|

اگر بلیط هواپیما را گم کردیم چکار کنیم؟

بسیاری معتقدند گم شدن بلیط به معنای کنسل شدن سفر است و بدون هیچ پرس‌وجویی به خانه برمی‌گردند. مخصوصا اگر خرید بلیط هواپیما را به صورت حضوری انجام داده باشند. اما این مشکل راه حل دارد! در ادامه با ما همراه باشید تا بررسی کنیم پس از گم کردن بلیط هواپیما چه اقداماتی می‌توان انجام داد.

اگر بلیط هواپیما را گم کردیم چکار کنیم؟

گم کردن بلیط هواپیما می‌تواند از جمله استرس‌زاترین اتفاقاتی باشد که پیش از سفر برای کسی رخ دهد. به دلیل عجله و استرس به هنگام سفر، کاملا احتمال آن وجود دارد که مسافران بلیط هواپیما خود را جا بگذارند یا در فرودگاه گم کنند. حال، اگر بلیط هواپیما را گم کردیم چکار کنیم؟ بسیاری معتقدند گم شدن بلیط به معنای کنسل شدن سفر است و بدون هیچ پرس‌وجویی به خانه برمی‌گردند. مخصوصا اگر خرید بلیط هواپیما را به صورت حضوری انجام داده باشند. اما این مشکل راه حل دارد! در ادامه با ما همراه باشید تا بررسی کنیم پس از گم کردن بلیط هواپیما چه اقداماتی می‌توان انجام داد.

 

با گم کردن بلیط هواپیما چه اتفاقی می‌افتد؟

ما این موضوع را درک می‌کنیم که گم کردن بلیت هواپیما می‌تواند تجربه بسیار ناخوشایندی باشد. از همین رو قصد داریم با هم به بررسی راهکارهای از دست ندادن سفر در این شرایط بپردازیم. بسیار اتفاق می‌افتد که مسافران در راه فرودگاه یا داخل آن دیدند که بلیط هواپیما خود را جا گذاشته یا گم کرده‌اند. بسیاری از افراد در چنین شرایطی سفر خود را کنسل می‌کنند یا دوباره به خانه برمی‌گردند تا بلیط را بردارند و در نتیجه از پرواز جا می‌مانند. اما جالب است بدانید که نیازی به هیچ‌ یک از این کارها نیست.

برای پاسخ این سوال که اگر بلیط هواپیما را گم کنیم چه اتفاقی می‌افتد، باید بگوییم که چند حالت وجود دارد. شما یا بلیط خود را به صورت حضوری خریده‌اید یا به صورت آنلاین. اگر پرواز خود را آنلاین رزرو کرده‌اید و برای مثال از سایت سفرمارکت بلیط تهیه کرده‌اید، کافیست به حساب کاربری خود در سایت وارد شوید. اینگونه می‌توانید دوباره بلیط هواپیما را پرینت بگیرید یا اطلاعات آن را ذخیره کنید و همراه خود داشته باشید. با این اطلاعات می‌توانید با مراجعه به باجه‌های خودکار فرودگاه، کارت پرواز دریافت کنید. مراحل بعدی هم با کارت پرواز انجام می‌شود و دیگر نیازی به بلیط ندارید. البته در صورتی که بلیط خود را آنلاین تهیه کرده باشید راه‌های دیگری هم برای تهیه مجدد آن دارید. مثلا برای چاپ مجدد بلیط می‌توانید از کد ملی استفاده کنید. البته در پروازهای داخلی معمولا نیازی به بلیط چاپ شده نیست و فقط کد ملی شما برای دریافت کارت پرواز کافیست. هرچند توصیه می‌شود اطلاعات برگه بلیط خود را نیز همراه داشته باشید.

 

اگر بلیط هواپیما را به صورت حضوری خریده باشیم هنگام گم شدن آن چه کنیم؟

حال اگر تهیه بلیط هواپیما را به صورت حضوری و از آژانس‌های هواپیمایی انجام داده‌اید باید به دنبال راه دیگری باشید. اگر شماره تلفنی که در زمان خرید بلیط از آن استفاده کردید را همراه خود دارید می‌توانید با استفاده از این شماره تلفن دوباره به اطلاعات بلیط هواپیما دست پیدا کنید و آن را چاپ کنید. اگر این شماره تلفن را نیز به یاد ندارید باید به سایت شرکت ارائه‌دهنده خدمات هوایی بروید و کد ملی خود را وارد کرده و اطلاعات پرواز خود را به دست ‌آورید.

 

آیا در شرایط گم شدن بلیط هواپیما، چاپ مجدد آن لازم است؟


اگر به محض رسیدن به فرودگاه متوجه گم شدن بلیط هواپیما خود شوید و زمانی برای چاپ دوباره بلیط نداشته باشید، پایان دنیا نیست. بهتر است از خود بپرسید که آیا چاپ بلیط ضروری است؟ نگران نباشید. شما نیازی به برگه‌ چاپ شده‌ بلیط نخواهید داشت. همانطور که گفتیم در تمام پروازهای داخلی بدون بلیط چاپ‌شده می‌توانید کارت پرواز بگیرید. شماره ملی شما برای اخذ کارت پرواز کافیست. پس فقط عکس بلیط و همراه داشتن کارت ملی سفر شما را نجات می‌دهد. پس پیشنهاد می‌کنیم که در لحظه خرید آنلاین بلیط هواپیما، حتما بلیط خود را ذخیره کنید.

2

آیا معتبر است که خودمان بلیط را چاپ کنیم؟

باید بگوییم بله. اگر خرید اینترنتی بلیط هواپیما انجام دهید و خودتان آن را چاپ کنید می‌توانید با استفاده از آن از خدمات پرواز بهره ببرید. برخی به اشتباه فکر می‌کنند که فقط یک آژانس هواپیمایی می‌تواند بلیط معتبر صادر کند. اما کسی که بلیط را خریداری کرده نیز می‌تواند خودش بلیط را چاپ کند. البته این موضوع برای داخل ایران قابل تضمین است. برای بلیط هواپیما خارجی بهتر است به بخش قوانین رزرو بلیط مراجعه کنید و قوانین آن شرکت هواپیمایی خاص را مطالعه کنید.

آیا چاپ مجدد بلیط هواپیما هزینه زیادی دارد؟

خوشبختانه پاسخ منفیست. در کشور ما چاپ دوباره‌ی بلیط پس از گم شدن آن، هیچ هزینه خاصی ندارد و مشمول جریمه‌ هم نیست. پس اگر شخصی به بهانه چاپ دوباره بلیط از شما درخواست هزینه کرد، قصد اخاذی دارد. اما در برخی ایرلاین‌های خارجی هزینه‌ای بین ۲۰ تا ۷۰ دلار در شرایط خاص برای خسارت از مسافران دریافت می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم قبل از خرید بلیط هواپیما خارجی از قوانین تهیه، کنسلی و مفقودی بلیط اطلاع داشته باشید.

 

شماره واچر

پیشنهاد می‌کنیم با شماره واچر آشنا شوید. چرا که هنگام گم شدن بلیط هواپیما از طریق وارد کردن شماره واچر و شماره تلفن همراهتان می‌توانید به اطلاعات بلیط هواپیما که خریده بودید دسترسی پیدا کنید. تمام بلیط‌های هواپیمایی که به صورت آنلاین تهیه می‌شوند، شماره پیگیری منحصر به‌ فرد خود را دارند. مسافران می‌توانند از طریق آن از سیستم رزرو مربوطه بلیط خود را پیگیری کنند. این کد در بلیط به عنوان شماره واچر ثبت شده است. بهتر است این کد را در جایی یادداشت کنید و در تلفن همراه خود داشته باشید.

 

 

کد مرجع رزرو (PNR)

3


کد مرجع رزرو یا PNR شماره‌ای است که به تلفن همراه شما ارسال می‌شود و روی بلیط هم درج شده است. این شماره مرجع در انتهای ستون درج می‌شود و به معنای ثبت نام مشتری است. فرض کنید می‌خواهید برای چند نفر بلیط هواپیما بخرید. بلیط‌ برای هر فرد به صورت مجزا صادر می‌شود و این یعنی شماره بلیط هر کدام فرق می‌کند. اما چون همه آن‌ها را شما خریده‌اید، شماره PNR یا کد مرجع رزرو تمامی آن‌ها یکسان خواهد بود. به بیان ساده‌تر، کد مرجع رزرو به ایرلاین‌ها کمک می‌کند مسافران خود را دسته‌بندی کنند و نظم بیشتری داشته باشند. با استفاده از این کد می‌توان دوباره بلیط را مشاهده و چاپ کرد.

آیا می‌توانیم از ابتدا نسخه دیجیتال بلیط را به فرودگاه ارائه دهیم و آن را چاپ نکنیم؟

تعداد زیادی از فرودگاه‌های دنیا با نشان دادن نسخه غیرچاپی بلیط هیچ مشکلی ندارند. کافیست سایت فرودگاه مد نظرتان را جستجو کنید و ببینید در بخش جزئیات فرودگاه مجاز است که نسخه دیجیتال را نشان دهید یا خیر. اگر اینطور نبود می‌توانید به ‌سادگی و با صرف کم‌ترین زمان برای چاپ بلیط خود در فرودگاه اقدام کنید.

 

همراه داشتن نسخه چاپی بلیط هواپیما در چه شرایطی ضرورت دارد؟

گاهی شرایط خاصی وجود دارد که مجبور هستید بلیط سفر را چاپ کنید و احتمال گم کردن آن را قبول کنید. برای مثال اگر به دلیل تاخیر زیاد پرواز، بخواهید آن را کنسل کرده و بلیط را به صورت آنلاین مسترد کنید، باید نسخه‌ چاپی بلیط خود را ارائه کنید. در چنین شرایطی بلیط مسافر باید مهر شده و برای بخش پشتیبانی فرودگاه ارسال شود. همچنین نسخه چاپی زمانی لازم است که ایرلاین مورد نظر روی مشاهده نسخه چاپی تاکید داشته باشد خریده باشید. ضرورت همراه داشتن نسخه‌ چاپی بلیط فقط در این دو وضعیت است. ولی یک توصیه محافظه‌کارانه و محتاطانه اینست که یک پرینت از بلیط هواپیما خود را همراه داشته باشید!

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها