|

سرور مجازی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

انتخاب نوع هاست و سرور یکی از مهم‌ترین مراحل در راه‌اندازی سایت است. از آنجایی که گزینه‌های میزبانی وب زیاد است و انتخاب از بین گزینه‌هایی مثل سرور مجازی، هاست لینوکس، هاست وردپرس و… کمی دشوار است، در این مقاله می‌خواهیم درباره یکی از محبوب‌ترین گزینه‌های میزبانی، یعنی سرور مجازی (VPS) صحبت کنیم.

سرور مجازی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

 

پس اگر بین گزینه‌های مختلف گیر افتادید و نمی‌دانید کدامشان برای شما بهتر است، این مقاله را بخوانید تا با مزایا و معایب، انواع و کاربردهای سرور مجازی آشنا شوید.

سرور مجازی یا VPS چیست؟

VPS مخفف عبارت Virtual Private Server است که اگر بخواهیم به فارسی آن را ترجمه کنیم، می‌شود سرور خصوصی مجازی؛ اما خب تقریباً همه برای راحتی کار، کلمه خصوصی را حذف و به آن سرور مجازی می‌گویند.

حالا معنی سرور مجازی یا VPS چیست؟

سرورها دستگاه‌های فیزیکی بزرگ و قوی از نظر سخت‌افزاری و شبیه به کامپیوتر هستند که وظیفه اصلی‌شان ذخیره‌سازی و پردازش داده‌های سایت، اپلیکیشن، نرم‌افزارها، بازی‌ها و مدیریت شبکه است.

 

وقتی این سرورهای فیزیکی، طی فرایندی به‌نام مجازی‌سازی به چندین سرور مجزا با فضای خصوصی تقسیم می‌شود، با VPS یا همان سرور مجازی طرف هستیم.

هر کدام از بخش‌ها یا VPS‌ها، از نظر منابع، سیستم‌عامل و نرم‌افزارها کاملاً مستقل از هم‌اند و عملکرد هیچ‌کدام بر کار دیگری تاثیری ندارد.

به زبان ساده‌تر، سرور مجازی بخشی مستقل و مجزا روی یک سرور فیزیکی است که با کمک نرم‌افزارهای مجازی‌ساز یا Virtualization، برای میزبانی از سایت، اپلیکیشن‌، نرم‌افزارها و… ساخته‌ شده‌اند.

البته کاربرد سرورهای مجازی، در میزبانی از سایت‌ها و برنامه‌های وب خلاصه نمی‌شود.

کاربردهای سرور مجازی

 VPS‌ها علاوه بر وظیفه اصلی‌شان که میزبانی از سایت‌ها و برنامه‌ها است، در برنامه‌نویسی و توسعه وب، استفاده به‌عنوان سرور بک‌آپ، ترید و ساخت VPN هم کاربرد دارد.

برنامه‌نویس‌ها معمولاً برای تست و توسعه پروژه‌هایشان قبل از انتشار در محیط واقعی، از سرورهای مجازی استفاده می‌کنند و پروژه را یکبار روی آن ران می‌کنند تا مشکلات و باگ‌های آن را شناسایی و رفع کنند. حالا از بین این همه گزینه، چرا سرور مجازی؟

چون اولاً در مقایسه با سرورهای اختصاصی ارزان‌تر است، بعد هم از نظر منابع و امنیت و سرعت از هاست‌های اشتراکی بهتر عمل می‌کند.

علاوه بر این می‌توانید به‌عنوان فضایی مجزا از سرور اصلی‌تان، نسخه‌های پشتیبان سایت‌تان را با امنیت بالایی در آن نگهداری کنید، آی‌پی‌تان را تغییر دهید و محدودیت‌هایی که بعضی سایت‌ها، ابزارها و بازارهای مالی بین‌المللی مثل بایننس برای بعضی کشورها از جمله ایران وضع کرده‌اند را دور بزنید.

انواع سرور مجازی را بشناسید

سرورهای مجازی، معمولاً بر اساس پارامترهای مختلفی مثل لوکیشن دیتاسنترها، نحوه مدیریت و میزان دسترسی به آن و نوع سیستم‌عامل، انواع مختلفی هم دارند.

در کل، اگر بخواهیم رایج‌ترین انواع VPS‌ها را نام ببریم، به این موارد می‌رسیم:

  • سرور مجازی ایران و سرور مجازی خارج (فنلاند، آلمان و…)

  • سرور مجازی لینوکس و ویندوز

  • مدیریت‌شده و مدیریت‌نشده

مهم‌ترین تفاوت VPS ایرانی و خارجی در محل نگهداری سرورها است.خرید سرور مجازی ایران به کسانی پیشنهاد می‌شود که خارج از ایران هستند و می‌خواهند با آی‌پی ایران به سایت‌ها و اپلیکیشن‌های ایرانی دسترسی داشته باشند؛ بر عکس، کسانی که داخل ایرانند و می‌خواهند به سایت‌ها و برنامه‌های خارجی که آی‌پی ایران را مسدود کرده‌اند دسترسی داشته باشند، می‌توانند از ‌VPS‌های خارجی مثل سرور مجازی آلمان، فنلاند و … استفاده کنند.

دسته‌بندی دیگر سرورهای مجازی، بر اساس نوع سیستم‌عامل آن‌هاست. معمولاً روی سرور مجازی، یکی از سیستم‌عامل‌های ویندوز یا توزیع‌های مختلف لینوکس نصب و اجرا می‌شود.

اگر توسعه‌دهنده وب هستید و با محیط لینوکس آشنایی، یا برای بکاپ و میزبانی وب می‌خواهید از VPS استفاده کنید، سرور مجازی لینوکس گزینه بهتری است. در غیر این صورت می‌توانید از VPS ویندوز استفاده کنید.

VPS چه مزایا و معایبی دارد؟

تنها عیبی که می‌توانیم روی vps‌ها بگذاریم، این است که اغلب توسط شرکت‌های هاستینگ مدیریت و پشتیبانی نمی‌شوند و شما باید خودتان برای پیکربندی و تنظیمات فنی آن دست به کار شوید. پس خرید VPS برای کسانی که دانش فنی بالایی در زمینه کار با سیستم‌عامل‌‌ها مخصوصاً لینوکس، کنترل و مدیریت هاست و سرور از طریق کنترل‌پنل و پیکربندی و تقسیم و تنظیم منابع سرور را ندارند کمی چالش‌برانگیز خواهد بود.

جز این یک عیب، VPS‌ها مزایای زیادی دارند.

فضا و منابع اختصاصی

همان طور که گفتیم، شما با خرید VPS، منابع و فضای اختصاصی خودتان را دارید و برخلاف هاست اشتراکی، عملکرد و مصرف منابع توسط سایر مشترکان سرور، هیچ تاثیر و تداخلی روی سرور مجازی شما ندارد.

علاوه بر این اختصاصی بودن منابعی مثل دیسک و فضای حافظه و فضای ذخیره سازی و…، شما در انتخاب نوع سیسم‌عامل، آی‌پی سرور، نرم‌افزارهایی که می‌خواهید روی آن نصب کنید و… هم کاملاً مختارید و دست‌تان برای اعمال تغییرات و تنظیمات مدنظرتان کاملاً باز است.

سرعت و امنیت بالا

از آنجایی که منابع سرورهای مجازی اختصاصاً به یک سایت تعلق می‌گیرد و سایت دیگری در این منابع با شما شریک نیست، سرعت سرور به‌طور چشمگیری افزایش پیدا می‌کند. علاوه بر این، دو لایه امنیتی فایروال و آنتی ویروس در سرورهای مجازی باعث می‌شوند که تمامی ارتباطات و اطلاعات‌تان روی سرور محافظت و دسترسی آی‌پی‌‌های مشکوک و ترافیک ورودی به سرور محدود و کنترل شود. پس VPS از نظر امنیت هم در سطح مطلوبی قرار دارد. 

راه‌اندازی فوری

نصب و راه‌اندازی VPS فوراً انجام می‌شود و در بعضی از هاستینگ‌های ارائه‌دهنده، بعد از اینکه نوع سیستم‌عامل سرور مجازی را انتخاب کردید و پیکربندی اولیه آن را انجام دادید، VPS کمتر از یک روز کاری به‌طور خودکار نصب می‌شود و می‌توانید از طریق پنل کاربری‌تان آن را مدیریت کنید.

قیمت مقرون‌به‌صرفه

قیمت سرورهای مجازی از هاست اشتراکی بیشتر و از سرورهای اختصاصی کمتر است. البته اگر ویژگی‌ها و مزایایی که vps‌ها دارند را در نظر بگیریم، از نظر قیمت کاملاً به‌صرفه هستند.

جمع‌بندی

وی پی اس  علاوه بر اینکه گزینه مناسبی برای میزبانی از سایت‌های پرترافیک و اپلیکیشن‌ها است، برای کسانی که برای خرید و فروش ارز دیجیتال، گیم و دور زدن محدودیت‌های بین‌الملی به آی‌پی ثابت کشورهای دیگر نیاز دارند گزینه خیلی خوبی است.

اگر قصد خرید سرور مجازی دارید، می‌توانید به سایت لیموهاست سری بزنید و بر اساس نیازتان، از بین سرور مجازی ایرانی و اروپایی یکی را انتخاب و با کمترین هزینه و بیشترین کیفیت، خریدتان را تکمیل کنید.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها