمپلنت دندان برای برخی از افراد مناسب نیست. برای تعیین مناسب بودن این روش باید فاکتورهایی نظیر وضعیت بهداشت دهان و دندان، سبک زندگی و سلامت عمومی فرد را در نظر گرفت. برخی از مواردی که موجب میشوند فرد نتایج ضعیفی از کاشت ایمپلنت بگیرد یا به طور کلی ایمپلنت برای او مناسب نباشد عبارتند از:

کمبود تراکم استخوانی

برای اینکه کاندیدای مناسبی باشید باید تراکم استخوانی کافی برای تثبیت و نگه داشتن ایمپلنت را داشته باشید. گاها اگر فرد تراکم استخوانی کافی را هم نداشته باشد میتوان بوسیله پیوند استخوانی این کمبود را برطرف کرد. کاشت ایمپلنت در واقع از تحلیل روی بیشتر استخوان فک جلوگیری میکند.

بیماری لثه

لثه در حمایت از استخوان و دندان نقش اساسی دارد. زمانی که عفونت باکتریایی لثه به بیماری لثه (پریودنتال) منجر میشود، این امر باعث تحلیل رفتن یا عقب رفتگی لثه و از بین رفتن بافت استخوانی میشود. عدم وجود کافی بافت استخوانی سالم برای نگه داشتن ایمپلنت نیز احتمال شکست کاشت را افزایش میدهد.

دندان قروچه شدید

افرادی که عادت به دندان قروچه کردن دارند نیز ممکن است با فشار زیادی که به ایمپلنت وارد میکنند باعث آسیب زدن به آن شوند. بنابراین، این دسته از افراد ممکن است کاندیدای مناسبی برای کاشت ایمپلنت نباشند. در این حالت ابتدا باید عادت دندان قروچه کردن فرد بوسیله اقداماتی مانند استفاده از محافظ دهان، تکنیک‌های کششی و آرام سازی یا بوتاکس، درمان شود.

افراد سیگاری

کاشت ایمپلنت به وسیله جراحی انجام میشود و از اینرو، افراد شدیدا سیگاری در معرض خطر عفونت پس از جراحی قرار دارند و همچنین ممکن است روند بهبودی آنها نیز کندتر شود. بنابراین کاشت ایمپلنت در دهان یک فرد سیگاری با احتمال شکست بیشتری روبرو است.

مصرف برخی از داروهای خاص

طبق گفته پزشکان درمانگاه دندانپزشکی لبخند:«افرادی که برخی داروهای خاص مانند استروئیدها یا داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی بدن مصرف میکنند، کاندیدای مناسبی برای ایمپلنت نیستند. علاوه بر این، مصرف داروهایی مانند داروهای ضد افسردگی SSRI، آنتی‌بیوتیک‌ها (مانند سیپروفلوکساسین، لووفلوکساسین، نورفلوکساسین) و بیس فسفونات‌ها که ارتباط مستقیمی با تحلیل تراکم استخوانی دارند و رشد استخوانی را مهار میکنند،‌ شانس موفقیت ایمپلنت را دشوارتر میکند.»

این موارد جزو عوامل خطر اصلی هستند اما بطور کلی تعیین مناسب بودن کاشت ایمپلنت برای بیمار باید طبق معاینه و صلاحدید دندانپزشک او مشخص شود. از اینرو، برای تعیین مناسب بودن این روش حتما با یک متخصص مجرب کاشت ایمپلنت مشورت کنید.

ماندگاری ایمپلنت دندانی

درست مانند دندان‌های طبیعی، ایمپلنت دندانی نیز برای داشتن ماندگاری بیشتر باید به درستی نگهداری و تمیز شود. میتوانید برای حفظ بهتر بهداشت دهان و دندان از مسواک بین دندانی هم برای ایمپلنت و هم برای دندان طبیعی استفاده کنید. تمیز نگهداشتن و حفظ بهداشت لثه نیز اهمیت بالایی دارد. قیمت ایمپلنت دندان ممکن است بالا باشد از این‌رو، حتما بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنید و به طور منظم برای معاینه به دندانپزشک مراجعه کنید تا هزینه‌ای که برای این روش درمانی پرداخت کرده‌اید، سوخت نشود.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها