|

اولین کاروان حج تمتع ۲۳ خردادماه اعزام می شود

سازمان حج و زیارت اعلام کرد که میانگین رقم پرداختی حج امسال ۳۷ میلیون تومان است.

اولین کاروان حج تمتع ۲۳ خردادماه اعزام می شود

سیدصادق حسینی در نشست خبری امروز خود به تشریح اقدامات اجرایی حج تمتع سال جاری پرداخت و اظهار کرد: دولت عربستان سهمیه 850 هزار نفری را به مجموع کشورها تخصیص داده که شامل 45 درصد سهمیه دوره‌های گذشته است و این رقم برای تهران شامل حدود 39 هزار زائر می شود.

وی با بیان اینکه حداکثر تلاشمان را کردیم تا نیروهای اجرایی سازمان کاهش یابد تا بتوانیم زائران بیشتری اعزام کنیم، گفت: از فردا 18 ادیبهشت ساعت 10 صبح ثبت نام در سامانه رزرو سرویس انجام می‌شود اما سامانه به طور طبیعی از ثبت نام افرادی که بالای 65 سال هستند ممانعت می‌کند. بر این اساس افرادی که متولد 10 تیر 1336 به بعد هستند می‌توانند نسبت به ثبت نام اقدام کنند.

 

نوبت اعزام افراد بالای 65 سال در سازمان حج محفوظ می‌ماند

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به شرط دیگر عربستان برای پذیرش زائران، گفت: عربستان 10 نوع واکسن مجاز را اعلام کرده که دو نوع آن در فهرست واکسن‌های کشور ما موجود است و شامل آسترازنیکا و سینوفارم می‌شود. متقاضیان می‌توانند با دو دوز واکسنی که شامل واکسنهای اعلام شده است نسبت به ثبت نام اقدام کنند. شرط دیگر عربستان برای پذیرش زائر ارائه تست منفی 72 ساعت قبل از اعزام است. با توجه به تعیین شرط سنی از سوی عربستان افراد بالای 65 سال در اولویت سال بعد خواهند بود مطمئن باشند نوبتشان محفوظ خواهد ماند.

حسینی با اشاره به رقم هزینه‌ای که زائران در نهایت باید بپردازند، گفت: بخش اعظم زائران به صورت میانگین باید 35 میلیون تومان واریز کنند اما پیش از این اعلام شده بود از زائران رقم بیش از این اخذ نخواهد شد اما اتفاقاتی رخ داده که در حوزه اختیارات ما نیست، به عنوان مثال مالیات بر ارزش افزوده در عربستان افزایش یافته و به 15 درصد رسیده است. بنابراین هزینه هتلها نیز افزایش یافته است. با این حال تلاش کردیم با مجموعه‌ای از اقدامات هزینه زیادی به زائران تحمیل نشود.

 

میانگین قیمت حج تمتع امسال 37 میلیون تومان است

وی افزود:  بر این اساس طی رایزنی با بانک ملی و درخواست کمک از آنها این بانک پرداخت دو میلیون و 400 هزار تومان به زائران را به عنوان سود سپرده سالهای گذشته قبول کرده است. علاوه بر این از آنجایی که هزینه پرواز به عربستان از طریق ایرلاین‌های خارجی 16 میلیون تومان می‌شد و این رقم برای زائران رقم بالایی بود سازمان هواپیمایی با ما همکاری کرد و هزینه سفر رفت و برگشت به عربستان برای زائران 8 میلیون تومان تعیین شد. بنابراین با مجموعه اقداماتی که در راستای کاهش هزینه‌ها صورت گرفت زائران به طور میانگین حدود 37 میلیون تومان باید بپردازند.

رئیس سازمان حج و زیارت در ادامه گفت: براساس آماری که وزارت بهداشت اعلام کرده اکثریت افراد واکسن سینوفارم یا آسترازنیکا را تزریق کرده‌اند بنابراین برای شرط واکسنی که تعیین شده مشکل کمی داریم و برای اینکه با شرط ناگهانی عربستان نسبت به سه دوز واکسن مواجه نشویم به متقاضیان توصیه کرده‌ایم دوز سوم واکسن خود را نیز تزریق کنند.

حسینی ادامه داد: مهلت دقیقی برای پایان ثبت نام درنظر گرفته نشده اما پیش بینی ما این است که سه روزه ظرفیت ثبت نام تکمیل شود. بنابراین مردم نباید در انجام ثبت نام فرصت را از دست بدهند چرا که زمان ما برای اعزام محدود است؛ در سالهای گذشته که عربستان از سه ماه قبل کشورهای موردنظر را دعوت می‌کرد اما اکنون فرصت 30 روز و اندی داریم و از نظر زمانی در تنگنا هستیم.

وی با اشاره به اینکه حدود 22 هزار نفر از 74 هزار نفری که در سال 99 برای عزیمت به حج ثبت نام کرده بودند بالای 65 سال هستند، گفت: اگر ظرفیت طی سه الی پنج روز تکمیل نشود اولویت‌های بعدی را برای ثبت نام اعلام خواهیم کرد، بنابراین در این صورت از افرادی که پیش از 22 خرداد 86 به بعد ثبت نام کردند در اولویت قرار خواهند گرفت.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه چنانچه اعتبار پاسپورت زائران قبل از دی ماه 1401 است نسبت به تمدید اعتبار آن اقدام کنند، گفت: شاید امسال آخرین حج ارزانی باشد که در پیش داریم و اگر فردی منصرف شده و وجه خود را پس بگیرد معلوم نیست چه زمانی و با چه هزینه‌ای می‌تواند در سالهای بعد به حج مشرف شود. این موضوع را از باب دلسوزی و نه برای تحریک بازار مطرح کردم چرا که وظیفه ما صیانت از حقوق زائران است.

حسینی با بیان اینکه یک میلیون و 200 هزار نفر در نوبت حج تمتع قرار دارند که حدود 14 سال است در انتظار هستند و اگر از این فرصت طلایی استفاده نکنند مشخص نیست فرصت مناسب بعدی در چه زمانی باشد، گفت: زائران بعد از ثبت نام در سامانه رزرو حج بلافاصله کاروان خود را انتخاب و با مراجعه به دفاتر حج و زیارت حساب خود را تصویه می کنند.

 

فقط بنیاد شهید سهمیه اعزام به حج تمتع دارد

وی همچنین درباره سهمیه ارگانها نیز اظهار کرد: فقط بنیاد شهید طبق قانون سهمیه ای برای حج تمتع دارد که شامل 5تا10 درصد ظرفیت اعزامی است اما اگر می خواستیم امسال 10 درصد ظرفیت را به انها اختصاص دهیم تعداد قابل توجهی می شد بنابراین طی رایزنی هایی که انجام دادیم این رقم را به 1900 نفر کاهش دادیم. این افراد دو سال قبل پول کامل خود را واریز کرده بودند اما به دلیل کرونا شرایط تشرف نداشتند و شخصیت های حقیقی و حقوقی نیز که برای اعزام به بنده مراجعه کردند قاطعانه به انها گفتم مانند سایر افراد فیش تهیه کنند.

 

23 خرداد تاریخ اعزام نخستین کاروان حج

رئیس سازمان حج و زیارت بیان کرد: اولین اعزام کاروان حج 23 خرداد و اخرین پرواز از عربستان به ایران 7 مرداد خواهد بود. طی رایزنی های سازمان هواپیمایی و همکاری بسیار خوبی که با ما داشتند برخی از پروازهای خود را به زائران ما اختصاص دادند تا بدین ترتیب زائران بتوانند تعداد روزهای کمتری در عربستان باشند.

به گفته حسینی اعزام زائران از 19 ایستگاه پروازی در قالب حدود 280 کاروان با ظرفیت هایی بین 85تا160 سفر خواهد بود. توصیه ما به زائران این است که سوغات خود را هم از همین جا تهیه کنند چرا که بسیاری از محصولاتی که زائران در عربستان خریداری می کنند ساخت ایران است و در این صورت به تولیدملی نیز کمک کرده اند.

وی در ادامه گفت: در دو نوبت با عربستان مکاتبه کرده ایم و خواسته ایم شرط سنی 65 سال را حذف و صحت جسمانی را ملاک قرار دهند اما تاکنون پاسخی به این درخواست داده نشده است علاوه براین برای افزایش سهمیه نیز مکاتباتی انجام دادیم اما هنوز منتج به نتیجه نشده است.

رئیس سازمان حج و زیارت همچنین با بیان اینکه به ازای هر 400 زائر یک پزشک اعزام خواهد شد، گفت: در هر هتل یک مطب ارائه خدمات پزشکی خواهد داشت علاوه براین یک بیمارستان کامل در مکه و یک بیمارستان دیگر در مدینه به زائران خدمات پزشکی ارائه خواهند داد.

حسینی خاطرنشان کرد: حداقل قیمت اعزام حج تمتع 34 میلیون و 341 هزار تومان و حداکثر آن 38 میلیون و 400هزار تومان است که تفاوت آن در کیفیت هتلها است.

 

لغو قانون ممنوعیت ورود افرادی که بیش از 30 روز در عراق حضور داشتند

وی همچنین درباره عتبات عالیات و بازگشایی مرز زمینی نیز اظهار کرد: در سفر به عراق ملاقاتی خوبی با وزارت بهداشت و فرهنگ کشور عراق داشتیم در این دیدارها 15 موضوع هدف گذاری شد و توانستیم برای برخی موضوعات در همان جلسات دستور پیگیری دریافت کنیم. به عنوان مثال یکی از موضوعاتی که به توافق رسیدیم این بود که کسانی که ویزای 30 روزه داشتند اما یک یا دو روز بیشتر در عراق مانده بودند و طبق قانون تا دو سال دیگر اجازه ورود به عراق را نداشتند بیانیه ای صادر شد که این قانون در قبال انها لغو شده و می توانند وارد عراق شوند.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: درباره گشایش مرز زمینی نیز پیگیری هایی انجام شد و انها با نگاه مثبت وجدی قول طرح موضوع در هیئت وزیران را مطرح کردند اما هنوز به نتیجه نرسیده و ما امیدواریم هرچه زودتر به این تقاضا پاسخ مثبت داده شود چرا که در شکسته شدن هزینه زائران تاثیرگذار است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها