|

آغاز ثبت‌نام زائران حج تمتع از امروز، 18 اردیبهشت 1401

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: ثبت‌نام‌ها از روز یکشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ آغاز می‌شود.

آغاز ثبت‌نام زائران حج تمتع از امروز، 18 اردیبهشت 1401

به گزارش مهر، رئیس سازمان حج و زیارت از آغاز ثبت نام زائران برای اعزام به حج تمتع خبر داد و گفت: ثبت‌نام‌ها از روز یکشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ آغاز می‌شود.

سید صادق حسینی، روز شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ در نشست خبری اظهار داشت: با توجه به اعلام وزارت حج و عمره عربستان به متقاضیان بالای ۶۵ سال روادید ارائه نخواهد شد.

وی با اعلام اینکه حدود ۲۲ هزار نفر از ثبت نام شدگان حج سال ۹۹ بالای ۶۵ سال هستند، افزود: این افراد در صورتی که وجوه واریزی را دریافت نکنند، سال آینده در اولویت تشرف به حج خواهند بود.

حسینی گفت: امسال سهمیه رسمی ایران برای اعزام به حج، ۸۵ هزار نفر است که ۴۵ درصد این تعداد اختصاص پیدا می‌کند که حدود ۳۹ هزار و ۶۰۰ نفر می‌شود.

رئیس سازمان حج و زیارت تاکید کرد: این سهمیه شامل نیروهای ستادی و زائران می‌شود.

حسینی ادامه داد: اولویت اعزام این افراد قبل از ۲۲ خرداد ۱۳۸۶ بوده و اگر ثبت نام‌ها در سامانه تکمیل نشد اولویت بعد از این تاریخ برای ثبت نام زائران اعلام می‌شود.

وی با عنوان این مطلب که آخرین حجی که قرار بود برگزار شود سال ۹۹ بود که به دلیل کرونا انجام نشد و آن سال همین سهمیه بود که ۷۴ هزار و ۵۰۰ نفر ثبت نام کردند، افزود: بخش اعظم آنها ۳۵ میلیون را پرداخت کردند و برخی نیز ۲۵ میلیون دادند. ارز آن زمان ۹ هزار تومانی بود و سپرده گذاری شد برای زائران و قرار است به بانک عربستان واریز کنند برای انجام خدمات اعزام زائران، به بانک عربستان واریز کنند.

حسینی تاکید کرد: ثبت نام زائران از ساعت ۱۰ صبح یکشنبه ۱۸ اردیبهشت در سامانه آغاز می‌شود و افرادی می‌توانند ثبت نام کنند که ۳۵ میلیون را واریز کرده‌اند.

وی افزود: کسانی که متولد ۲۲ تیر ۱۳۳۶ به بعد هستند می‌توانند ثبت نام کنند.

رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد: شرط دوم دولت عربستان واکسیناسیون بود که ۱۰ نوع واکسن مجاز است که آسترازنکا و سینوفارم است که ۲ دوز باید زده باشند و دوز سوم را نیز قبل از اعزام بزنند. البته زائران باید تست منفی کرونا که ۷۲ ساعت قبل از اعزام باشد را داشته باشند.

حسینی در ارتباط با افراد ۶۶ ساله به بعد نیز گفت: افراد ۶۶ ساله و به بالا سال‌های بعد در نوبت اعزام قرار می‌گیرند و نوبت آنها برای اعزام محفوظ است و با تمام شدن کرونا آغاز می‌شود.

وی در مورد هزینه اعزام به حج تمتع، اظهار داشت: با توجه به اقداماتی که انجام دادیم به طور میانگین هزینه اعزام ۳۷ میلیون تومان می‌شود ما تلاش کردیم هزینه اضافی به زائران تحمیل نشود. به طوری که ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان توسط بانک ملی به عنوان سود سال‌های قبل به هر زائر اختصاص داده شد.

به گفته وی، حداقل قیمت حج امسال ۳۴ میلیون و ۳۴۱ هزار تومان و حداکثر ۳۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است.

حسینی با عنوان این مطلب که یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در نوبت تشرف حج هستند، گفت: هر کدام از متقاضیان ۱۴ تا ۱۵ سال پشت نوبت اعزام بوده‌اند.

وی تاکید کرد: تمام تلاش ما صیانت از حقوق زائران حج است.

رئیس سازمان حج و زیارت در ارتباط با زمان آغاز اعزام‌ها، گفت: اعزام‌ها از ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ آغاز می‌شود و آخرین پرواز برگشت نیز ۷ مرداد خواهد بود.

وی افزود: طول مدت اقامت زائران در مدینه و مکه به جای ۳۸ روز، بین ۲۸ تا ۳۰ روز خواهد بود که حدود ۱۰ روز کمتر از سال‌های قبل خواهد بود.

حسینی گفت: امسال از ۱۹ ایستگاه پروازی زائران به حج اعزام می‌شوند. ضمن اینکه اعزام‌ها توسط ۲۸۰ کاروان ۸۵ تا ۱۶۰ نفره انجام می‌شود.

وی در خصوص سهمیه‌های ارگان‌ها و اشخاص گفت: هیچ سهمیه‌ای به نهاد و سازمان خاصی اختصاص نمی‌دهیم و با درخواست برخی شخصیت‌ها نیز موافقت نکرده و به آنها اعلام کردیم مانند سایر افراد فیش حج را خریداری کنند.

رئیس سازمان حج با اشاره به اینکه بر اساس مصوبه مجلس بنیاد شهید ۵ تا ۱۰ درصد سهمیه دارد گفت: بر اساس این سهمیه امسال باید ۳ هزار و ۹۰۰ نفر به این سازمان اختصاص پیدا می‌کرد که در نهایت با صحبتی که با رئیس بنیاد شهید صورت گرفت قرار شد یک هزار و ۹۰۰ نفر سهمیه آنها باشد که البته این افراد همانند سایر متقاضیان هزینه حج را سال ۹۹ پرداخت کردند.

وی از همراهان زائران بالای ۶۵ سال درخواست کرد به این سفر مشرف شوند و انصراف ندهند چرا که امسال فقط با ارز ۹ هزار تومانی اعزام می‌شوند و مشخص نیست سال دیگر وضعیت ارز چگونه باشد اما در هر صورت شاید آخرین حج ارزان امسال باشد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها